7 oktober 2014

Sitelinks Search Box in Google zoekresultaten

3 minuten lezen
Zoekmachine

Sinds kort experimenteert Google weer intensiever met een zoekfunctie binnen de zoekresultaten. Google noemt dit zelf ‘Sitelinks Search Box’. Wat er kort gezegd op neerkomt dat er een zoekveld wordt weergegeven binnen het eerste organisch zoekresultaat. Het achterliggende idee van Google zal waarschijnlijk zijn om het de gebruiker gemakkelijker te maken een onderwerp binnen een specifieke website te vinden. We zien de search box sinds enkele weken vaker verschijnen op branded zoekwoorden. Google begrijpt bij branded zoekopdrachten dat de kans groot is dat je geïnteresseerd bent in een pagina binnen de website van het eerste zoekresultaat. Dit levert bij de zoekopdracht “Zalando” bijvoorbeeld dit beeld op:

zalando serp screenshot

In het voorbeeld van Zalando resulteert een zoekopdracht in de search box weer in een nieuwe search opdracht binnen Google. Hierbij gebruikt Google zoekoperator “site:” Wat de geavanceaadwerde zoekmachine gebruiker wellicht al langer gebruikte om te zoeken binnen een website domein.

site search zalando

Maar het is nu ook mogelijk om de Sitelinks Search Box van Google te linken aan de interne zoekfunctie van je eigen website. Dit heeft bijvoorbeeld Conrad.nl succesvol geïmplementeerd:

serp conrad search box
conrad interne zoekopdracht

Met de Sitelinks Search Box probeert Google de gebruiker te helpen om snel te vinden waar men naar opzoek is. Door direct in de zoekresultaten een interne zoekfunctie te tonen bespaart je dat wellicht 1 of 2 stappen op de website zelf.

De gebruiker komt direct op de juiste pagina terecht, de homepage of andere bovenliggende pagina wordt nu dus overgeslagen. Dit is met name voor long tail zoekwoorden een voordeel. Dit zou een positieve uitwerkingen kunnen hebben op de conversieratio. Vooral wanneer de sitestructuur van de betreffende website niet overzichtelijk is en de gebruiker dus moeite heeft producten of onderwerpen te vinden op de website zelf.

Daarnaast levert de search box natuurlijk extra exposure op. Het zoekresultaat valt meer op en beslaat een groter deel van de zoekresultatenpagina. Dit bevordert de doorklikratio en zichtbaarheid.

  1. Zorg voor een goed werkende interne zoekfunctie op je website.
  2. Plaats de onderstaande schema.org opmaak op de website.
    a. Waar “URL” het website adres is van de homepage (zoals opgegeven in de canonical tag indien van aanwezig).
    b. Waar “target” de volledige URL is van de zoekfunctie en “{search_term_string}” de zoekstring.
    c. En de waarde van “query-input” moet overeenkomen met wat er is opgegeven bij “{search_term_string}”.
  3. Nu is het wachten tot het Google Algoritme bepaalt dat jouw website in aanmerking komt voor een vertoning met de Sitelinks Search Box.
schema org sitelinks search box

Wanneer de Search Box niet goed gelinkt staat met de interne zoekfunctie (zie uitleg JSON code hierboven) leidt een nieuwe zoekopdracht mogelijk naar een zoekresultaat met Google Ads advertenties van concurrenten. Terwijl de gebruiker in eerste instantie op jouw bedrijfsnaam zocht. Zie bijvoorbeeld hier:

schema org search box

Bron: http://www.blindfiveyearold.com/sitelinks-search-box

Des te meer reden om de Sitelinks Search Box implementatie zo snel mogelijk te door te voeren.

Overigens is de Sitelinks Search Box geen compleet nieuwe functionaliteit van Google. In 2008 experimenteerde Google ook al korte tijd met een search box binnen de zoekresultaten. Zie het blog van Barry Schwartz op  Searchengineland  uit maart-2008: http://searchengineland.com/google-tests-additional-search-box-within-search-results-13509

Hier verdween de search box net zo geruisloos als dat het verscheen. Daarom is het opmerkelijk dat Google dit nu ruim 6 jaar later opnieuw probeert. We blijven de komende maanden monitoren of dit breder uitgerold gaat worden door Google.

Zoekmachine

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *