Similar Audience For Search
Binnen Google Ads was al langere tijd een bèta beschikbaar voor Similar Audience in het zoeknetwerk. Dit was alleen beschikbaar voor de key accounts en niet te gebruiken voor alle adverteerders. Vanaf nu is dit beschikbaar voor alle adverteerders. De functie Similar Audiences for Search is sinds augustus namelijk een standaard functionaliteit.
Similar Audiences breiden het bereik van je klantendatabase uit. Dit doet het systeem door naar mensen te zoeken die soortgelijke interesses en affiniteiten hebben als je werkelijke websitebezoekers, of personen die een aankoop hebben gedaan. Dit is een mooie manier om remarketinglijsten uit te breiden en nieuwe bezoekers naar de site te krijgen. In deze blog zal ik ingaan op de functionaliteit en de voordelen van Similar audiences for search.
Wat is similar audience?
Bij het gebruik van remarketinglijsten kun je bepaalde bezoekers die op je website zijn geweest opnieuw bereiken. Door RLSA goed in te zetten ziet SDIM in veel gevallen meer conversies en een daling in de kosten per conversie.
Wat zijn de voordelen van Similar Audience?
Het grootste voordeel van Similar Audiences for Search is dat deze functionaliteit kan zorgen voor extra kwalitatief verkeer op de website. Dit is het geval wanneer er een bodaanpassing op wordt gezet en gepaard gaat met RLSA. Het publiek wordt automatisch gegenereerd waardoor het een perfecte match is met je bestaande remarketinglijsten. Nu lijkt dit allemaal nog abstract en daarom heb ik hieronder in het kort vermeld wat je kunt verwachten.
- Meer impressies
- Meer klikken
- Meer conversies
Aangezien de functionaliteit net beschikbaar is voor iedereen, zijn er weinig concrete gegevens bekend vanuit Google.
Wat zijn de voorwaarden?
Om gebruik te maken van Similar Audiences heeft Google een aantal voorwaarden opgesteld. Het gebruik van Similar Audience is afhankelijk van verschillende factoren, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, de volgende factoren.
- Het aantal bezoekers op de oorspronkelijke lijst (minimaal 1000)
- Hoe recent deze mensen aan de oorspronkelijke lijst werden toegevoegd
- De mate van overeenkomst van het zoekgedrag van deze bezoekers
- Naarmate je remarketinglijst wijzigt, wordt je vergelijkbare doelgroep aangepast
Het aantal bezoekers op de oorspronkelijke lijst is hier het belangrijkste element.
Wat zien wij zelf?
SDIM ziet zelf een toename in het totale relevante verkeer. In veel gevallen ziet SDIM een lichte stijging (15%) in de CTR. Het is dus een erg betrouwbare manier om de doelgroep te vergroten.
Meer weten over Similar Audience? Neem dan contact op met één van de SDIM search specialisten.
Hulp van een specialist?
Reacties (0)