Sessiekwaliteitrapport
Helaas is het Google Analytics-sessiekwaliteitrapport alleen beschikbaar voor adverteerders die minimaal 1.000 e-commerce-transacties per maand meten. Val je binnen deze doelgroep? Dan kun je het rapport vinden onder ‘doelgroep’ > ‘gedrag’ > ‘sessiekwaliteit’.
Google Analytics heeft sinds kort een nieuw rapport toegevoegd: sessiekwaliteit. In dit rapport wordt getoond waar de gebruiker zich in het conversieproces bevindt. Het sessiekwaliteitrapport heeft overeenkomsten met het learning-algoritme dat Google onder andere gebruikt om slimme doelen te bepalen. In deze blogpost lees je alles over het nieuwe rapport en hoe je er gebruik van kunt maken.
Beschikbare informatie in het rapport
Tot op heden had je allerlei manieren om te bepalen hoe groot de kans is dat een sessie tot een conversie leidt. Bijvoorbeeld door te kijken naar de gemiddelde sessieduur, het aantal pagina’s per sessie en het procentuele aantal nieuwe sessies. Door het toevoegen van specifieke segmenten kun je bepalen welke segmentgroepen beter converteren. Maar het inrichten van een dergelijk proces kost veel tijd en je weet nog steeds niet in welke aankoopfase de bezoeker zich bevindt. Het sessiekwaliteitrapport brengt daar nu verandering in. Zo kun je met behulp van dit rapport per sessie de positie berekenen waar de bezoeker zich in de aankoopfase bevindt.
Dat ziet er in het rapport als volgt uit:
In bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld waarin de sessiekwaliteit is opgedeeld in verschillende scoregroepen. Sessies met score 1 zullen hoogstwaarschijnlijk het minst snel converteren. De score 100 geeft aan dat een sessie het dichtst tegen een transactie aan zit. Indien je een 0-score in het rapport tegenkomt, geeft dit aan dat er geen sessiekwaliteit is berekend. De sessiekwaliteit wordt berekend per sessie over een bepaalde periode die je zelf kunt bepalen.
Sessiekwaliteit inzetten voor remarketing
Websitebezoekers die ver in het aankoopproces in je webshop zitten, bijvoorbeeld een winkelwagenverlater of een bezoeker die een product meerdere malen heeft bekeken maar geen bestelling plaatst, kunnen wel degelijk later alsnog het product willen aanschaffen. Waarom? We kunnen gevoeglijk aannemen dat deze bezoeker op het punt stond iets te kopen. Kortom: dit is de doelgroep die we een extra duwtje in de rug willen geven. Met remarketing is het mogelijk om deze doelgroep nog een keer te benaderen met een gerichte boodschap.
De optie om een dynamische remarketingcampagne op te zetten voor productbekijkers en winkelwagenverlaters bestond natuurlijk al. Maar door de komst van sessiekwaliteit kun je deze doelgroepen verder uitsplitsen. En dat is interessant! De kans op een conversie bij productbekijkers met een score tussen de 51-100 is hoger dan die bij personen van wie de kwaliteit 6-20 is. Aan hen kun je nu verschillende biedingen meegeven. De uitsplitsing naar sessiekwaliteit maakt een dynamische remarketingcampagne rendabeler, aangezien je nu op irrelevant verkeer aanzienlijk minder kunt bieden.
Sessiekwaliteit in aangepaste rapporten
De sessiekwaliteit kun je nu in Google Analytics ook als extra dimensie inzetten om aangepaste rapporten te maken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de sessiescore tussen verschillende kanalen te vergelijken. Vervolgens kun je sessiekwaliteit ook als segmenten toepassen, zoals je ziet in onderstaand voorbeeld:
In dit rapport kun je per kanaal bepalen welke doelgroep beter scoort door bijvoorbeeld te kijken naar de sessiekwaliteit en de e-commerce-conversieratio. In het voorbeeld zie je Google Organic in het segment ‘sessiekwaliteit tussen 21-50’ met een sessiekwaliteit van 22,2, de hoogste score die is behaald. Tevens zie je dat in deze doelgroep de hoogste e-commerce-conversieratio 25,64% is. Met behulp van dit aangepaste rapport kun je nu onderbouwen welke doelgroep hoogstwaarschijnlijk het meest zal converteren.
Vraag of opmerking over de mogelijkheden van sessiekwaliteit?
SDIM is enthousiast over het sessiekwaliteitrapport. Het geeft nieuwe inzichten binnen verschillende doelgroepen (kanalen, leeftijdsgroepen, apparaattype, etc.), waardoor je in staat bent om nog gerichter remarketingcampagnes voor e-commerce in te zetten. Heb je een vraag of opmerking over sessiekwaliteit? Wil je precies weten hoe je sessiekwaliteit voor je e-commerce-campagnes het beste kunt inzetten? Neem dan nu contact op met SDIM.
Hulp van een specialist?
Reacties (0)