Iedere maand brengt SDIM je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. In deze SEO update praten wij je onder andere bij over de Page Experience update voor desktop, een volledige SERP in teken van de oorlog en een aantal hands-on tips om meer inzichten uit Search Console te krijgen.
Google laat zoekresultaten en gegevens zien van Russische invasie van Oekraïne
Als je naar varianten van trefwoorden over Rusland en Oekraïne zoekt, toont Google pagina’s met zoekresultaten die specifiek lijken te zijn afgestemd op de Russische invasie van Oekraïne. De zoekresultaten bevatten niet alleen webresultaten, nieuws en video’s, maar ze laten ook een sectie aan de rechterkant zien met gegevens over de geschatte verliezen, foto’s en meer feitelijke gegevens over wanneer het begon en waar het plaatsvindt.
Je kunt dit zelf testen door op mobiel of desktop te zoeken voor zoekopdrachten zoals [rusland oekraine] of rusland oekaine + oorlog.
Heftige cijfers en foto’s om te zien. Maar goed dat Google dit vertoond zodat niemand vergeet wat voor een ellende zich daar allemaal afspeelt.
Vaker crawlen vanuit andere landen dan de VS. Google zegt dat het kan!
Zoals veel SEO specialisten wel weten, crawlt Google voornamelijk vanuit de VS. Het uitsluiten van IP-adressen uit Amerika kan daarom funest zijn voor de organische vindbaarheid. Hetzelfde geldt voor het automatisch doorsturen van gebruikers op basis van IP-adres. John Mueller van Google geeft zelf ook toe dat ze, vandaag de dag, nog steeds voornamelijk crawlen vanuit de VS:
Blijft dit dan voor altijd een probleem? Dat hoeft niet per sé zo te zijn. John Mueller zegt dat de mogelijkheid bestaat dat Google in de loop van tijd ook meer gaat crawlen vanuit andere landen dan de VS. Vanuit welke landen Google in de toekomst dan gaat crawlen is nog niet duidelijk.
Page Experience update voor Desktop is uitgerold
Google heeft de desktop versie van het Google Page Experience update uitgerold. Na de uitrol van dezelfde update voor mobiel in 2021 geldt dit nu ook voor desktop. Dit betekent dus dat de Core Web Vitals een rol spelen in de rangschikking van desktopresultaten in Google Search. De Core Web Vitals zijn te monitoren in Google Search Console. Hier wordt weergeven welke pagina’s niet voldoen. Middels tools als https://pagespeed.web.dev/ en https://webpagetest.org/ is het mogelijk heel gericht deze metrieken te beoordelen en te verbeteren.
Inzichten te halen zijn uit Google Search Console
Naast alle ontwikkelingen op SEO gebied, is er ook nog genoeg te ontdekken binnen de huidige beschikbare tools. Zo is Google Search Console een tool die veel inzicht verschaft in de prestaties van je organische zoekresultaat. Bij deze een greep met inzichten die uit deze tool te halen zijn:
- Zoektypefilter. Zo kan je zien hoeveel verkeer er binnenkomt vanuit andere zoektypes. Ook kan je verschillende zoektype met elkaar vergelijken. Vergelijk eens web met afbeelding. Heb je een webwinkel? Dan kunnen afbeeldingen een heel belangrijke bron van verkeer zijn. Het rapport vind je onder het prestatierapport ‘zoekresultaten’.
- Heb je een meertalige website onder één domein. Vergelijk dan verschillende landen met elkaar door een extra filter Land: vergelijken toe te passen. Hier kan je heel eenvoudig verschillen zien tussen de prestaties van een land. Denk hierbij aan verschillen op zoekwoordniveau, paginaniveau, CTR en posities. Loopt een land achter t.o.v. de rest? Dan kan je deze eens verder onderzoeken of bepaalde prioriteit geven.
- Het filteren van zoekresultaten met regex. Op zoekwoord- en paginaniveau is het mogelijk om regex te gebruiken om te filteren. Een aantal voorbeelden van regexformules die je kan gebruiken:
- .*zoekwoord.* alle resultaten voor de zoekterm.
- .*merknaam.* alle resultaten voor je merknaam.
- ^[\w\W\s\S]{50,}$: alle resultaten voor zoektermen meer dan 50 tekens. Zo kan je bijvoorbeeld filteren op long-tail zoekresultaten.
- wie|wat|waar|hoe|wanneer|waarom: hiermee kan je vragen ontdekken waar mensen op binnenkomen.
- Het crawlstatistieken rapport is een handig rapport als je geen toegang hebt tot log files en graag wil inzien hoe de zoekmachine omgaat met de site. Het rapport kan je vinden via ‘instellingen’ en dan ‘crawlstatistieken’. Je vindt hier handige informatie over het aantal crawlverzoeken en de uitsplitsing hiervan per reactie, bestandstype, doel en Googlebot-type. Stel dat het bestandstypepercentage JavaScript heel hoog is, dan betekent dit dat de zoekmachine veel tijd en resources stopt in JavaScript.
Google heeft het Pirate Penalty algoritme verbeterd
Voor het begin van de Pirate Penaly algoritme gaan we naar 2012. In dit jaar heeft Google een update aan het algoritme gebracht waarbij getracht wordt domeinen die veel DMCA (auteursrecht) claims aan hun broek hebben gekregen, een stuk lager te positioneren in de zoekresultaten. Google zei destijds: “We gaan beginnen met het meerekenen van alle valide plagiaat claims in onze ranking factoren. Zo kunnen we gebruikers beter helpen om legitieme bronnen te vinden.”
Dit jaar heeft Google een document naar de U.S. Copyright Office gestuurd waarin ze uitleggen dat ze de Google’s DMCA update (oftewel de Pirate Update) hebben versterkt. Het is versterkt in twee opzichten:
- Illegitieme redirects naar nieuwe domeinen worden nu meegerekend.
- Als een site is geraakt door de Pirate Update is de verlaging van de organisch verkeer nu gemiddeld 89%.
Google heeft daarnaast een ‘Prerelease/Nog in de bioscoop’ label geïntroduceerd voor domeinen met DMCA claims. Domeinen/URLs die een claim hebben gehad, kunnen niet langer adverteren. Alhoewel we een dus tijdje niets gehoord hebben van de Pirate Update, laat dit zien dat Google hier nog altijd mee bezig is.
Google SEO updates in het kort:
- John Mueller (Google) heeft recent in een video livestream gezegd dat er niet zoiets als een ‘E-A-T score’ bestaat. Hij benadrukt wel dat E-A-T belangrijk is, maar het draagt dus bij op een indirecte manier. Een E-A-T score is overigens ook niet iets wat hij zelf ziet zitten.
- Voor degene die het zich afvroegen: CSS kleuren zijn geen ranking factor voor Google. Dit antwoordde John Mueller (Google) op een vraag op Twitter. De achterliggende gedachte is dat een wijziging in thema op een website kan leiden tot mindere vindbaarheid. Het aanpassen van kleuren heeft dus geen risico op SEO, maar het verschuiven of verbergen van content of andere aanpassingen CSS mogelijk wel.
- Google’s John Mueller heeft op Twitter gezegd dat Google de disavow tool niet gebruikt om spam netwerken als Private Blog Netwerken te ontdekken of als signaal dat er iets niet in de haak is. John zegt dat andere manieren effectiever zijn om dit soort netwerken te ontdekken. Een antwoord die vrij veel speling geeft voor andere interpretaties. Nogmaals reden om uit te kijken met de disavow tool, buiten het feit dat het gebruik van de disavow tool erg riskant kan zijn. Je kunt namelijk ook links uitsluiten die jouw website helpen ranken!
- Google BERT bestaat al sinds 2018, maar kan een best complexe update zijn om te begrijpen. Wil je meer weten over deze update? Google heeft nu een korte video van drie minuten gemaakt waarin de update uitgelegd wordt. Handig!
- Niet per sé nieuw, maar nog steeds relevant: 15% van alle zoekopdrachten zijn nog nooit eerder gezocht. Dit bevestigde Google in februari nogmaals. Dit laat zien dat er nog altijd kansen liggen om nieuw zoekverkeer binnen te halen. Het internet is nog lang niet verzadigd!
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)