Google I/O: De toekomst in Search
Zoekmachinegigant Google organiseert jaarlijks een groot evenement genaamd Google I/O. Dit drie dagen durende festival is een begrip in developmentland en staat bekend als hét moment dat veel software en hardware updates van Google gepresenteerd worden.
Vanwege COVID-19 was Google I/O 2021 iets anders ingestoken en vond het, in tegenstelling tot andere jaren, volledig online plaats. Hieronder wat je gemist hebt met betrekking tot SEO:
- Google heeft core update MUM (Multitask Unified Model) aangekondigd. MUM is een AI model dat de zoekintentie achter een zoekterm nog beter begrijpt, leert in 75 talen tegelijk en 1000x krachtiger is dan Google BERT. Meer informatie vind je in onze blog over Google MUM.
- Google crawlt al sinds november 2020 over HTTP/2 (indien beschikbaar). Deze manier van crawlen is efficiënter doordat de crawler meerdere bestanden tegelijkertijd kan opvragen. Zo belast het de server minder lang. Of Googlebot HTTP/2 ook bij jou gebruikt wordt ligt aan jouw webhosting server en of Googlebot een efficiëntievoordeel verwacht te behalen.
- JSON-LD is de meest populaire structured data taal. Google heeft recent Schemarama ontwikkelt. Schemarama is een open-source schema uitvoerder en controleur.
- Google heeft wijzigingen aangebracht in de manier hoe video’s worden getoond in de zoekresultaten. Er zijn diverse structured data schema’s die je helpen om het meeste uit ingesloten videos te halen. Zo kun je met Clip markup bijvoorbeeld segmenten de bijbehorende starttijd meegeven. Via de Seek markup kun je Google dit zelf laten bepalen met behulp van machine learning. Dit is nog niet uitgerold overigens. Het maakt overigens niet uit of je videos zelf host of insluit op jouw website. Beide manieren werken goed voor Google Search.
- Alhoewel de Core Web Vitals relatief nieuw zijn heeft Google benadrukt dat ‘page experience’ (gebruikerservaring) altijd al meegewogen wordt in de rankings. Denk bijvoorbeeld aan mobiel-vriendelijkheid en ‘https’ die al sinds 2014 gewogen worden.
- De Cumulative Layout Shift (CLS) metric van de Core Web Vitals is aangepast naar een tijdsframe van 5 seconde. Dit is hoe het gemeten zal worden zodra de Core Web Vitals update uitgerold wordt.
- In Google Search Console is een nieuw tabje genaamd ‘Paginafunctionaliteit’ toegevoegd. In dit rapport is een overzicht te vinden van pagina’s die verbeterd kunnen worden met betrekking tot de gebruikerservaring.
- Er komt een ‘kansen’ filter in de PageSpeed Insights tool, een van de meest populaire tools om websitesnelheid te meten. Met de nieuwe filter wordt het mogelijk om een selectie te maken van optimalisatiekansen per metric dat je wilt verbeteren.
13 mei: algoritme update?
Met enige regelmatig update Google haar zoekalgoritme. Dergelijke updates zijn vaak onaangekondigd en er wordt niet veel over bekend gemaakt, maar hebben wel degelijk impact op de rankings van websites. Er zijn eigenlijk drie scenario’s voor een algoritme update:
- Een website ondervindt een stijging in organisch verkeer vanaf een bepaalde datum
- Een website ondervindt een daling in organisch verkeer vanaf een bepaalde datum
- Een website ondervindt geen veranderingen in organisch verkeer
Nu zijn de geruchten dat er rond 13 mei zo’n update in Google’s algoritme heeft plaatsgevonden die doorsijpelde in de dagen na donderdag de 13e. Google zelf heeft deze geruchten nog niet bevestigd, maar er zijn geluiden uit de branche dat er wat verandert is vanaf 13 mei. Zo zien sommige webmasters een drop van maar liefst 50% in organisch verkeer.
De afbeelding hierboven is een screenshot uit de tool van Semrush dat de beweeglijkheid van de zoekresultaten monitort. Een hoge score kan duiden op een update in het algoritme. Heb je wat gemerkt in jouw organisch verkeer?
Google & Spam
In het afgelopen jaar heeft Google zich gefocust op het creëren van spam vrije zoekresultaten. Google heeft hiervoor via hun eigen tool, Google Search Console, inzichten verzameld bij site-eigenaren. In het afgelopen jaar zijn bijna 3 miljoen berichten over webspam acties gemeld. Dit aantal is in vergelijking met eerdere jaren afgenomen. Dit omdat veel spam problemen al zijn verholpen door de algoritmen van Google. Daarnaast heeft Google ook hard gewerkt om tools te verbeteren zodat web-eigenaren zelf sneller spam kunnen ontdekken. Spam kan snel gedetecteerd worden met de Disavow links tool, Crawl stats report en SafeSearch filtering report.
Daarnaast is Google slimmer tegen spam gaan vechten, ze kunnen 80% van de websites met automatisch gegenereerde content en scraped content herkennen. Dit is een flinke daling vergeleken een aantal jaar geleden. Door AI is het mogelijk verdachte verificaties en spam URL’s uit te filteren. Hiermee voorkomen ze dat websites in de index van Google belanden zodat bezoekers veilige en spamvrije zoekresultaten kunnen bekijken.
Om te zorgen dat iedereen op de hoogte is en blijft heeft Google alle documentatie, blogs en support gecentraliseerd op Google Search Central. Daarnaast heeft Google de Search Console trainingen uitgebreid zodat website-eigenaren optimaal kunnen blijven profiteren van alle tools die Google te bieden heeft.
Google’s juni 2021 core update
Danny Sullivan, bekend van de zoekmachinegigant Google, heeft aangekondigd dat Google vanaf woensdag 2 juni begint met het uitrollen van een grote core update. Dergelijke core updates zijn overigens niet te verwarren met de algoritme updates zoals hierboven beschreven is. De wijzigingen die Google in een core update uitbrengt zijn veel ingrijpender en groter dan bij een reguliere algoritme update. Dat er een nieuwe core update aan komt is niet nieuw. Grote core updates worden doorgaans een aantal keer per jaar uitgebracht. De laatste stamt uit december 2020 en de core update van daarvoor uit mei 2020.
De core update die er aan komt bestaat eigenlijk uit twee delen, waarvan het eerste deel in juni wordt uitgerold en het tweede deel in juli. Dit is opgesplitst omdat sommige onderdelen nog niet helemaal afgerond zijn. Het uitrollen van van het eerste deel begint op woensdag 2 juni en neemt zo’n twee weken in beslag, zodat het afgerond is voordat de Page Experience update afgerond wordt.
Wat kun je verwachten? Wat er gaat wijzigingen verklapt Google niet, maar zoals met een algoritme update kunt u: A) helemaal niets merken, B) een negatief effect op het organisch verkeer merken of C) een positief op het organisch verkeer merken. Een negatief effect betekent overigens niet meteen dat er iets mis is met de site of dat je gestraft wordt.
Neem contact met ons op
Reacties (0)