12 juli 2021

SEO update – juli 2021

5 minuten lezen
SEO tools

Inhoud:

We beginnen deze update met de aankondiging van de Google Juli 2021 Core Update op 1 juli. Deze update komt een maand na de Juni 2021 core update. Wat de resultaten tot dusver laten zien is dat de update van Juni 2021 aanzienlijk grotere bewegingen in de rankings liet zien. De Core Update van deze maand lijkt een minder grote impact te hebben.

We hebben het er de afgelopen maanden al vaak over gehad, de Page Experience update. Deze update zou oorspronkelijk uitgerold worden in mei van dit jaar, maar werd uitgesteld naar midden juni. Op 15 juni begon Google dan eindelijk echt met het uitrollen van de update. Naar verwachting duurt het nog tot eind augustus totdat de update volledig is uitgerold. Google heeft al laten weten dat er niet direct enorme veranderingen gaan komen.

De drie onderdelen van de Page Experience update:

  • Core Web Vitals: Verreweg het belangrijkste onderdeel van de update. De drie CWV metrics: LCP, FID en CLS worden ranking factoren in de zoekmachine. 
  • Top Stories carousel: De carousel met Top Stories wordt geüpdate zodat AMP niet langer vereist is voor nieuwsberichten.
  • AMP Badge: De AMP badge zal niet langer worden getoond om AMP content aan te geven. In plaats daarvan wil Google op een andere manier aan gaan geven welke pagina’s goede prestaties hebben. Meer informatie hierover volgt.

Daarnaast is er zoals al in eerdere een SEO updatesbesproken een nieuw Page Experience rapport in Google Search Console waarmee inzicht wordt gegeven in de Core Web Vitals, HTTPS beveiliging, mobielvriendelijkheid en nog een aantal indicatoren.

Na een jaar van testen, is Google Search Console Insights eindelijk officieel uitgerold en beschikbaar. Google Search Insights voegt data uit Search Console en Google Analytics samen om een duidelijker beeld te geven hoe content presteer

Search console insights

Search Console Insights

Search Console Insights biedt antwoorden op verschillende soorten vragen. Een aantal voorbeelden:

  • Welke content presteert het beste?
  • Hoe presteert mijn recent geplaatst content?
  • Hoe vinden gebruikers mijn content?
  • Welke zoekopdrachten worden er gebruikt voor bezoekers bij mijn content terechtkomen?
  • In welke artikelen wordt er verwezen naar mijn website/content.

Het opmaken van pagina’s met FAQ schema is een veelgebruikte manier van structured data. Hiermee is het mogelijk om direct vragen te beantwoorden en gebruikers nieuwsgierig te maken naar de content op de pagina. Daarnaast zorgen deze snippets ervoor dat er meer ruimte wordt ingenomen op de zoekresultatenpagina en zo dus meer aandacht naar jouw website te trekken.

Voorbeeld van maximaal twee FAQ resultaten in Google.

Maximaal twee FAQ resultaten in Google

Om te voorkomen dat websites deze vragen puur gebruiken om meer ruimte in de zoekresultaten in te nemen en concurrenten naar beneden te drukken, worden er nog slechts twee vragen getoond voor een website.

Google heeft informatie gegeven over wat de invloed is van verschillende HTTP status codes en netwerk/DNS errors op de zoekresultaten. Alle deze issues geven een melding in het rapport Crawlstatistieken in Google Search Console.

Google Search Console geeft errors voor de statuscodes onder 4xx, 5xx en 3xx. Wanneer de server een 2xx status code geeft, komt de pagina in aanmerking voor indexering.

Een overzicht van de HTTP status codes en hoe Google hierop reageert:

  • 2xx (success)
    • 200 (success):  content komt in aanmerking voor indexering.
    • 201 (created):  content komt in aanmerking voor indexering.
    • 202 (accepted): Googlebot wacht een bepaalde tijd voor de content en geeft door wat er is ontvangen.
    • 204 (no content): Googlebot laat weten dat er geen content is ontvangen. GSC geeft mogelijk een soft 404 in het rapport Indexdekking.
  • 3xx (redirects): Googlebot volgt tot 10 redirects. Wanneer er binnen deze 10 redirects geen content wordt ontvangen, toont Google Search Console een redirect error in het rapport Indexdekking.
    • 301 (moved permanently): Google volgt de redirect en er is een sterk signaal dat het redirect target URL canonical dient te zijn.
    • 302 (found): Google volgt de redirect en er is een zwak signaal dat het redirect target URL canonical dient te zijn.
    • 303 (see other): Google volgt de redirect en er is een zwak signaal dat het redirect target URL canonical dient te zijn.
    • 304 (not modified): Googlebot laat weten dat de content hetzelfde is als toen het voor de laatste keer werd gecrawld. 
    • 307 (temporary redirect): gelijk aan 302.
    • 308 (moved permanently): gelijk aan 301.
  • 4xx (client errors): URL’s die een 4xx status code geven, worden niet geïndexeerd en URL’s die al in de index staan en een 4xx status geven, worden uit de index verwijderd. Alle 4xx erros worden hetzelfde behandeld door Googlebot, behalve 429.
    • 400 (bad request) 
    • 401 (unauthorized)
    • 403 (forbidden)
    • 404 (not found)
    • 410 (gone)
    • 411 (length required)
    • 429 (too many requests) – Googlebot geeft een signaal dat de server overbelast is en er een server error is.
  • 5xx (server errors): 5xx en 429 server errors zorgen ervoor dat de crawlers van Google tijdelijk op een lagere snelheid crawlen. De afname van de crawlsnelheid is evenredig met het aantal URL’s dat een server error geeft. Wanneer geïndexeerde URL’s voortdurend een server error geven, zullen deze uit de index worden gehaald.
    • 500 (internal server error)
    • 502 (bad gateway)
    • 503 (service unavailable

Netwerk en DNS errors zorgen snel voor negatieve resultaten wat betreft de vindbaarheid in Google. Googlebot behandelt netwerk time-outs, reset van verbinding en DNS errors op dezelfde manier als met 5xx server errors. In het geval van een netwerk error wordt de crawlsnelheid direct vertraagt, met als reden dat dit een teken is dat de server overbelast is en het crawlen dus niet aan kan. URL’s die al geïndexeerd zijn en onbereikbaar zijn, worden binnen enkele dagen verwijderd uit de index van Google. Google Search Console toont een melding voor elk van deze fouten.

Voor meer informatie over deze foutmeldingen en het advies van Google, zie de documentatie vanuit Google.

Content

Neem contact met ons op

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *