10 februari 2021

SEO Update – Januari 2021

6 minuten lezen
SEO tools

De zoekmachines zijn constant in ontwikkeling. Vergelijk je de zoekresultatenpagina’s van een jaar geleden met nu, dan zijn er veel veranderingen zichtbaar. Om je op de hoogte te houden van het laatste SEO nieuws bespreekt SDIM maandelijks de belangrijkste updates en nieuws.

Het algoritme van zoekmachines wordt zichtbaar slimmer. Met behulp van machine learning zijn zoekmachines steeds beter in staat om de zoekintentie van een gebruiker zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de zoekresultaten. Gebruikers zoeken op hoe en waarom en gebruiken complete zinnen om antwoord te krijgen op vragen. Google voldoet tegenwoordig voor meer dan 50% aan de gebruikersbehoefte zonder daadwerkelijk een webpagina te openen en dient voornamelijk als een antwoordmachine. Resultaten worden sneller aan gebruikers getoond. Een overzicht van verschillende features die in 2020 zijn uitgerold.

  • Google for Jobs in Nederland
  • Het herkennen van momenten in video’s
  • Het indexeren van specifieke passages vanuit webpagina’s
  • Een nieuwe spellingsfeature 
  • Nieuwe Google Lens en AR (Augmented Reality) features
  • Het neuriën om een liedje te herkennen
  • De weergave van live data in combinatie met COVID-19


Deze ontwikkelingen zijn van grote invloed op de organische vindbaarheid. Het inleven in de doelgroep en gebruikersbehoefte is essentieel. Elke dag doet Google kleine aanpassingen om de zoekresultaten te verbeteren en jaarlijks worden enkele grote updates doorgevoerd (de zogenoemde Core Updates). In 2020 zijn dit drie grote aanpassingen in januari, mei en december geweest. Met deze updates streeft Google naar een verbeterende kwaliteit van webpagina’s met een sterkte autoriteit, betrouwbaarheid en expertise.

Voor 2021 heeft Google aangegeven om bepaalde metrics die de gebruikerservaring beïnvloeden mee te nemen als ranking factor in 2021. Dit zijn de zogenoemde Core Web Vitals. Ook mobile first indexing wordt compleet uitgerold in maart 2021.

Google heeft een nieuw rapport toegevoegd voor nieuws publishers. Dit rapport geeft inzicht in de resultaten vanuit google.news.com en de Google News app voor Android en IOS. Met behulp van verschillende filters kan je inzoomen op bepaalde pagina’s, data range, land en apparaat.

Nieuw rapport in Google Search Console gericht op Google Nieuws

Nieuw rapport in Google Search Console gericht op Google Nieuws

Het rapport geeft je onder andere meer inzicht in:

  • Welke artikelen goed presteren in Google News. Het is mogelijk om eenvoudig te selecteren op de prestatie naar keuze. 
  • Hoe vaak er op een nieuwsartikel is geklikt en hoeveel vertoningen het artikel gehad heeft gehad. 
  • Vanuit welke landen op de artikelen wordt geklikt. 
  • Het is mogelijk om paginafilters in te stellen. Afhankelijk van je URL kan je bijvoorbeeld inzicht krijgen wat de best bezochte artikelen per dag zijn geweest vanuit Google News.
  • De aantal op mobiel, desktop en tablet. 

Het rapport vanuit Search Console is te koppelen met Google Data Studio.

Google Question Hub is nu beschikbaar voor Amerikaanse publishers. Het is een tool die onbeantwoorde vragen in Google Search inzichtelijk maakt. Dit helpt contentmakers beter inzicht te verkrijgen waar content over gecreëerd kan worden en om in te spelen op content die op dit moment mist. Google Question Hub verzamelt de vragen van gebruikers. Vervolgens is het mogelijk om als contentmaker in te zien. Op https://questionhub.withgoogle.com/ is het mogelijk om je in te schrijven en op de hoogte te blijven wanneer Question Hub in jouw regio uitkomt.

Eind 2020 kwam Google met een update van het rapport crawlstatistieken in Search Console. Deze nieuwe rapporten geven meer inzicht in hoe Googlebot de website crawlt. Deze vier nieuwe features zijn:

  • Gedetailleerde informatie over hosting. In dit rapport is in te zien tegen welke problemen Google aan loopt waardoor het moeite heeft met het crawlen van de site. Het kan zijn dat je robots.txt bestand niet kan worden opgehaald, de DNS-resolutie fout optreedt of Google geen connectie maakt met de server.
  • Het totaal aantal verzoeken gegroepeerd op statuscode (200, 30x, 4xx, 5xx), type bestand (html, afbeelding, video, javascript), doel (vernieuwen, vindbaarheid) en Bottype (smartphone, desktop, afbeelding, adsbot) 
  • Voorbeelden van URL’s bij bovenstaande verzoeken
  • Informatie over verschillende properties (subdomeinen) 
  • Google werkt aan een verbeterde versie van een robots.txt tester

Om beter inzicht te krijgen in hoe Google een website indexeert is in januari ook het index coverage rapport verbetert. Deze verbeteringen zijn:

  • Crawlfouten worden niet langer toegewezen aan het algemene ‘crawl anomaly’, maar worden in plaats daarvan gehangen aan een probleem met een oplossing.
  • Pagina’s die zijn ingediend maar worden geblokkeerd door robots.txt en zijn geïndexeerd, worden nu gerapporteerd als ‘geïndexeerd maar geblokkeerd (waarschuwing’, in plaats van ‘ingediend maar geblokkeerd (fout)’.
  • Toevoeging van een nieuw issue: “geïndexeerd zonder inhoud” (waarschuwing)
  • Soft 404 rapportage is nauwkeuriger.

Naast de updates van Google in Google Search Console heeft ook Bing haar rapporten uitgebreid. Dit geeft website eigenaren de mogelijkheid om ook meer uit informatie uit de data en resultaten van de de zoekmachine Bing te halen. Zo kun je eenvoudig zien of crawlerrors direct hebben geleid tot een daling in organisch verkeer. Bing geeft in een datarange weer hoe de website wordt gecrawld en geïndexeerd en of deze fouten bevatten. 

Rapport van Bing Webmaster Tools

Rapport van Bing Webmaster Tools

Google is natuurlijk verreweg de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Toch zien we dat alternatieven fors aan het groeien zijn.

Zoekmachine DuckDuckGo had op 11 januari een mijlpaal te vieren. Voor het eerst waren er op één dag meer dan 100 miljoen zoekopdrachten. Gemiddeld zijn er nu zo’n 90 miljoen zoekopdrachten per dag, een flinke stijging van 62 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit komt nog niet in de buurt van de miljarden zoekopdrachten die dagelijks op Google worden gedaan, maar laat wel zien dat er ruimte is voor concurrenten.

DuckDuckGo onderscheidt zich van de andere zoekmachines op het gebied van privacy. Zo geven zij aan geen persoonlijke informatie van gebruikers te verzamelen en niks door te verkopen. DuckDuckGo maakt gebruik van het algoritme van Microsoft Bing en er worden advertenties getoond uit het search alliance netwerk van Yahoo-Bing. Doordat er geen persoonlijke informatie wordt opgeslagen worden deze niet getoond op basis van interesses of voorkeuren.

Veel gebruikers van DuckDuckGo hechten veel waarde aan hun privacy en combineren de zoekmachine met een ‘veilige’ browser zoals Brave. Zo kunnen ze ook tracking voorkomen, denk bijvoorbeeld aan Facebook Pixels.

Op dit moment is DuckDuckGo de derde zoekmachine van Nederland, achter Google en Bing, met een marktaandeel van iets onder de 1%.

Een andere opkomende zoekmachine is het Duitse ‘groene’ Ecosia. Deze zoekmachine zet in op de strijd tegen klimaatverandering en wil zoekopdrachten koppelen aan het planten van bomen. De winst investeren ze in boomplant projecten. Ook Ecosia maakt gebruik van zowel het algoritme als de advertenties van Microsoft. 

Ecosia kwam eind vorig jaar in het nieuws doordat Apple bekend maakte dat het de standaardzoekmachine wordt voor apparaten van Apple. De actieve gebruikers van de zoekmachine zullen dan natuurlijk flink gaan stijgingen. Op dit moment heeft Ecosia nog een marktaandeel van slechts zo’n 0,3% in Nederland. Dit kan wel is flink gaan veranderingen, wanneer gebruikers van een Apple device standaard gaan zoeken via Ecosia.

Vanwege een nieuwe mediawet die Australië wil invoeren, heeft Google gedreigd met het afsluiten van de zoekmachine voor alle inwoners van het land. De reden hiervoor is een artikel in deze nieuwe wet die zou bepalen dat Google en andere techbedrijven zoals Facebook moeten gaan betalen aan nieuwsmedia om content te laten zien op hun platform. 

Google is het hier niet mee eens en laat weten dat het ingaat tegen de principes van vrij kunnen linken tussen verschillende websites. Het is opvallend dat Google de Australische regering zo onder druk zet. Niet eerder dreigde Google met het compleet afsluiten van een land van hun zoekmachine.

In Australië is Google, net als in Nederland en de meeste andere landen, verreweg de meest gebruikte zoekmachine met 94% van alle zoekopdrachten. Google had in Australië in 2020 een omzet van omgerekend zo’n 3,1 miljard euro. De Australische premier, Scott Morrison, heeft al laten weten dat Microsoft met zoekmachine Bing in het gat kan springen dat ontstaat wanneer Google zijn zoekmachine van de markt haalt. 

De stemming over de mediawet is naar verwachting binnen enkele maanden. Wanneer deze wordt aangenomen, moeten partijen als Google en Facebook deals sluiten met nieuwsuitgevers. Lukt dit niet volgt verplichte bemiddeling. Voorlopig kunnen de Australiërs dus nog gewoon hun favoriete zoekmachine blijven gebruiken.

Content

hulp nodig bij seo?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *