Iedere maand brengt SDIM je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. In deze SEO update praten wij je onder andere bij over de Search Console URL Inspection API en My Business Business Calls API van Google, een nieuwe mobiele zoekfunctie en een nieuwe robots meta tag.
Search Console URL Inspection API
Gebruik je de Google Search Console URL inspection tool vaak? Recentelijk heeft Google een URL inspection API gereleased, die op een overzichtelijke manier URL niveau informatie uit Search Console kan halen. Met deze tool is het onder andere mogelijk om informatie op te halen over indexatie status, rich results en mobile usability.
De API heeft op dit moment nog wel een aantal beperkingen. Zo heeft de API een quota van 2000 verzoeken per dag en een maximum van 600 verzoeken per minuut.
Wil je de nieuwe API gebruiken? Meer informatie over het gebruik van de API vind je in de developer guide van Google. Het is echter ook mogelijk om de Search Console URL Inspection API te koppelen aan Screaming Frog. Wil je deze koppeling activeren? Ga dan naar Configuration > API Access > Google Search Console en connect. Selecteer in de tab URL inspection de optie ‘Enable URL Inspection’.
My Business Business Calls API
Naast de Search Console URL Inspection API heeft Google deze maand nog een andere API uitgebracht. Deze API met de naam “My Business Business Calls API” maakt het mogelijk om historische data van belgeschiedenis uit Google My Business te importeren naar jouw CRM software.
Google heeft de oude Google My Business API stopgezet en vervangen door nieuwere, kleinere API’s. Er zullen dus veel nieuwe API”s rond Google Business verschijnen de komende tijd. Sommige van deze API’s zijn niet echt nieuw, maar vervangen. Google heeft deze Business Profile API’s op een rijtje gezet.
Missende data in Google Search Console Crawl stats
Reporting issue of missende data? Begin februari werd er door verschillende gebruikers gemeld dat er data mist in het crawl status report. Het crawl status rapport laat statistieken zien van Google’s crawling geschiedenis op jouw website. De crawl data is over één of meerdere dagen niet compleet. John Mueller van Google geeft aan dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Het is een gebrek aan data. Pas wanneer het crawlstatistieken rapport flatlined op 0, is er volgens hem een reden tot zorgen.
Nieuwe mobiele zoekfunctie van Google: People Search Next
Google heeft een nieuwe functie in de mobiele zoekresultaten gelanceerd, genaamd ‘People Search Next’. De functie is bedoeld om “mensen te helpen gemakkelijker populaire volgende zoekopdrachten te vinden en te zien op basis van wat ze zoeken”, aldus een woordvoerder van Google.
De functie is op dit moment beschikbaar op mobiel in de VS voor Engelstalige zoekopdrachten. Het lijkt erop dat de functie op dit moment slechts getoond wordt bij lokale zoekopdrachten, met ‘near me’.
In onderstaand voorbeeld wordt het blokje People Search Next weergegeven net boven ‘Related searches’ onderaan wat normaal gesproken de eerste zoekresultatenpagina zou zijn. Op mobiel werkt Google inmiddels niet meer met verschillende pagina’s, maar met een button om meer resultaten te laden.
Google lanceert nieuwe robots meta tag: indexifembedded
Google heeft op 21 januari een nieuwe robots meta tag aangekondigd, de indexifembbed tag. Deze robots meta tag maakt het mogelijk om bepaalde content van een pagina te laten indexeren wanneer deze wordt ingesloten op een pagina van een derde. Dit biedt een uitkomst wanneer een website de eigen pagina’s niet wil laten indexeren, maar wel de mogelijkheid wil bieden aan andere websites om de content te gebruiken door middel van bijvoorbeeld een iframe. Momenteel wordt vaak een noindex tag gebruikt om te voorkomen dat een pagina wordt geïndexeerd. Dit betekent echter ook dat wanneer content van deze pagina wordt ingesloten op een andere website, deze niet geïndexeerd kan worden.
Voor meer informatie over hoe deze tag er in de praktijk uitziet, bekijk ons artikel in de SDIM begrippenlijst over de indexifembedded tag.
Informatiezoektocht in Chrome makkelijker hervatten met Journeys
Tijdens de zoektocht naar informatie over een specifiek onderwerp raak je nog wel eens afgeleid. Voor je het weet ben je weer een paar dagen verder en weet je niet meer waar je was gebleven. De nieuwe functie Journey in de desktopversie van Google Chrome maakt het makkelijker om de zoektocht weer te hervatten vanaf het punt waar je gebleven was.
Journey groepeert pagina’s uit de zoekgeschiedenis op basis van onderwerp of intentie. Zo ontstaat een chronologisch overzicht van pagina’s die eerder zijn bezocht en is het mogelijk de ‘reis’ naar de gewenste informatie hervatten. Zoek je bijvoorbeeld al een tijdje naar een geschikte vakantiebestemming in Zuid-Europa, dan zie je precies welke pagina’s en blogs je al hebt bezocht die over dit onderwerp gaan.
Dit kun je doen door in de zoekbalk het zoekonderwerp te typen en op “Resume your research” te klikken, of je kiest een onderwerp uit op de Journeys-sectie van de Geschiedenispagina in je browser.
Met deze functie kunnen geïnteresseerde bezoekers na enkele dagen of zelfs weken weer terugkeren naar jouw site om hun zoektocht te hervatten. Journeys zal ook in Nederland worden uitgerold.
Zo ziet Journeys eruit:
hulp nodig bij seo?
Reacties (0)