Iedere maand brengt SDIM je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. In deze SEO update praten wij je onder andere bij over Google algoritme updates, de product reviews update en Brighton SEO april 2022.
Grotere Google algoritme update op 20 en 21 april
Het lijkt erop dat Google op 20 en 21 april wederom een algoritme update heeft doorgevoerd. Eerder zagen we op 18 april al een update uitgerold, waarvan dit eventueel ook een onderdeel kan zijn. Google heeft niet bevestigd dat er officieel een update is geweest.
Feit is wel dat er vanuit verschillende hoeken grote verschuivingen in de rankings worden waargenomen op 20 en 21 april.
De laatste door Google bevestigde update was de product reviews update in maart 2022 die deze maand is afgerond (hieronder meer hierover). Daarnaast waren er verschillende onbevestigde updates, naast die van 18 april ook op 13/14 april en 4/11 maart.
Google Product Reviews update III
Google heeft het uitrollen van de Maart 2022 Google Product Reviews update afgerond. De update heeft op dit moment alleen effect op Engelse content, maar een roll out naar andere talen wordt snel verwacht. Deze laatste update (eerdere updates vonden in april 2021 en december 2021 plaats) focust zich op het vermogen van Google om hoge kwaliteit product reviews te leren herkennen. Hiermee wil Google reviews van hoge kwaliteit belonen. Het is dus niet bedoeld als penalty voor low content reviews, maar heeft als doel om hoge kwaliteit product reviews te belonen.
Brighton SEO april 2022
BrightonSEO heeft na 2 jaar eindelijk weer plaats kunnen vinden. Brighton SEO het grootste tweedaagse SEO conference in Brighton, Engeland. 2 keer per jaar komen zo’n 4000 mensen vanuit de hele wereld naar BrightonSEO voor het bijwonen van lezingen, om te netwerken en workshops bij te wonen. Tom en Matthew vertegenwoordigden SDIM op dit grote evenement. Benieuwd naar wat zei vonden van de conference? Bekijk de blog over Brighton SEO April 2022: Search marketing na een pandemie.
Hoe is het web veranderd in 2021?
Semrush, een bekende SEO tool, heeft onderzoek gedaan naar hoe het web is veranderd in 2021 ten opzichte van 2020. Interessante bevindingen zijn:
- Organisch verkeer naar eCommerce websites is, in vergelijking met 2020, met zo’n 23,2% afgenomen.
- Featured snippets worden in 2021 minder vertoond dan in 2020. Maar van de vertoonde featured snippets is het aantal van snippets met FAQ markup gestegen in 2021.
Google Multisearch
Google heeft een nieuwe manier van zoeken gelanceerd, namelijk Google Multisearch. Google Multisearch is een extensie van zoeken naar afbeeldingen via Google Lens. Multisearch maakt het mogelijk om op image te zoeken, en de zoekopdracht te refinen met een tekst query.
Een voorbeeld:
Je komt een foto tegen van een mooie jurk in het geel. Geel is niet jouw kleur. Door deze foto te zoeken via Google Multisearch met de zoekopdracht ‘groen’. Is het mogelijk om gelijke outfits in dezelfde kleur te zoeken.
YouTube lanceert nieuwe tool voor inzichten in zoekopdrachten
YouTube Search Insights, dat eind vorig jaar al als experimentele functie werd gelanceerd, zal eind deze maand beschikbaar zijn. Deze toont inzichten over zoekopdrachten over heel YouTube. Er is ook een content gap filter, die zoekopdrachten toont waarvoor de gebruikers geen passende video konden vinden.
De tool is in te zien in Analytics binnen YouTube Studio, onder het tabblad ‘Research’.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)