Maandelijks brengt SDIM je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. In deze SEO update praten wij je onder andere bij over de Core Web Vitals, de product review update en nieuwe mogelijkheden in Google Search Console.
Core Web Vitals: updates
Het is in de voorgaande SEO updates al steeds naar voren gekomen: De Core Web Vitals. Deze wijziging in Google’s algoritme zou in mei worden uitgerold. Op 19 april liet Google weten dat deze update is uitgesteld van mei naar midden juni. Dit geeft websites wat meer ruimte om zich voor te bereiden op deze verandering.
Google begint dus midden juni met het uitrollen van de algoritme update waarmee de Core Web Vitals een ranking factor worden. Dit gebeurt geleidelijk en zal naar verwachting eind augustus afgerond zijn.
Wel is er nu een nieuw ‘Page experience’ rapport beschikbaar in Google Search Console. In dit rapport worden de prestaties wat betreft Core Web Vitals gecombineerd met een aantal andere page experience factoren:
- Gebruiksgemak mobiele apparaten
- Beveiligingsproblemen
- HTTPS
- Advertentiefunctionaliteit
Dit rapport geeft het percentage URLs op de website die een goede gebruikservaring bieden op basis van de hiervoor genoemde factoren.
Product reviews update
Google heeft op 8 april aangekondigd dat er een update voor productbeoordelingen wordt uitgerold. Het doel is, zoals bij de meeste recente updates van Google, om er voor te zorgen dat gebruikers duidelijkere en relevantere reviews te tonen. De update zal eerst voor Engelstalige websites worden uitgerold, maar het is een kwestie van tijd voordat dit ook in Nederland zal worden doorgevoerd.
De product reviews update behoort niet tot de core updates van Google, maar het advies dat gegeven wordt bij core updates is ook hier van toepassing. Het doel van de update is ervoor te zorgen dat review pagina’s/websites uitsluitend content bieden waar een gebruiker ook echt wat aan heeft. Een gebruiker moet door de reviews geholpen worden in het maken van een doordachte keuze en de reviews dienen dan ook geschreven te zijn door experts of ten minste ervaringsdeskundigen/enthousiastelingen over het onderwerp, het product of de dienst. Pagina’s met enkel verschillende producten opgesomd zonder waardevolle content, gaan het na deze update dus afleggen tegen websites die uitgebreide beschrijvingen aanbieden.
Waar moet een hoogstaande review pagina dan aan voldoen? Denk bijvoorbeeld aan de volgende punten:
- Content gebaseerd op onderzoek en expertise.
- Product wordt getoond en gebruikt.
- Prestaties worden gemeten in verschillende categorieën.
- Onderscheidende punten ten opzichte van concurrenten worden uitgelicht.
- Er worden vergelijkbare producten getoond.
- Voor- en nadelen worden uitgelicht op basis van onderzoek.
- Ontwikkeling van het product en eerdere modellen worden besproken.
- Beslissingsfactoren worden uitgelicht.
Google Search Console: nieuwe mogelijkheden
In april zijn er weer verschillende updates doorgevoerd in Google Search Console. We hebben het hiervoor al gehad over het nieuwe page experience rapport dat betrekking heeft op de Core Web Vitals. Er zijn afgelopen maand twee updates doorgevoerd in de ‘Performance’ rapporten, namelijk Reguliere expressies (RegEx) filters en vernieuwde vergelijkingsmodus.
Reguliere expressies (regex) filters
In de ‘Performance’ rapporten in Google Search Console is het mogelijk om door middel van filters bepaalde data te analyseren. Tot nu toe konden gebruikers zoekopdrachten en pagina’s filteren op drie manieren: met een bepaalde string, zonder bepaalde string of een exacte match. Het was voorheen niet mogelijk om in Google Search Console specifieker te filteren, bijvoorbeeld zoekopdrachten die één van een aantal mogelijke strings bevatten.
Sinds begin april is dit wel mogelijk, met de introductie van filteren met gebruik van reguliere expressies, ook wel regex genoemd. Met behulp van regex is het mogelijk om complexere filters in te voeren en specifieke data op te halen.
Het gebruik van een complexere filter kan bijvoorbeeld handig zijn om te filteren op alle branded zoekopdrachten, wanneer een bedrijfsnaam op meerdere manieren wordt gespeld. Een voorbeeld:
Gebruikers die op zoek zijn naar het bedrijf Talent&Pro schrijven de bedrijfsnaam in zoekopdrachten als Talent&Pro, Talent & Pro, Talent en Pro of als Talent Pro. Om in Google Search Console te filteren op alle branded zoekopdrachten kan er gebruik worden gemaakt van een regex filter om al deze varianten mee te nemen.
De filter zal dan zijn: ^talent&pro|talent & pro|talent en pro|talentpro$
Een formule om alle vraag gerelateerde content te filteren is: ^(wie|waarom|waar|hoe|wanneer|welke)[” “]
Om gebruik te maken van de nieuwe regex filter creëer je een nieuw filter voor zoekopdracht of pagina en selecteer je in het dropdown menu ‘Aangepast (regex)’. In het ‘Performance report (Search)’ artikel van Google staat meer informatie over deze filter.
Vernieuwde vergelijkingsmodus
Ook is er een vernieuwde vergelijkingsmodus geïntroduceerd. In de ‘performance’ rapporten in Google Search Console is het al langer mogelijk om data te vergelijken. Zo kun je gegevens in een bepaalde periode vergelijken met de periode ervoor, of het dezelfde periode een jaar eerder. Ook kun je prestaties van landen met elkaar vergelijken of mobiel vergelijken met desktop.
Voorheen werd er echter slechts een vergelijkingskolom getoond wanneer er maximaal één statistiek was geselecteerd (klikken, vertoningen, CTR of positie).
Vanaf nu is het wel mogelijk om meerdere statistieken te selecteren en de data goed met elkaar te vergelijken. De interface is ook verbeterd, waardoor het gemakkelijk is om data naast elkaar te analyseren. Daarnaast is de hiervoor besproken regex filter natuurlijk ook te gebruiken in combinatie met vergelijkingen. Een voorbeeld hiervan is het vergelijken van de prestaties van verschillend geschreven branded zoekwoorden op mobiel en desktop of in verschillende landen.
Google Search Indexing issues rapporteren
Google heeft een nieuwe methode gelanceerd om problemen rondom indexering binnen Google Search op te sporen en te rapporteren. Google heeft een nieuw formulier gepubliceerd waar problemen met de indexering van een website direct aan Google kunnen worden gemeld. Deze mogelijkheid is op dit moment alleen nog beschikbaar voor Amerikaanse websites, maar bij positief resultaat zal dit ook in andere landen worden uitgerold.
Het formulier om probleem met indexering te rapporteren bevat een aantal vragen om vast te stellen of het probleem aan de kant van Google ligt.
Google zet in op zoekopdrachten rondom reizen
Google heeft een aantal nieuwe functies aangekondigd in Google Search rondom rondreizen. De reden hiervoor is dat ‘mensen graag weer een vakantie willen plannen’, aldus Google. Google bereidt zich hierop voor door het introduceren van COVID-reisadviezen, nieuwe manieren om bestemmingen te verkennen en een roadtrip planner.
Google heeft nieuwe COVID-reisadviezen geïntroduceerd die informatie geven over de beperkingen voor een specifieke bestemming. Google zal bij aankomst informatie tonen over de regels voor quarantaine en verplicht tonen van testresultaten. Google stuurt ook updates via email over de vereisten van specifieke locaties. Zo is het mogelijk aan te geven een email te ontvangen wanneer richtlijnen veranderen en beperkingen worden toegevoegd, opgeheven of verminderd. Deze updates zijn specifiek per land, met informatie per staat in de Verenigde Staten.
Google.com/travel is vernieuwd en beperkt zich niet langer enkel tot vliegtickets. Wanneer een bestemming is geselecteerd, toont Google reisadviezen of -beperkingen en nuttige informatie voor het plannen van een reis, zoals hotels, activiteiten en de beste reisperiode.
Tot slot is er nog een roadtrip planner toegevoegd aan Google Maps. Wanneer je op een desktop een route bepaalt, toont Google verschillende plaatsen om als tussenstop toe te voegen. Denk aan hotels, campings, restaurants, tankstations, musea en parken.
Screaming Frog update
Screaming Frog: Een favoriete tool onder velen die zich bezig houden met SEO. Screaming Frog is een website crawler en biedt de mogelijkheid om allerlei interessante data uit een website te halen. Met deze data is het mogelijk om uitgebreide (technische) SEO analyses uit te voeren. Denk hierbij aan alle belangrijke metadata, duplicate content, sitemaps, robots.txt, interne links maar ook aan het auditen van JavaScript issues, website migraties of integratie met Google Analytics, Search Console of andere tools.
In april heeft Screaming Frog een update uitgevoerd waar verschillende website crawls met elkaar te vergelijken zijn. Dit is handig wanneer er aanpassingen aan de website zijn doorgevoerd en je deze wil vergelijken met een eerdere situatie. Enkele voorbeelden:
- Het vergelijken van een huidige omgeving en een staging omgeving bij website migraties.
- Het oplossen van 404’s en interne redirects
- Aanpassing van metadata en content
- Het effect van aanpassingen op de structuur van de website
- Implementatie van structured data, canonicals, hreflang
- Het verschil tussen een crawls van een site wanneer JavaScript is ingeschakeld/uitgeschakeld
Een andere nieuwe feature is het mappen van URL’s om twee verschillende structuren van websites eenvoudig te vergelijken.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)