Wil je weten hoe de Google bot jouw website ziet? Hier is een redelijk eenvoudig trucje voor. In dit artikel zal ik een korte uitleg geven over het belang van content en een eenvoudige manier om naar je website content te kijken door de ogen van een Googlebot.
Visueel vs tekstueel
Een korte inleiding. Google houdt van kwalitatieve content, tekst dus. Dit was je waarschijnlijk al bekend. Toch zijn er genoeg websites die dit gegeven, bewust of onbewust negeren. Ga je met SEO aan de slag, dan zul je kritisch naar jouw website content moeten kijken. Het kan bijvoorbeeld voor komen dat er op het eerste gezicht redelijk wat tekst op een pagina lijkt te staan. Maar als je beter kijkt blijkt het overgrote deel tekst in de vorm van afbeeldingen te zijn. Wij merken vaak het verschil niet, het menselijke brein interpreteert dit gewoon als leesbare tekst. Maar het is voor de Googlebot (nog) niet mogelijk om de inhoud van een afbeeldingen exact te begrijpen. Google ziet dat er een afbeelding staat, maar interpreteert dit niet als tekst. Dit kan een probleem vormen voor jouw vindbaarheid. Bestaat jouw pagina voornamelijk uit afbeeldingen, dan is de kans groot dat Google geen idee heeft wat het onderwerp is van de betreffende pagina.
Voorbeeld: zonnepanelen webshop
Bekijk bijvoorbeeld een de homepage van www.zonnepanelen.nl. Deze ziet er als volgt uit:
Redelijk wat tekst zo op het eerst gezicht. Maar bekijken we de website door de ogen van een Googlebot, dan ziet dat er zo uit:
Probleem
Veel wit, weinig tekst. Het zal voor Google lastig zijn om te begrijpen dat dit de homepage is van een webshop die zonnepanelen verkoopt. Dit is redelijk eenvoudig op te lossen, zonder dat er visueel iets hoeft te veranderen aan de website. Alle tekst die nu in afbeeldingen is opgenomen zal als echte tekst op de website moeten worden geplaatst. Om dit er visueel aantrekkelijk uit laten zien, kan de webbouwer de tekst opmaken met behulp van CSS (Cascading Style Sheets). In principe zou je dan exact dezelfde layout moeten kunnen handhaven.
Hoe kun je dit voor jouw website testen:
- Stap 1: Navigeer in de browser naar de pagina die je wilt testen.
- Stap 2: Kopieer de URL uit de adresbalk.
- Stap 3: Ga naar Google.nl en plak de URL in de zoekbalk, plaats hier vervolgens de tekst “site:” voor. Dit ziet er dan als volgt uit.
- Stap 4: Het eerste resultaat is dan als het goed is de pagina die je onder de loep wilde nemen
- Stap 5: Klik op het groene pijltje naar beneden en klik op “cache”
- Stap 6: Je krijgt nu eerst een HTML versie (visuele weergave) van jouw pagina te zien. Klik op “Tekstversie” om de tekstuele versie van de pagina te bekijken:
- Stap 7: Je ziet nu alleen de tekst die Google op deze pagina vindt. Als het ware jouw website door de ogen van Google.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)