4 november 2020

SEO en Black Friday. Waar moet je goed op letten?

3 minuten lezen
Black Friday

Black friday komt er weer aan en elke e-commerce partij staat in de startblokken om zoveel mogelijk producten te verkopen en hoge winstmarges te pakken. De concurrentie is echter moordend en volgens Google Trends wordt Black Friday elk jaar populairder. In 2019 was Black Friday goed voor ruim 275 miljoen euro aan omzet bij webshops in Nederland. Bron: emerce.nl

Black Friday populariteit grafiek

In de bovenstaande grafiek uit Google trends is af te lezen dat de populariteit van Black Friday elk jaar toeneemt.

De zoekmachine crawler heeft tijd nodig om de pagina te crawlen en te indexeren. Zorg er daarom voor dat je pagina’s vroeg online staan, zodat de Googlebot de pagina al heeft geïndexeerd voordat Black Friday begint. Zorg er voor dat de pagina goed te crawlen is. Plaats bijvoorbeeld geen Noindex tag of blokkeer de pagina niet in het Robots.txt bestand. Zo weet je zeker dat je pagina op tijd is geïndexeerd, en heeft je webshop vaak een stap voor op de concurrentie!

Een goed keyword onderzoek is bij SEO voor alle pagina’s heel erg belangrijk. Zo ook bij je Black Friday pagina. Doe daarom goed onderzoek naar verschillende keywords met Black Friday in combinatie met bijvoorbeeld: producten, categorieën etc. Als je deze keywords in kaart heeft gebracht, gebruik je deze keywords op de pagina. In je titel, tussenkopjes en alinea’s. Zorg er wel voor dat je niet overdrijft. Gebruik niet alleen maar dezelfde keywords, verdeel ze goed en gebruik synoniemen. Hier kun je ook de SDIM zoekwoordenmixer voor gebruiken.

Black Friday is een jaarlijks terugkerend evenement. Zorg er daarom voor dat de URL die je voor de pagina gebruikt, ook jaarlijks herbruikbaar is. Zo blijft de reeds opgebouwde organische vindbaarheid die je dit jaar creëert, volgend jaar ook nog bruikbaar op dezelfde URL! Daarnaast weten bezoekers de pagina volgend jaar gemakkelijk te vinden, mochten ze weer naar je op zoek zijn.

Kies bijvoorbeeld voor een url als: /acties/black-friday, maar niet /acties/2020/black-friday

Intern linken is erg belangrijk voor zowel de gebruiker als de zoekmachine. Je kunt hiermee verbanden tussen onderliggende pagina’s aangeven en waarde verdelen.

Intern verwijzen vanaf de homepage heeft voor SEO meerdere voordelen. Je geeft hierdoor veel waarde door naar de pagina zodat de zoekmachine weet dat deze belangrijk is. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat de pagina voor de gebruiker gemakkelijk te vinden is. 

Voeg relevante afbeeldingen van hoge kwaliteit toe. Zorg daarnaast dat je afbeeldingen up-to-date zijn en dat ze goed aansluiten bij je verkopen. Snijd ook de witranden goed weg zodat de afbeeldingen visueel aantrekkelijk zijn. Nogmaals: de concurrentie is moordend met black friday, hoe meer het product opvalt, hoe beter!

Als je een geoptimaliseerde Black Friday landingspagina hebt gecreëerd, is deze niet alleen voor SEO bruikbaar. Gebruik deze pagina ook om een SEA campagne mee te starten, link naar deze pagina vanaf je social media kanalen en stuur bijvoorbeeld een email uit naar je gehele klantenbestand. Zo krijgt deze pagina nog meer verkeer en vergroot je de algemene zichtbaarheid!

Vind je dit ingewikkeld of teveel werk, laat SDIM je dan helpen. Dit gehele SEO traject kan tegen beperkte kosten voor je uit handen worden genomen. SDIM geeft je graag en gratis meer uitleg of een op maat gemaakt advies op basis van je website. Het enige wat je hoeft te doen is je gegevens doorgeven.

Zoekmachine

Vragen over zoekmachineoptimalisatie?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *