SEO: Een specialisme met meerdere raakvlakken, maar een vak apart
Het is het einde van het jaar en veel marketingblogs maken zich weer op voor top lijstjes met trends en ontwikkelingen voor 2022. Het is uiteraard belangrijk om de ontwikkelingen van de zoekmachine in de gaten te houden en hierop in te spelen, maar wees niet reactief en laat je niet te veel leiden door zaken waar je zelf weinig invloed op hebt. Creëer een eigen strategie en zorg ervoor dat de kennis van een SEO specialist zo optimaal mogelijk benut wordt.
Trends en ontwikkelingen zijn breder dan alleen SEO
Wat opvalt is dat een trend vaak een weerspiegeling is van wat Google roept dat belangrijk is. In 2020/2021 zijn veel specialisten bezig geweest met de Core Web Vitals: drie metrieken die de gebruikerservaring van de website meten en van invloed zijn op de organische rangschikking van zoekresultaten. Het is niet uitgesloten dat er in de toekomst meerdere UX gerelateerde factoren bijkomen of dat huidige metrieken worden vervangen.
Het doel is uiteindelijk om gebruikers een gewenste actie op de site te laten uitvoeren. Werken aan de gebruikerservaring (dus ook websitesnelheid) moet standaard onderdeel zijn van de werkzaamheden binnen een organisatie. Smeed daarom een team met developers, een UX specialist en een SEO specialist om continu te werken aan de best mogelijke gebruikerservaring. Mocht Google met een nieuwe update komen, dan is de kans groot dat dit geen probleem vormt óf dat je al een team heeft klaarstaan om hier proactief op te reageren.
Hetzelfde geldt voor E-A-T (expertise, autoriteit en betrouwbaarheid). E-A-T is geen SEO trend of ontwikkeling. Het zijn de kwaliteitsrichtlijnen van een zoekmachine om content op een webpagina te beoordelen. Drie factoren die niet alleen van invloed zijn op je organische vindbaarheid maar belangrijk zijn voor het succes van een organisatie in het algemeen. Een standaard die onderdeel moet zijn van de strategie en uitstraling van een merk om onderscheidend te zijn. Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid uit zich naast de website ook in offline marketing, social media kanalen en advertenties.
SEO aanpak verschilt per markt
Het doel van een zoekmachine is om zo snel mogelijk het beste antwoord te geven op een bepaald zoekresultaat (geld verdienen even buiten beschouwing gelaten). Doorgevoerde updates hebben ervoor gezorgd dat gebruikers op basis van een zoekintentie veel sneller worden voorzien in hun gebruikersbehoefte. Dit resulteert in minder klikken vanuit zoekresultaten naar de website en in een zoekresultatenpagina die steeds visueler worden. Denk naast tekstuele resultaten aan afbeeldingen, video’s, mappen, knowledge graphs, featured snippets en allerlei blokken die per branche weer verschillend zijn (jobs, hotels en flights). Het SEO landschap ziet er per markt compleet anders uit en vergt een eigen strategie, tactiek en KPI’s.
Om proactief te zijn op de ontwikkelingen binnen je markt raadt SDIM aan om de Amerikaanse zoekresultaten in de gaten te houden. In Amerika worden updates vaak sneller doorgevoerd dan in Nederland. Een voorbeeld hiervan is de hypotheekmarkt, één van de meest competitieve branches in de zoekresultaten. Belangrijke termen in deze branches zijn o.a. hypotheek oversluiten en hypotheek berekenen. De meeste bedrijven gebruiken calculators op de website om zo goed mogelijk in te spelen op de informatiebehoefte van de zoeker. Kijken we naar de Amerikaanse markt dan zien we voor mortgage calculator de volgende zoekresultaten.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Zoekers kunnen hier direct bepaalde berekeningen uitvoeren zonder dat zij daarvoor op een zoekresultaat hoeven te klikken. Hoeveel effect dit daadwerkelijk heeft op de CTR en organisch verkeer is lastig te bepalen. Ook is het niet zeker of dit ook wordt doorgevoerd in Nederland, maar het zou een ontwikkeling kunnen zijn.
Creëer een eigen SEO strategie
Geef prioriteit aan wat het meest bijdraagt aan het uiteindelijke doel. Kan de zoekmachine je website wel juist beoordelen? Zijn er technische problemen waardoor de website niet optimaal wordt gecrawld, geïndexeerd, gerenderd en uiteindelijk rankt? Bekijk eerst of zich hier problemen voordoen en zorg ervoor dat de basis goed staat.
Een voorbeeld hiervan is hoe zoekmachines omgaan met allerlei moderne web development technieken zoals verschillende JavaScript frameworks. Ondanks Google aangeeft JavaScript i.c.m. SEO (meestal) te begrijpen kan dit daadwerkelijk effect hebben op de uiteindelijke resultaten van de website.
Een positieve ontwikkeling is dat Google het afgelopen jaar veel meer de dialoog is aangegaan met SEO specialisten. Zij zijn actief bezig geweest met het gebruiken van input en feedback vanuit de community in hun documentatie en communicatie. Zij moedigen developers en SEO specialisten aan om samen te werken en meer van elkaar te leren.
Gebruik de kennis van een SEO specialist online marketing breed
Vaak wordt SEO als apart kanaal ingezet terwijl de samenwerking met andere afdelingen uiteindelijk het resultaat vergroot. Zorg daarom binnen de organisatie voor betrokkenheid, samenwerking en kennisdeling met andere afdelingen. Gebruik een SEO specialist bij o.a. video’s, marketplaces, vacaturemarketing, e-commerce, development, contentmarketing en UX om de online vindbaarheid van je organisatie te vergroten!
Bij SDIM vinden we een geïntegreerde online marketing aanpak bepalend voor succes en stimuleren we kennisdeling in de samenwerking. Neem contact met ons op om te bespreken hoe SEO een bijdrage kan leveren binnen de doelstellingen van je organisatie!
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)