SEO & Content: Relevante content die gevonden wordt
SEO en content zijn onlosmakelijk verbonden. Zonder waardevolle content heeft een website geen aantrekkingskracht op bezoekers en geen basis voor zoekmachines om te indexeren. Het bieden van unieke en relevante informatie die aansluit bij de behoeften van de gebruiker is cruciaal. In dit artikel verkennen we hoe strategische contentcreatie bijdraagt aan een effectieve SEO-strategie en waarom het belangrijk is om te schrijven voor mensen, niet voor zoekmachines.
Inhoudsopgave
Waar past content in het spectrum van SEO?
SEO en content zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Zonder content op jouw website heeft een bezoeker geen reden tot converteren en zonder content is er niets waarop de zoekmachine jouw website vindbaar kan maken. Niet voor niets is content één van de drie klassieke pijlers van SEO naast techniek en autoriteit.
Voor het behalen van goede resultaten is het essentieel om op jouw website relevante, unieke en waardevolle content aan te bieden. Goede content creatie is echter niet eenvoudig. Enerzijds heb je de zoekmachine die steeds slimmer wordt en verbanden en synoniemen tussen woorden kan leggen en anderzijds heb je de komst van Artificial Intelligence (AI) die het creëren van content opeens wereldwijd toegankelijk maakt. Opvallen en daarmee vindbaar worden in zoekmachines vraagt daarom een gedegen contentstrategie.
Een strategische aanpak van website content
Content is al lang niet meer het vullen van jouw website met tekst met daarin zoektermen verstopt. Sinds de zoekmachine jouw content niet alleen kan uitlezen, maar ook steeds beter kan begrijpen, wordt er van websites een stuk meer verwacht van de content op een website. Het is daarom belangrijk om met enkele factoren rekening te houden wanneer je aan de slag wilt met de content op jouw website:
- Schrijf voor een gebruiker en niet voor de zoekmachine. SDIM kan het niet vaak genoeg benadrukken: content schrijf je voor de gebruiker en niet voor de zoekmachine. Een zoekmachine heeft geen eigen zoekbehoefte en converteert niet op jouw website. Het is daarom belangrijk dat je content aanbiedt die relevant is voor bezoekers in hun zoekfase.
- Schrijf voor een gebruiker en niet voor de zoekmachine. SDIM kan het niet vaak genoeg benadrukken: content schrijf je voor de gebruiker en niet voor zoekmachine. Een zoekmachine heeft geen eigen zoekbehoefte en converteert niet op jouw website. Het is daarom belangrijk dat je content aanbiedt die relevant is voor bezoekers in hun zoekfase.
- Sluit jouw content aan op de juiste funnelfase. Een bezoeker doorloopt een zoekfunnel. Of het nu een zoektocht is naar informatie of een zoektocht naar het juiste product of dienst, een zoektocht kent verschillende fases. Een bezoeker die al weet wat hij of zij wilt hebben, zit op heel andere informatie te wachten dan iemand die nog niet eens weet wat datzelfde product inhoudt. Voorbeeld: iemand die als zoekopdracht ‘ram geheugen 32gb snel’ invoert, zit op hele andere informatie te wachten dan iemand die als zoekopdracht ‘wat is ram geheugen’ invoert. Jouw content aanpassen aan deze zoekbehoefte komt het conversiepercentage ten goede.
- Zorg dat jouw website, unieke en behulpzame content aanbiedt. De zoekmachine heeft, zeker met de komst van AI, genoeg te kiezen uit content die vergelijkbaar is. Om eruit te springen is het nodig dat jouw content opvalt ten opzichte van wat er al beschikbaar is. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Google al meerdere malen updates aan het algoritme gemaakt die een filterslag slaat in de geindexeerde content op basis van hun EEAT-begrip. Toon jouw expertise en ervaring en verweef dit in alle content die je aanbiedt. Oftewel, zorg dat jouw content voldoet aan het EAT ME principe.
Voor het schrijven van content is dan ook gedegen onderzoek nodig en dien je de volgende stappen te doorlopen:
Met het zoektermonderzoek vind je de behoeftes van de zoekers
Een zoektermonderzoek is een onderzoek naar de zoekvraag van alle zoekers die relevant zijn aan jouw product/dienst of doel. Het onderzoek geeft aan welke termen worden gebruikt en hoe vaak deze (naar schatting) worden gezocht. Zo creëer je een lijst van zoektermen die je kunt gebruiken in het schrijven van content en kom je zelfs op nieuwe ideeën voor artikelen of misschien ook diensten en producten.
Het zoektermonderzoek is dus een hulpmiddel in het vinden van de behoeftes van zoekers. SDIM heeft echter gemerkt dat de nadruk van zoektermen steeds meer aan het verschuiven is bij zoekmachines. Met de komst van SGE en het streven naar ‘prompt based’ zoekopdrachten wordt er een nieuwe manier van zoeken getracht te verkrijgen. Of het zoekgedrag dat men al 25 jaar snel te veranderen is, is maar afwachten.
HULP NODIG BIJ JOUW CONTENT?
Met goede copywriting maak je jouw website vindbaar
Zodra je weet waar jouw doelgroep naar zoekt is het pas mogelijk om goede copywriting te maken. Niet iedere copywriting is van hetzelfde kaliber en niet iedere geschreven tekst wordt dan ook automatisch goed vindbaar.
Je maakt bij de contentcreatie pas echt het verschil als je je verplaatst in de informatiebehoefte van een zoeker. Dit doe je door de volgende punten uit te werken:
- Wie is jouw doelgroep? Wat zijn hun behoeften en interesses? Hoe beter je jouw doelgroep kent, hoe gerichter je kunt communiceren.
- Waar heeft de concurrentie al over geschreven? Welke content bestaat er al? Maar ook: naar wat voor content is de zoekmachine op zoek? Bekijk hiervoor wat het goed vindbaar is binnen de zoekmachine op jouw zoekterm.
- Vaststellen van de hoofdboodschap. Wat wil je communiceren? Naar welke informatie is de zoeker naar op zoek, oftewel in welke fase van de funnel bevindt de zoeker zich?
- Wat wil je dat een bezoeker doet na het lezen van de content? Wat is het hoofddoel? Wil je dat een bezoeker converteert of een actie uitvoert na het lezen van de content? Dan dien je ook zo te schrijven.
- Wat voor kennis en ervaring heb jij of heeft jouw organisatie over dit onderwerp? Maak je tekst eigen uniek door het toevoegen van deze informatie.
“Schrijf copywriting altijd voor gebruikers en je merkt dat je al snel meer expertise en ervaring toevoegt in de tekst en dat is nu net waar zoekmachines naar op zoek zijn.“
Weg met SEO teksten
Als je je verdiept in copywriting met SEO in gedachte kom je vaak de term ‘SEO tekst’ tegen. SDIM gelooft niet in het woord ‘SEO tekst’. Copywriting kan met het oog op de zoekmachines geoptimaliseerd worden, maar het wordt niet voor zoekmachines geschreven. Als je schrijft voor zoekmachines voeg je vaak onnodige content toe en ben je al snel te lang van stof. In ieder geval langer dan nodig. Iemand die op zoek is naar nieuwe gloeilampen is niet op zoek naar een paragraaf met ‘wat is een gloeilamp’, gevolgd door ‘de geschiedenis van de gloeilamp’, alvorens deze pas komt bij de sectie die wél relevant voor hem of haar is. Schrijf copywriting altijd voor gebruikers en je merkt dat je al snel meer expertise en ervaring toevoegt in de tekst en dat is nu net waar zoekmachines naar op zoek zijn.
Pas op met AI gegenereerde content
Met de opkomst van AI is het heel verleidelijk om op grote schaal content te laten genereren voor jouw website. Toch kent het een keerzijde. Tools zoals ChatGPT en Perplexity halen hun informatie van bestaande websites en herbruiken dit voor de output. Het resultaat is hele generieke content die mogelijk niet eens juist is. Daarnaast bestaat deze informatie al op internet, dus voeg je niets toe aan het internet. Laat dit nou net zijn waar de zoekmachine naar op zoek is. Gebruik AI om jou te helpen met controles en inspiratie, maar blijf bovenal zelf waarde leveren in de content op jouw website!
Meten, analyseren en optimaliseren
Content op een pagina is nooit af. Het kan initieel goed presteren, maar ook dat kan op den duur afzwakken. Zo kunnen diverse algoritme updates invloed hebben op de prestaties of kan de concurrentie een inhaalslag maken. Het is daarom goed continu te evalueren hoe jouw content presteert. Er zijn verschillende redenen om content up te daten:
- De zoekmachine toont ineens andere pagina’s na een core update. Zoekmachine wijzigt de zoekintentie of wat het wil tonen bij het zoekterm.
- Er is nieuwe informatie beschikbaar over het onderwerp. Update is vereist om relevant te blijven.
- Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Jaarlijkse update aan de pagina is dan vereist.
Bekijk wat de (nieuwe) concurrentie doet en pas de content aan waar nodig. Zeker wanneer de initiële content niet presteert, is het nodig om de content te evalueren. Geef de content wel voldoende tijd om geïndexeerd te worden en trek niet te snel conclusies.
Content gaat verder dan tekst
Wanneer men denkt aan content voor webpagina’s, dan wordt vaak gedacht aan het schrijven van teksten. Toegegeven, zonder tekst op een pagina is de kans dat de pagina goed gaat presteren niet heel groot. Toch gaat content veel verder dan tekstuele content. Denk, naast tekst, bij content ook aan:
- Blogbericht
- Informatiepagina
- Categoriepagina
- Product-/dienstpagina
- Bedrijfsinformatiepagina
- FAQ
- Interview
- Video
- Webinar
- Foto
- Infographic
- eBook
- Tool
- Casus
- Testimonial
- Poll
- Persbericht
Per zoekterm kan het verschillen naar wat voor content een zoekmachine op zoek is. Bij how-to-gerelateerde zoektermen zoektermen zie je vaak video’s op YouTube goed presteren, terwijl bij inspirationele zoektermen, afbeeldingen vaak een prominente plek krijgen in de zoekresultaten. Het is daarom belangrijk om te bepalen wat jouw pagina nodig heeft. Met welke combinatie van content speel jij optimaal in op de behoefte van de zoeker?
Werk vanuit een contentplan
Een contentplan is onderdeel van de content marketing strategie. Het plan zorgt ervoor dat alle content in dezelfde stijl wordt geschreven en dat er op continu basis nieuwe content wordt gecreëerd, bijvoorbeeld in de vorm van nieuws- of blogberichten. Dit contentplan omvat
- Jouw bedrijfs- en contentdoelstellingen;
- Beschrijving van jouw doelgroep;
- De boodschap die je wilt delen;
- De schrijfstijl en tone of voice;
- De thema’s en onderwerpen;
- De contenttypen die daarvoor ingezet worden;
- Een contentkalender.
Heb je hulp met jouw content nodig? SDIM heeft een eigen team contentmarketeers en SEO specialisten die je hierbij kunnen assisteren en je vragen hierover kunnen beantwoorden.
Ook een contentplan opstellen?
Reacties (0)