12 augustus 2019 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Een SEO bureau kiezen, waar moet je op letten

4 minuten lezen
SDIM team

Wil je graag de online organische zichtbaarheid van je website vergroten, dan is het zeer de moeite waard om gebruik te maken van de expertise en ervaring van een online marketingbureau dat gespecialiseerd is in SEO. Op voorhand is het lastig te bepalen of een bureau bij je past, zeker als je eigen SEO kennis beperkt is. Doe daarom zelf goed onderzoek, vraag om referenties en kijk of het bureau de ervaring en expertise heeft waar je naar op zoek bent. Een SEO samenwerking ga je idealiter voor een langere tijd aan. Een weloverwogen keuze is daarom erg belangrijk. 

Er zijn veel Nederlandse online marketingbureaus die SEO als dienst aanbieden. Dit verschilt van kleine SEO bureaus tot full online services. Ben je bijvoorbeeld van plan om ook je data en online adverteren uit te besteden, dan is het aan te raden om dit bij één partij te doen. 

Breng voor jezelf de huidige situatie in kaart. Schets een duidelijke opdracht naar het online marketingbureau toe. Het advies is dan ook om een kennismaking in te plannen voordat je in zee gaat. Hierbij kan je de sfeer proeven en ondervinden of het bureau bij je past. Bij het schetsen van de opdracht, denk dan aan de volgende punten:

  • Wat is de SEO doelstelling (of wellicht heb je hulp nodig bij het definiëren van je  doelstelling)?
  • Vraag naar de aanpak en welke KPI’s worden gehanteerd.
  • Waar ligt de behoefte om SEO uit te besteden. Is dit vooral strategisch, tactisch of iets specifieks zoals techniek of een websitemigratie? Moet het bureau een verlengde van mijn team zijn, of moet het juist de leiding nemen en de strategie en koers bepalen?
  • Wat is het huidige kennisniveau van SEO binnen mijn organisatie en moet het bureau mij daarin ondersteunen?
  • Wat ben ik bereid te investeren (of advies over wat je zou moeten investeren)
  • Ken ik iemand met een goede ervaring met een SEO bureau?

Schrijf tevens je wensen uit en maak een lijst met vereisten die je zoekt in een online partner. Hebben zij ervaring met hetgeen wat ik zoek (bijvoorbeeld soortgelijke klanten of klantcases). Hier kan je uiteraard op voorhand naar vragen. Vraag ook naar de samenwerkingsvorm. Is de samenwerking transparant? Zit ik nergens voor langere tijd aan vast en kan ik op elk moment de samenwerking opzeggen wanneer het mij niet bevalt? Is het duidelijk waar je het geld in investeert? Bedenk ook wat een manier van communiceren is dat voor jou werkt. Het liefst met één vast contactpersoon of meerdere specialisten? 

Let op bij de keuze van een SEO bureau dat er geen garantie is op een bepaald eindresultaat. Pas daarom op bij verkoopgesprekken waar garanties op nummer 1 posities worden beloofd. SEO is een langetermijnstrategie waarbij je constant bezig bent met het verbeteren van de vindbaarheid van de website en het zo goed mogelijk helpen van je websitebezoekers. Uiteraard zijn er optimalisaties die op korte termijn tot goede resultaten kunnen leiden, maar dat is per website anders.

Ook worden er veelvuldig “gratis” SEO scans als leadgeneratie gebruikt. Let op dat deze SEO scans vaak niets anders is dan de website door een aantal tooltjes halen. De verbeterpunten die uit de tooltjes komen, zeggen niks over of dit de juiste aanpak is om jouw vindbaarheid te vergroten. 

Sommige SEO bureaus focussen zich enkel op enkele facetten binnen SEO, bijvoorbeeld linkbuilding. Linkbuilding is nog steeds een tactiek om de organische vindbaarheid te vergroten. Wanneer je dit uitbesteedt zorg er dan voor dat het bureau transparant is over de aanpak en de plaatsing van de links. Zorg ervoor dat er kwaliteitseisen zijn voor de plaatsingen anders kan linkbuilding meer kwaad dan goed doen. 

SEO uitbesteden bij SDIM betekent dat we aan de slag gaan met strategie en plan van aanpak op maat. Na een complete doorlichting van de site bepalen we de koers voor de met doelstelling(en) en KPI’s. Deze vertalen we direct door naar een duidelijk dashboard waarbij de klant altijd op de hoogte is van de voortgang van de resultaten. Elk plan is uniek en gericht op een duurzame organische groei.

Zoekmachine

Een SEO strategie op maat?

Contact

SDIM heeft zelf opgeleide SEO experts in dienst. Wil jij weten wat SDIM op SEO vlak voor je kan betekenen en welke aanpak het beste bij jouw organisatie past. Neem dan contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Ook interessant
voor jou

SDIM publiceert regelmatig artikelen over SEO.
Wil je al onze artikelen lezen, volg dan onderstaande link: