21 februari 2014 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

SEO & autoriteit

4 minuten lezen
SEO autoriteit

Als we het binnen SEO hebben over autoriteit, denk men al onterecht enkel aan linkbuilding. Linkbuilding is nog steeds belangrijk om je online autoriteit te vergroten, maar het dekt niet de volledige lading van ‘autoriteit’. Autoriteit, zoals een zoekmachine dit (vermoedelijk, zeker weten we het nooit) omvat gaat verder dan enkel de links vanuit externe bronnen.

Autoriteit voor een zoekmachine is niet heel anders dan hoe jij en ik autoriteit verstaan als we praten over mensen en instanties. Autoriteit verwijst naar de geloofwaardigheid en waarde die een website heeft in de ogen van zoekmachines zoals Google. De zoekmachine wil natuurlijk alle onbetrouwbare websites uit haar zoekresultaten weren en autoriteit speelt daarbij een grote rol. Hoe groter jouw autoriteit binnen een bepaald gebied is, des de groter de kans dat Google jou verkeer gunt (ja het blijft gunnen…). Omdat we praten over betrouwbaarheid is autoriteit daarom ook nauw verbonden met E-E-A-T (of zoals wij het noemen: EAT ME). Om autoriteit gewicht te geven, gebruikt Google nog altijd backlinks om het meetbaar te maken.

Backlinks zijn links die andere website naar jouw website plaatsen op hun eigen website. Deze links dienen als ‘stemmen van vertrouwen’ die zoekmachines vertellen dat jouw site waardevolle content biedt. Door het verkrijgen van backlinks, geef je feitelijk meer ‘stemmen van vertrouwen’ naar jouw website, wat weer ten goede komt aan het beeld dat Google van jouw website heeft. Niet elke backlink is even sterk. Hoe sterk een backlink is, ligt aan het beeld dat Google op zijn beurt weer heeft van het verwijzende domein. Als dit een sterk domein is, krijgt jouw backlink meer waarde. Je kan je voorstellen dat het veel meer zegt als een NRC naar jou linkt, dan wanneer een willekeurig linkje op een startpagina.

Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van hyperlinks van andere websites naar jouw eigen website. Bij linkbuilding gaat het bij SDIM vooral om de kwaliteit en niet om kwantiteit. Daarnaast speelt relevantie een belangrijke factor. Een backlink van een kapperssite naar een slagersite zal bijvoorbeeld minder toegevoegde waarde bieden dan wanneer een aan slagers gerelateerde website naar de slagersite linkt. Het is van belang dat het onderwerp van een domein raakvlak heeft met jouw vakgebied.

Topical authority is een belangrijk onderdeel van SEO autoriteit. Hoewel Google nooit iets openlijk toegeeft, kunnen we aan de hand van diverse uitspraken en documentatie wel een beeld schetsen van ‘topical authority‘. Stel je voor dat Google elk zoekwoord en elk onderwerp op een semantische vorm aan elkaar kan linken. Hierdoor krijgt het een beeld over bepaalde onderwerpen met wat relevant is, en wat niet relevant is. Het is daarom goed te herleiden dat Google websites aan deze onderwerpen kan linken. Zo heeft een publisher als Voetbalzone veel meer topical authority over voetbal dan een Tweakers, terwijl Tweakers weer veel meer topical authority heeft op het gebied technologie. Google gebruikt deze topical authority (wederom, vermoedelijk…) om hun zoekresultaten te verbeteren.

Bij topical authority gaat het niet alleen om het hebben van algemene kennis, maar om uitgebreide en diepgaande kennis te tonen zoat je je als autoriteit op dat gebied positioneert. De eerste stap is om intern deze kennis en expertise te hebben en de tweede stap is om dit te uiten op de website. Dit is waardevol voor zoekmachines, omdat ze meer relevante en waardevolle informatie kunnen bieden aan gebruikers die specifiek op zoek zijn naar dat onderwerp. 

Het opbouwen van topical authority vereist consistente publicatie van hoogwaardige content binnen hetzelfde onderwerp. Daarnaast moet je zorgen dat je de juiste keywords in je content gebruikt en het helpt ook als de content backlinks ontvangt vanuit andere websites binnen dezelfde branche.

Dit antwoord is niet zo kort door de bocht, maar je kan er van uit gaan dat alle overheid websites een goede autoriteit hebben. Als je dit in gedachte neemt, spreek je van een goede autoriteit wanneer mensen jou als belangrijke bron van feitelijk en betrouwbare informatie ziet. In een zoekmachine zou je dit terug moeten zien door goed vindbaar te zijn op uiteenlopende zoektermen binnen jouw topic.

In de SEO wereld kijken we naar drie hoofdpijlers: techniek, content en autoriteit. Dus vanuit dit oogpunt is autoriteit zeker een belangrijke graadmeter binnen SEO. Het is echter geen gegeven dat een goede autoriteit (of nog platter: het hebben van veel backlinks) leidt tot goede resultaten. Als jouw website technisch goed is en je hebt een goed autoriteitprofiel, dan heb je nog steeds relevante en waardevolle content nodig. Als de content slecht is, is de kans groot dat deze niet vertoond zal worden in de zoekresultaten. Het gaat er dus om dat alle drie de pijlers zo goed mogelijk geoptimaliseerd zijn om het beste resultaat te bereiken.

Er zijn verschillende tools beschikbaar om de SEO autoriteit van een website te meten. Vroeger (toen Google niet het Google van nu was) had je een metric genaamd Pagerank. Dat heeft Google naar de achtergrond gebracht, waardoor er allerlei SEO tools begonnen met het nabootsen van Pagerank. Tools zoals Majestic, Semrush en Ahrefs zijn populaire opties die inzicht geven in de backlinkprofielen, domein- en paginawaarde. Zij hanteren elk een eigen metric die op hun eigen ontwikkelde manier tot stand komt. Het zijn dus verzonnen metrics van tools van derde partijen en niet wat Google als waarheid neemt. Het sturen op dit soort metrics blijft dus altijd gissen en kan leiden tot tunnelvisie. Bij SDIM hechten wij dus niet te veel waarde aan deze metrics. De tools zijn weer wel geschikt om jouw backlinkprofiel te analyseren en dat tegenover jouw concurrent te leggen. Het helpt je te begrijpen hoe je website presteert in vergelijking met je concurrenten en waar je verbeteringen kunt aanbrengen.

Digital PR

Advies nodig op het gebied van autoriteit?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *