Bundel de krachten van search- en social advertising campagnes
Ondanks het feit dat een integrale aanpak van search-campagnes steeds belangrijker is voor iedere online marketing strategie, weten veel organisaties nog niet of het inzetten van social advertising (Facebook, Instagram, LinkedIn et cetera) in combinatie met search advertising (AdWords, Bing) onder aan de streep tot meer omzet leidt. Daarnaast worstelen vele ervan nog met de manier waarop ze dit moeten aanpakken.
Om hierin inzicht te geven onderzocht Marin Software, het grootste Cross-Channel campagnemanagementplatform van Amerika, op welke wijze meer dan 200 adverteerders social advertising combineren met search advertising. SDIM heeft de drie belangrijkste conclusies uit het onderzoeksrapport voor je op een rij gezet:
1. Consumenten die zowel op search als op social ads klikken gaan gemiddeld genomen vaker over tot een aankoop
De conversieratio van consumenten die zowel op een search als op social advertentie klikken is ongeveer twee keer hoger dan die van consumenten die enkel op een search ad klikken. Tevens hebben consumenten die op beide ads klikken een 4,5 keer zo hoge doorklikratio als consumenten die alleen op social ads klikken.
2. Consumenten die op search en social ads klikken geven gemiddeld meer geld uit
Consumenten die zowel op een search als op een social advertentie klikken genereren twee keer zoveel omzet per klik als consumenten die alleen op search ads klikken. En deze consumenten realiseren wel zes keer zoveel omzet per klik als consumenten die enkel op social ads klikken.
3. Search-campagnes presteren beter wanneer ze tegelijk met social campagnes ingezet worden
Eindelijk het antwoord waar zo veel online marketeers op zoek naar zijn. Uit het onderzoeksrapport komt duidelijk naar voren dat search-campagnes twee keer zoveel omzet per klik realiseren wanneer ze tegelijk met social campagnes worden ingezet. Daarbij is de omzet per conversie 10% hoger wanneer search- en social campagnes een geïntegreerde strategie hebben.
Combineren search- en social campagnes is succesvol!
Voor SDIM komen bovenstaande conclusies niet echt als een verrassing. Het is niet meer dan vanzelfsprekend dat bij een geïntegreerde search- en social media-campagne de consument vaker wordt geconfronteerd met een merk of product en dat werpt zijn vruchten af. Voor het beste resultaat is het wel belangrijk dat het merk/product of de dienst zichtbaar is en blijft, en met de juiste boodschap, in de verschillende fasen van het aankoop-/beslissingsproces. De customer journey van een bezoeker is namelijk niet rechtlijnig en varieert ook in tijdsduur. Bij grote beslissingen of aankopen zal er vooraf eerst een uitgebreide oriëntatiefase plaatsvinden. En bij een kleine aankoop of beslissing zal er ook een oriëntatiefase plaatsvinden, maar er is een aanzienlijke kans dat deze beduidend korter zal zijn.
SEA + social-campagnesuccesfactoren
Om tot een optimaal resultaat te komen is het de kunst is om de kracht van search en social op de juiste wijze te bundelen. Zo stuurt je met social (push) informatie/product naar een samengestelde doelgroep en bij search (pull) zoekt een consument zelf naar zijn product/dienst. Nog een paar andere belangrijke tips die SDIM je graag meegeeft:
- Zorg dat je vooraf een duidelijke online-marketingstrategie hebt
- Sta uitgebreid stil bij de vraag hoe je deze kanalen het beste kunt laten samenwerken en elkaar kunt laten versterken
- Welke boodschap wil je op welk kanaal en op welk moment overbrengen?
- Welk percentage van jouw budget ga je op elk kanaal inzetten?Kies tools uit die je inzicht geven in de bijdrage van elk kanaal
- Stuur de budgetverdeling tussentijds bij op basis van het gemeten resultaat
- Draai campagnes bij voorkeur ‘always-on’. In 1 maand kunt je (te?) weinig bijsturen.
SDIM search- & social advertising
Wil je meer weten of advies over hoe je het beste een optimale search– en social strategie voor jouw organisatie in kunt zetten? Neem dan contact op met de specialisten van SDIM. Zij zorgen er al jaren voor dat de juiste boodschap op alle kanalen op het juiste moment uitgedragen wordt. En waar nodig past SDIM de boodschap aan per doelgroep over de verschillende kanalen.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)