Updates voor Search Console met o.a. fresh data
Website eigenaren kunnen hun hart ophalen, want Google voorziet Search Console van een update met als belangrijkste wijziging nog actuelere data in het Prestatie-rapport. In de aankondiging gaat Google dieper in op de veranderingen in de tool. Hieronder bespreken we de belangrijkste wijzigingen.Â
Fresh data in het prestatie-rapport
De data in het Prestatie-rapport is niet langer de data tot 3-4 dagen geleden, maar is vanaf heden ‘as recent as less than a day old’. Een enorme verbetering die sneller inzichten moet opleveren bij de gebruikers en veelvuldig is aangevraagd.
Deze significante update maakt het mogelijk om ‘s ochtends de data van gisteren te bekijken en prestaties te monitoren na het oplossen en debuggen van belangrijke technische issues. Hiermee kunnen teams sneller schakelen, de prestaties van de website eerder begrijpen en hierop vervolgacties ondernemen.
Er zit nog wel een klein addertje onder het gras. Het kan voorkomen dat de data niet definitief is en nog wijzigt, aldus Google. Elke fresh data wordt na verloop van tijd voorzien van de definitieve data, waardoor de data iets wijzigt.
Fresh data geldt niet voor alle rapporten
Niet alle rapporten binnen het Prestatie-tabblad zijn voorzien van ‘fresh data’. De data in de Search Console API en Google Discover rapporten loopt nog een aantal dagen achter. Mogelijk dat dit nog wijzigt in de toekomst, nu Search Console iteratief van updates wordt voorzien. Google hoopt dat het deze items in de toekomst ook van fresh data kan voorzien.
Snel op datum filteren en exporteren
Een veel gevraagde functionaliteit was het eenvoudig kunnen exporteren van de performance data binnen een tijdsframe naar keuze. In het performance rapport is het in de tabel nu mogelijk ‘Dates’ te selecteren, een tijdsverloop te kiezen en de data of de grafiek te exporteren voor een compleet beeld.Â
Voor een snel overzicht van de meeste recente data, is er aan de Periode-filter de keuze toegevoegd om de meeste recente datum te selecteren.
Google communiceert vanaf heden ook de tijdzone bij de data; namelijk de Pacific tijdzone. Hierdoor kan data beter vergeleken worden, wanneer je de Search Console data bijvoorbeeld vergelijkt met organisch verkeer uit Google Analytics.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)