SEO-specialisten en webmasters kunnen in Google Search Console beta hun hart ophalen. Google maakt het in de beta mogelijk om tot 16 maanden aan data in te kijken in het vernieuwde zoekanalyse rapport. Search Console, voorheen bekend als Webmaster Tools, wordt gebruikt om inzicht te krijgen in de prestaties en indexatie van websites in Google’s zoekresultaten. De uitbreiding van 90 dagen naar maximaal 16 maanden aan data is een veelgevraagde verbetering.
Search Console beta is nu live en toegankelijke voor alle gebruikers van de klassieke variant op https://search.google.com/search-console. De beta-variant bevat nog niet alle functionaliteiten van de huidige Search Console. Google belooft in de loop van het jaar meer functionaliteiten vanuit de klassieke variant toe te voegen. Tot die tijd blijven beide versies bruikbaar en kan men tussen beide versies schakelen. In dit artikel bespreken we kort de grootste veranderingen.
16 maanden data met Search Performance rapport
In het nieuwe Search Performance rapport, dat sterke overeenkomsten heeft met het huidige Search Analysis rapport, wordt het intuïtiever om te kijken naar de lange termijn prestaties van websites. Gebruikers beschikken over 16 maanden aan gegevens om over een langere termijn analyses te maken. Het grootste voordeel is dat men nu data op jaarbasis kan vergelijken in plaats van op kwartaalbasis.
Nieuwe Search Console ervaring in beta
Naast meer data neemt Google in de beta de gebruikerservaring op de schop en vereenvoudigd het de processen om data in te zien. Google hoopt met het redesign gebruikers beter te kunnen voorzien in hun alledaagse werkzaamheden.
Dankzij het rapport Index Coverage (Indexdekking in het Nederlands) levert Google meer inzicht in de redenen voor indexering van een website. Het rapport is gebaseerd op een nieuwe functionaliteit en toont correct geïndexeerde URL’s, redenen waarom een URL niet geïndexeerd is en geeft waarschuwingen bij mogelijk problemen.
In het rapport ‘Uitgesloten URL ‘s’ krijgt de gebruiker een overzicht van alle redenen waarom een URL niet is opgenomen in de indexering. De pagina’s in dit rapport worden met Google’s opzet niet opgenomen in de zoekresultaten, om bijvoorbeeld één van de volgende redenen:
- Pagina’s met omleiding. Wanneer er een 301-redirect is ingesteld worden deze pagina’s niet weergegeven op Google.
- Niet gevonden (404). Wanneer een pagina niet kan worden gevonden, geeft deze een 404 statuscode. Dit betekent dat de pagina niet meer bestaat. Pagina’s die een 404-statuscode geven moeten voorzien worden van een redirect zodat de bezoeker van een website niet op een dood punt op de website komt.
- Uitgesloten door de tag noindex. Noindex kan worden gebruikt om bij Google aan te geven dat een URL bij voorkeur niet in de zoekresultaten naar voren moet komen.
Search Console geeft naast bovenstaande drie redenen een nog uitgebreider aantal redenen. Bezoek Search Console beta en controleer of je website redenen voor uitsluiting bevat.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Het Index Coverage rapport moet gebruikers vooral meer handvaten geven om hun aanwezigheid in de zoekresultaten te verbeteren:
- Meer bruikbare inzichten bij technische issues. Bijna gelijk aan een bug tracking system kun je zien of een actie open staat, of Google deze actie heeft gedetecteerd en kan de voortgang van het actiepunt worden gevolgd.
- Betere ondersteuningen voor de workflow van organisaties. Google introduceert een deel-functie die het mogelijk maakt om een actiepunt op te pakken en dit met een groep gebruikers te delen. Op deze manier voorziet Google gebruikers bij het implementeren, diagnosticeren en oplossen van acties. Voor teams moet het overzichtelijker worden wie welke actiepunten oppakt.
- Snellere feedback tussen Google en de gebruiker. Om sneller te weten komen of opgepakte actiepunten het gewenste resultaat opleveren, laat Google gebruikers ter plekke oplossingen testen en crawlt het de betreffende pagina’s met een hogere prioriteit zodra het doorheeft dat een actiepunt is opgelost.
Optimalisaties: verbeteringen voor AMP en Job Postings
Google focust met de nieuwe Search Console op het verbeteren van Search Enhancements (Optimalisaties in de Nederlandse-versie), waaronder AMP en Job Postings. Deze rapporten leveren details over de specifieke fouten en waarschuwingen die Google heeft geïdentificeerd.
AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. AMP is een HTML-variant van een pagina die volledig ingericht is op een snelle laadtijd voor mobiele apparaten. Pagina’s met AMP laden bijna ogenblikkelijk. De bezoeker hoeft hierdoor niet te wachten, wat de ranking van een pagina ten goede komt. Net als in Index Coverage moet het eenvoudiger worden om AMP-actiepunten op te sporen en sneller verbeteringen te kunnen verifiëren. Google plaatst in het rapport ook de ‘Oplossing valideren’ knop en laat de gebruiker direct weten of een actiepunt correct is opgepakt.
Google for Jobs is momenteel nog niet beschikbaar in Nederland, maar als je vacatures op je website hebt staan, raadt SDIM aan deze op te maken met Job Posting Structured Data. Structured data is een opmaak van standaard gestructureerde gegevens om pagina’s op je website beter te verduidelijken. Aan de hand van Structured Data kunnen zoekmachines de inhoud van websites beter begrijpen. Vergelijkbaar met het AMP-rapport biedt Google in de nieuwe Search Console een rapport voor Job Postings om verbeterpunten te traceren.
Meer weten?
Wil je meer weten over Search Console? Of bent je benieuwd hoe de prestaties van je website in de zoekresultaten van zoekmachines kunt verbeteren? Neemt dan vrijblijvend contact op met de specialisten van SDIM. Wij voorzien je graag van vrijblijvend advies.
Reacties (0)