12 februari 2013

SDIM test nieuwe AdWords mogelijkheden

3 minuten lezen
Google Ads Logo

Google test in samenwerking met grote adverteerders en search bureau’s met enige regelmaat nieuwe features. Google noemt dat Beta testing. Dat betekent concreet dat er nieuwe mogelijkheden die nog niet beschikbaar zijn voor het grote publiek vooraf kunnen worden getest. SDIM is door Google weer gevraagddeel te nemen aan diverse beta’s, met geselecteerde opdrachtgevers en accounts. Dit artikel gaat dieper in op de features die nog niet breed beschikbaar zijn, maar die er, naar alle waarschijnlijk heid wel aan gaan komen. Daarnaast bespreken we een aantal andere ontwikkelingen. Overigens halen niet alle beta’s het ook daadwerkelijk, dus geen garanties. Wat wordt er dan zoal getest en uitgerold komende tijd.

In plaats van alleen retargeting op partnerwebsites uit het Ads displaynetwerk is dat nu ook binnen Google zoeken mogelijk. Je kunt straks een andere bieding voor iemand die al op de website is geweest instellen. Ook wordt het mogelijk om een campagne met eigenlijk te algemene zoektermen op te zetten, die dab echter alleen een vertoning opleveren als deze persoon al op je website is geweest en anders niet. Specifiek bereik, maar op algemene zoektermen dus. Dit is een belangrijke update. Lees hier ook het artikel van Clickz over dit onderwerp.

Een simpele manier van remarketing bereik vergroting. Je hebt al remarketing en hiermee vergroot je het bereik van je remarketing campagne. Het is wel gebaseerd op door Google Ads zelf gedefinieerde vergelijkbare gebruikers aan die van je huidige remarketing op het display netwerk (maak je geen zorgen, wij begrijpen het wel). Hier de officiële uitleg van Google zelf

Wederom alleen op het displaynetwerk. Hiermee wordt het mogelijk om op basis van context dynamisch (dus veranderende) bannerinhoud tonen. Zorgt voor het geautomatiseerd matchen van de advertentie zelf aan het onderwerp van een webpagina. Hier het filmpje met uitleg.

Dit nieuwe type dynamische advertenties is eigenlijk al uit de testfase en hebben we eerder al uitgebreid over bericht

Dit lijkt enigszins vergelijkbaar aan de diensten van bijvoorbeeld Criteo. Tevens het meest nieuwe en ingewikkelde product. Lijkt veel op Dynamic Contextual, alleen deze laat bv. het product zien wat eerder is bekeken – dus op basis van een Remarketing List in plaats van website inhoud. Vereist is wel dat je Google Ads’ Ad Builder gebruikt EN gebruik maak van de nieuwe versie van de remarketing tag (code). Zeg maar dat wat Zalando doet, maar dan zonder dat je daar als adverteerder een prijzige set dynamische banners voor hoeft te laten maken. 

Media Ads in Google

Na het tonen van kleine afbeeldingen bij product gerelateerde ads komt Google nu met video-ads op Google zelf. Het is niet mogelijk om keywords te selecteren; Google bepaald of ze worden getoond, maar toch. Vooral geschikt voor campagnes voor films.

Tot slot niet echt een beta, maar wel een nieuwe mogelijkheid die valt binnen de Ads “Enhanced Campaigns” update. Het toevoegen van sitelinks per advertentiegroep en het apart tracken van resultaten per sitelink (Wat zijn sitelinks eigenlijk?)

Uiteraard passen we alle learnings uit de testfase toe op bestaande andere accounts. Ben je geen klant, maar heb je wel interesse? Schroom niet om even contact op te nemen, we helpen graag met uitleg, of zelfs het toepassen, van deze en bestaande mogelijkheden.

Google Ads Logo

Hulp nodig van een Google Partner?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *