22 december 2020

SDIM blikt terug: belangrijke online marketing ontwikkelingen van 2020

8 minuten lezen
2020

2020 was een bewogen jaar, ook binnen het online marketing landschap. SDIM blikt terug op de belangrijkste ontwikkelingen van 2020. Ontdek de hoogtepunten op online advertising, SEO, webanalytics en content gebied.

Advertising ontwikkelingen in 2020

Twee nieuwe functies binnen Google Ads

Begin 2020 had Google twee nieuwe features uitgerold. Hierbij gaat het om “verklaringen” en “belangrijke signalen”. Deze nieuwe functies verlenen meer inzicht in de sturing van de automatische biedstrategieën en campagne prestaties over twee verschillende periodes. Dit bespaart tijd, omdat er sneller kan worden geanalyseerd; alles is te vinden op één plek en het geeft precisie weer. 

Google stelt advertentiebudget beschikbaar

Voor veel ondernemingen was 2020 een uitdagend jaar. Om ondernemers een hart onder de riem te steken in moeilijke tijden, stelde Google 800 miljoen budget beschikbaar aan kleine en middelgrote (MKB) bedrijven.

TikTok Advertising beschikbaar in NL

Voor Nederlandse adverteerders werd het in de loop van 2020 ook mogelijk om hun doelgroep te bereiken via TikTok Advertising campagnes. Er zijn drie manieren om een campagne op te zetten. Dit kan in een vorm van een Brand Takeover (video of statisch, verschijnt bij het openen van de app), Topview (video, verschijnt bij het openen van de app en ook bij de eerste video) en In-feed-ad (video met audio, verschijnt op de homepagina en in de feed). 

Rapport Zoektermen in Google Ads

Het rapport Zoektermen bevat sinds september 2020 alleen termen waar een groot gedeelte van de gebruikers naar hebben gezocht. De termen die relatief weinig gezocht zijn, maar wel klikken hebben gegenereerd, deze worden niet in het rapport Zoektermen opgenomen. Om die reden worden er hoogstwaarschijnlijk minder termen in het rapport Zoektermen opgenomen.

SEO ontwikkelingen in 2020

Google for Jobs uitgerold in Nederland

Nadat Google for Jobs al in 2017 werd uitgerold in de Verenigde Staten, kwamen vanaf begin dit jaar dan eindelijk de eerste resultaten in Nederland voorbij. In oktober maakte Google bekend dat de zoekfunctie voor vacatures voor alle gebruikers in Nederland werd uitgerold. Google for Jobs heeft grote gevolgen voor de vacaturemarkt. Grote vacaturewebsites als Indeed staan organisch nu consequent onder een groot blok vacatures van Google. 

Mobile-first indexing voor alle websites

In maart 2020 liet Google weten dat vanaf september 2020 alle websites mobile-first geïndexeerd zouden gaan worden. Dit betekent dat de bots van Google de mobiele versie van een website gebruiken om te bepalen op welke positie in de rankings een bepaalde website pagina wordt geplaatst. Dit werd eerder gedaan op basis van de desktop variant. In de zomer van 2020 werd bekend dat het primair indexen van mobiele sites door Google is uitgesteld tot maart 2021. De reden hiervoor is dat beheerders van website in deze bijzondere en onzekere periode meer tijd hebben om hun website aan te passen aan de mobile-first indexing.

Core Web Vitals

Vanaf mei 2021 gaat het algoritme van Google de Core Web Vitals meewegen in de rankings. Core Web Vitals zijn een aantal factoren die van invloed zijn op de gebruikerservaring van een bepaalde pagina binnen je website. Google wil gebruiksvriendelijkheid steeds belangrijker laten worden en wil websites belonen die hier op een goede manier mee bezig zijn. Eerdere voorbeelden hiervan zijn de updates omtrent HTTPSMobile First Indexing zoals hierboven besproken en de E-A-T update.

De drie Core Web Vitals die mee gaan wegen in de rankings zijn:

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

Deze punten zijn te meten via Google’s Pagespeed Insights of via Google Search Console.

Belangrijk dus om in het nieuwe jaar te zorgen dat je websites voor mei 2021 aan de eisen van Google voldoet. Dit zal een positief effect hebben op je vindbaarheid, maar ook op de beleving van de bezoekers. 

Passage Indexing

Op Google’s Search On 2020 kondigde Google aan dat ze vanaf heden niet alleen pagina’s als geheel indexeren, maar ook passages op een specifieke pagina. Google noemt dit Passage Indexing en gebruikt het om in de zoekresultaten een gedeelte van een pagina te kunnen laten zien. Google is in staat om een citaat van de pagina te tonen als antwoord op een zoekvraag en dit in de zoekresultaten weer te geven zonder dat je hoeft door te klikken naar de website. Passage Indexing komt tot uiting in de vorm van een samenvatting, dit lijkt sterk op een Featured Snippet.

Webanalytics ontwikkelingen in 2020

Intelligent Tracking Prevention

Intelligent tracking prevention (ITP) is in het leven geroepen om de houdbaarheid van first- en third-party cookies te beperken. Met als doel de privacy van de gebruikers te beschermen. Vrijwel alle online marketeers maken gebruik van deze cookies om campagnes relevant en effectief in te zetten. Gebruikers krijgen dan advertenties te zien op basis van bijvoorbeeld eerder bekeken producten in de webwinkel. Dit heeft dus serieuze consequenties voor online marketeers. 

Analytics 4, de nieuwe toekomst van Google Analytics

Analytics 4 is in het leven geroepen vanwege de nieuwe cookie privacy wetgevingen, ITP, en verandering in browse gedrag van de gebruikers. Je Analytics zal dan ook op den duur vervangen worden door Analytics 4 omdat deze wel aan de nieuwe privacy wetgevingen voldoet. De interface is simpeler, het is vooral makkelijker voor mensen die net beginnen met Google Analytics en daarnaast is het aanmaken van een account ook eenvoudiger. Cross-domain tracking is nu ook mogelijk om zo het klantgedrag op verschillende apparaten te meten en het klantbeeld completer te maken. Verder is de machine learning van Analytics verbeterd.

Server-Side Tagging met Google Tag Manager

Server-side tagging is met name een antwoord op de beperkingen van third-party cookies. Om een ingewikkeld verhaal simpel te houden, server-side tagging zorgt er voor dat het aantal kanalen dat scripts en codes afvuurt naar data collection programs vanaf je website gefilterd wordt naar één kanaal. Hier zitten wel enkele voor- en nadelen aan zoals dat het laden van een pagina minder lang duurt, je hebt nu zelf controle over de data die er naar derde wordt verstuurd, je hebt toestemming om het gedrag van gebruikers met adblockers te meten, en je bent hiermee niet in strijd met de (ITP). De nadelen: de setup is behoorlijk technisch complex en ondersteunt nog niet alle programma’s die je eventueel in Google Tag Manager zou willen plaatsen. Meer over Server-side tagging vind je hier en hier.

De introductie van Microsoft Clarity

Eerder dit jaar lanceerde Microsoft Clarity, een analysetool voor gebruikersgedrag die je helpt te begrijpen hoe gebruikers zich gedragen op je website. Dit doen ze door zich te focussen op engagement statistieken zoals klikken, scrollen, website performance en debugging informatie. Een geduchte concurrent voor Hotjar, als je het SDIM vraagt. Clarity is laagdrempelig, kost weinig insteltijd en heeft een koppeling met Google Analytics. Het biedt informatie die gebruikt kan worden als aanvulling voor je huidige Google Analytics implementatie. Daarnaast natuurlijk het grootste voordeel ten opzichte van Hotjar: het is volledig gratis. 

Vernieuwde Google Tag Manager interface

Google Tag Manager (GTM) kreeg dit jaar een volledig vernieuwde preview-modus. Met de vernieuwde preview-modus wordt nu een log bijgehouden van de gehele sessie waarin je terug kunt kijken naar de bezochte pagina’s. Dit maakt debuggen van mobiele websites veel makkelijker. Er nu ook een koppeling met Tag Assistant, zodat je meerdere pagina’s kan debuggen binnen één tag assistant. De overgang van third-party naar first-party cookie opslag, dit zorgt ervoor dat GTM assistant up-to-date is met moderne browsers en bent je behoed tegen de preventie maatregelen tegen third-party cookies. Hier vind je meer over de nieuwe preview mode van GTM.

Content ontwikkelingen in 2020

TikTok groeit in 2020 explosief door

TikTok was in 2020 het snelst groeiend socialmediaplatform in Nederland. Ondanks geruchten over spionage zijn er sinds mei al een miljoen gebruikers bijgekomen. Inmiddels maken in Nederland meer dan 4,5 miljoen mensen gebruik van TikTok. Waar de meeste gebruikers van TikTok aan het einde van 2019 nog jongeren waren van 13 tot 18 jaar, heeft er in 2020 een verschuiving plaatsgevonden naar de leeftijdcategorie 18-25 jaar (39%). SDIM verwacht dat er in 2021 meer Nederlandse bedrijven gebruik zullen maken van TikTok. Op dit moment is het aantal Nederlandse bedrijven op TikTok nog vrij summier. Wanneer je doelgroep gericht is op jongeren en jongvolwassenen is TikTok momenteel een van de beste manieren om naamsbekendheid te vergroten.

Community en creativiteit belangrijker op Instagram

In 2020 vond er op Instagram een verschuiving plaats ‘van mij, naar wij’. Het gezamenlijk belang wordt steeds belangrijker en Instagram is daarmee steeds meer een community platform, wat onder andere te danken is aan de Black Lives Matters beweging, curvy vrouwen groeperingen en rampen die hebben plaatsgevonden. Daarnaast wordt het steeds essentiëler om te werken met content categorieën op Instagram. Op deze manier zorg je voor een constante, consistente en herkenbare contentstroom. Naast consistentie en herkenbaarheid wordt ook creativiteit een steeds belangrijker aspect voor ondernemers om op te blijven vallen op Instagram. Ons advies? Ga aan de slag met creatieve Reels video’s waardoor je opvalt en je organische bereik vergroot. 

Creatieve content maken en extra volgers bereiken via ‘Reels’ 

Reels is een nieuwe feature die Instagram in 2020 aan het platform heeft toegevoegd. Met Instagram Reels kunnen gebruikers korte, creatieve en entertainende video’s maken en delen. De nieuwe functie zit verwerkt binnen de bestaande Instagram app en is ook in Nederland beschikbaar. SDIM heeft in de afgelopen maanden gemerkt dat gebruik maken van Reels zeer positieve invloed heeft op het bereik en de engagement bij bedrijfspagina’s. Het Instagram algoritme laat Reels aan veel extra volgers zien, daarom is het slim om Reels in te zetten voor je bedrijf. 

Verschillende soorten content delen via Instagram Gidsen

Instagram heeft afgelopen november het nieuwe ‘Gidsen’ gelanceerd, waarmee gebruikers inhoud op één plek kunnen verzamelen. Gebruikers kunnen met Gidsen gemakkelijker aanbevelingen, tips en andere inhoud ontdekken van hun favoriete volgers. Een Instagram-Gids kan vergeleken worden met een blogpost, omdat deze teksten, foto’s, galerijen en video’s kan bevatten. Je kunt Gidsen vinden op het profiel tussen de fotoraster-afbeelding en de pictogram voor getagde afbeeldingen. Ook kunnen de Gidsen verschijnen op het tabblad ‘Verkennen’. 

Facebook groeide in 2020

Ook Facebook heeft dit jaar een groei laten zien. In 2020 zijn Facebook groepen en community building populaire trends op Facebook. Interactie en het gesprek aangaan met volgers is nog belangrijker geworden om in te spelen op het algoritme. Naast Facebook groepen werken ook polls, quizzen en vragen stellen goed om interactie aan te gaan. SDIM adviseert om deze aspecten mee te nemen in je social media strategie

Organisch bereik op LinkedIn neemt af

Op LinkedIn zien we dat de wereldwijde stijging in gebruikers dit jaar heeft doorgezet. Waar we dit jaar het bereik van kleine bedrijfspagina’s zagen stijgen, nam het organische bereik van grote bedrijfspagina’s juist af. Hoe je hier als bedrijf op in kunt spelen? Maak authentieke en relevante content voor je bedrijfspagina. Hierdoor neemt de betrokkenheid onder volgers toe, wat positieve uitwerking heeft op je bereik.

Nieuwe contentvorm: Google Web Stories

Google kwam dit jaar met een nieuwe functie: Google Web Stories. Het is een functie die we kunnen vergelijken met de Stories zoals we die kennen op Facebook en Instagram. Google Web Stories kunnen ingezet worden om korte content boodschappen te delen, specifiek gericht op mobiele gebruikers. Gebruikmaken van de tool draagt bij aan de vindbaarheid van je website. 

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *