3 oktober 2011

2 benchmarks om te bepalen of jouw Google Ads voldoende scoort

2 minuten lezen
Vertalingen en meertaligheid

We krijgen vaak de vraag of we een lopende Google Ads campagne willen beoordelen. Een second opinion is natuurlijk ook een veelgebruikte verkooptechniek. Dat is echter niet voor niets. Een goede second opinion zet jouw huidige Google Ads campagne resultaten immers af tegen benchmarks en daar heb je iets aan.

Op basis van de gangbare metrics waarop een campagne beoordeeld kan worden(CTR, Conversieratio, kosten per conversie, Quality Score, etc.) is redelijk aan te geven of een campagne beter kan. Het wordt echter lastiger als er moet worden gevraagd hoeveel beter een campagne minimaal toch zou moeten kunnen scoren.

In de loop der jaren hebben we een dermate groot aantal campagnes beoordeeld, geoptimaliseerd en opgezet, dat we met vertrouwen een tweetal benchmarks kunnen delen:

1. Het conversiepercentage van Google Ads campagne in vergelijking met het website conversiepercentage

Wij gaan er vanuit dat een campagne conversiepercentage niet meer dan 25% lager dan jouw websitegemiddelde mag liggen. Hier kunnen een aantal mitsen en maaren aan zitten, maar het is een goede vuistregel om de kwaliteit van jouw campagne op te beoordelen.

Tip: gebruik ‘Advanced Segments’ in Google Analytics om het segment ‘alle bezoeken’ te vergelijken met het ‘betaald zoekverkeer’.

2. Het Google Ads conversiepercentage vs. het conversiepercentage van de organische zoekresultaten

Als jouw betaalde zoekmachine bezoeken veel slechter converteren dan jouw organische, onbetaalde zoekmachinebezoeken, is er iets aan de hand. Het kan natuurlijk zijn dat je fantastisch goede organische bezoekers uit Google realiseert, of dat je enkel op eigen naam gerelateerde zoekwoorden wordt gevonden. Het kan echter ook zijn dat jouw Google Ads campagne kwalitatief slechte clicks genereert. Wij gaan er vanuit dat een Google Ads campagne conversieratio niet meer dan 10% onder het organic search conversiepercentage mag liggen. Hogere conversiepercentages zijn overigens zeker geen uitzondering.

Door koppeling van Google Analytics aan Google Ads krijg je automatisch jouw organische en Google Ads bezoeken separaat gerapporteerd.

Wil je zelf ook een kostenloze, geheel objectieve second opinion op jouw huidige Google Ads campagne? Neem dan gerust en geheel vrijblijvend contact op met een Ads Qualified medewerker van SDIM.

Content

Zelf ook een GOogle Ads Campagne laten beoordelen

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *