27 oktober 2011

Schrijf briljante Google Ads advertenties – de learnings

5 minuten lezen
Advertentie

Voor het succes van Google Ads campagnes is de advertentietekst cruciaal. Een goede tekst schrijven lukt meestal wel, maar een echt briljante tekst is moeilijk. Om te kunnen concurreren is dit echter wel een must. In alle jaren dat SDIM advertentieteksten schrijft hebben we een enorme hoeveelheid kennis over het schrijven van advertentieteksten opgebouwd. De basis daarvan willen we hier graag delen.

Voordat we de learnings induiken, is het handig als je enige basiskennis hebt over advertenties in Google. We gaan er in dit artikel van uit dat je weet hoe een advertentie eruitziet op de resultatenpagina van Google. Hoe dat achter de schermen in z’n werk gaat, lichten we hier toe.

Veruit de meeste zoekadvertenties die in Google vertoond worden zijn zogeheten Responsive Search Ads. Deze advertenties bestaan uit een aantal onderdelen:

  • Landingspagina: De pagina waar men op terechtkomt door op de advertentie te klikken.
  • Zichtbare URL: De URL die daadwerkelijk zichtbaar is in de advertentie. Deze bestaat standaard uit de domeinnaam van de website (bijvoorbeeld sdim.nl). Daarnaast heb je de optie om twee zogenoemde weergavepaden in te vullen, ieder met een limiet van 15 tekens (bijvoorbeeld sdim.nl/diensten/google-ads). Tip: kijk of het belangrijkste zoekwoord van de advertentiegroep hier geplaatst kan worden.
  • Koppen en beschrijvingen: Met de koppen en beschrijvingen van de advertentie overtuig je de doelgroep met een pakkende tekst om door te klikken naar de landingspagina. Een kop bestaat uit maximaal 30 tekens en een beschrijving uit maximaal 90 tekens.

In een Responsive Search Ad kunnen maximaal 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen worden toegevoegd. Google Ads test vervolgens doorlopend verschillende combinaties van deze koppen en beschrijvingen en bepaalt zo de combinaties die het beste resultaat opleveren. Zo sluit de advertentietekst zo goed mogelijk aan bij de zoekopdracht waarbij de advertentie vertoond wordt.

Voor het maken van Google Ads advertenties is het schrijven van een ijzersterke advertentietekst natuurlijk een must. Voordat we op de zaken vooruitlopen zijn er echter nog een paar algemene best practices die we graag delen.

Allereerst is het van belang om het aantal beschikbare tekens in de koppen en beschrijvingen zo optimaal mogelijk te gebruiken. In een zoekadvertentie is alles wat je wil vertellen over jouw organisatie, producten en diensten al gelimiteerd tot een paar regels. Zonde om die ruimte nog verder te beperken, vinden wij.

Zorg er bovendien voor dat de advertentie volledig wordt goedgekeurd. Wordt de advertentie maar beperkt goedgekeurd door Google, of zelfs helemaal afgekeurd, dan betekent dit dat de advertentie minder of niet wordt vertoond in de zoekresultaten. Dit wil bijvoorbeeld nog wel eens gebeuren bij overmatig gebruik van interpunctie of andere symbolen. Of jouw advertentie is goedgekeurd, kun je zien bij de status. Staat daar ‘geschikt’? Dan is er niets aan de hand. Zie je echter ‘niet geschikt’ staan? Dan wordt het nog even sleutelen.

Een laatste tip die ons al wat meer richting het schrijven van de advertentietekst beweegt: ervaring leert dat het loont om zelfstandige naamwoorden in koppen met een hoofdletter te schrijven. Zeker doen dus!

Bij het schrijven van een advertentie is het belangrijk om alle beschikbare velden voor koppen en beschrijvingen te gebruiken. Ook het aanbrengen van diversiteit in de koppen en beschrijvingen is gunstig. Zo heeft Google namelijk meer (verschillend) materiaal om mee te testen en wordt de advertentie dus beter. Dat zijn dus 15 diverse koppen, met 4 al even diverse beschrijvingen. Hoe geef je daar het beste invulling aan zodat je alle doelgroepen aanspreekt?

  • Zorg voor koppen en beschrijvingen die goed aansluiten op de zoekwoorden die je hebt toegevoegd aan de advertentiegroep.
  • Maak duidelijk welke producten en/of diensten je aanbiedt.
  • Geef aan welke actie de doelgroep zou moeten ondernemen. In een beschrijving werkt een uitroepteken vaak goed om de call-to-action kracht bij te zetten.
  • Benoem unieke eigenschappen (USP’s) waarmee de organisatie, product of dienst zich onderscheidt van de concurrentie.
  • Gebruik aansprekende slogans.
  • Laat de naam van jouw organisatie terugkomen.
  • Vermeld, indien er sprake is van een fysiek bezoekadres, een locatie waar men heen kan.
  • Wek vertrouwen bij de doelgroep, bijvoorbeeld door keurmerken of klantwaardering te noemen.
  • Geef aan welke vorm van klantenservice en ondersteuning je biedt.
  • Vertel iets over de voorraad, assortiment of leveringsvoorwaarden. Zo kun je ook meteen irrelevante kliks voorkomen, door in de advertentie al zaken te vermelden als ‘vanaf 100 stuks’.
  • Benoem (vanaf) prijzen, indien gunstig ten opzichte van de concurrentie.
  • Bied incentives, kortingen of garanties als die van toepassing zijn.

Tip: let wel op dat je de producten of diensten niet overdreven verfraaid. Je krijgt dan misschien wel meer klikken, maar het gewenste resultaat blijft uit.

Dit zijn USP’s en andere krachtige termen waarvan wij door de jaren heen hebben geleerd dat ze goed werken.

  • Algemene termen die goed scoren: bekijk en ervaar – test het zelf – makkelijk – eenvoudig – direct – uniek – origineel – nu – laatste exemplaren – op = op
  • Producten of diensten: handige tool om (…) – zoek je (…)?
  • Call-to-actions: bestel nu – maak online een afspraak – vraag een offerte aan – shop in onze winkel of online
  • Wek vertrouwen bij potentiële klanten: veilig – officiële partner van (…) – betrouwbaar – de nummer 1 in (…) – geaccrediteerde (…) – klantwaardering 9/10
  • Klantenservice en ondersteuning: 24u klantenservice – 24/7 bereikbaar
  • Voorraad en assortiment: altijd op voorraad – grootste assortiment – ruime keuze
  • Leveringsvoorwaarden: snel geleverd – voor 12u besteld is morgen in huis – gratis retourneren – geen verzendkosten – verzending in heel NL
  • Incentives, kortingen en garantie: SALE – uitverkoop – 30% korting – tijdelijke acties

Het belang van een goede advertentietekst is inmiddels wel duidelijk. Maar betekent dit dan dat je één keer een knaller van een tekst schrijft, waar vervolgens nooit meer naar omgekeken hoeft te worden? Ook niet natuurlijk. Een echt optimaal resultaat behalen met jouw advertentie betekent dat je de resultaten blijft analyseren, om op basis van die resultaten optimalisaties door te voeren in de advertentie(teksten).

Kun je wel wat hulp gebruiken? Uiteraard kan je onze expertise inzetten voor het laten schrijven van Google Ads advertentieteksten, optimalisatie en meer. Neem gerust contact op.

Content
Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *