26 mei 2023

Samenvatting – Google Marketing Live 2023

Het was afgelopen 24 mei weer tijd voor het jaarlijkse Google Marketing Live event van Google. De focus ligt zoals altijd op advertising, maar dit jaar kregen we weer allerlei nieuwe ontwikkelingen en features gepresenteerd. We delen graag de belangrijkste updates.

Waar het een paar jaar geleden het kernwoord van het evenement ‘privacy’ was, was het dit jaar Artificial Intelligence. De ontwikkelingen op AI gebied volgen in rap tempo op, zo ook bij Google.

4 minuten lezen
Google Premier Partner SDIM

Google Marketing Live 2023 kondigde aan dat Google AI adverteerders gaat helpen met campagnes opbouwen in een andere vorm dan dat we die kennen. Het mooie aan dit nieuwe format is dat het optioneel is. Adverteerders kunnen dus kiezen om te experimenteren met het nieuwe format om een campagne te bouwen of om een campagne op de originele manier in elkaar te zetten. De nieuwe functie zal in de zomer voor het eerst gaan uitrollen en zal in eerste instantie alleen nog beschikbaar zijn voor Engelstalige zoekcampagnes.

  • Als eerste zal Google je vragen om een landingspagina in te voeren. Google AI zal dan aan de hand van je landingspagina het volgende voor je creëren:
  • Zoekwoorden
  • Koppen
  • Beschrijvingen
  • Extensies

Google zal de gecreëerde assets niet direct toepassen. Gebruikers hebben nog steeds de mogelijkheid om de gemaakte componenten aan te passen of te verwijderen. Ook heb je de mogelijkheid om ‘door te vragen’ middels de chatfunctie om bijvoorbeeld specifieker te zijn in de door Google gecreëerde koppen

In de presentatie van Google Marketing Live 2023 werd aangekondigd dat er 2 nieuwe campagnetypen aan gaan komen die zich voornamelijk focussen op het videonetwerk van Google. De campagnetypen heten ‘Video Views’ en Demand Gen’. 

De naam Video Views zegt eigenlijk alles al. Met dit campagnetype kan je er voor zorgen dat je meer weergaven gaat realiseren voor je video. Google zegt dat je met dit campagnetype tot wel 40% meer views kan genereren dan met In-stream skippable CPV campagnes. In dit type campagne kan je In-steam skippable, in-feed ads en shorts toevoegen. De uitfasering van de bèta van Video Views zal in de komende maand plaatsvinden.

Demand Gen campagnes zal een campagnetype worden gericht op het binnenhalen van verkeer. Binnen een aantal maanden wordt er een wereldwijde bèta uitgerold. Met dit nieuwe campagnetype kan je worden uitgeleverd op de volgende kanalen van Google:

  • YouTube Shorts
  • YouTube in-Stream
  • YouTube in-feed
  • Discover
  • G-Mail plaatsingen
demand gen campaigns

Binnen de Demand Gen campagne krijg je de mogelijkheid om lookalike segmenten aan te maken op basis van zogenaamde ‘seed lists’. Seed lists zijn lijsten met first party data die je verzameld hebt zoals bijvoorbeeld een klantenlijst of abonnees op je YouTube kanaal. Deze segmenten lijken sterk op de lookalike segmenten zoals we die kennen binnen het advertentienetwerk van Facebook. Je kunt de segmenten zetten op ‘narrow (2,5% lookalike), ‘balanced’ (5% lookalike) en ‘broad’ (10% lookalike).

Performance Max is alweer enige tijd de nieuwe standaard na het (geforceerde) uitfaseren van Smart Shopping-campagnes. Dit campagnetype gaat later dit jaar op meer onderdelen gebruik maken van AI zoals bij de koppen en beschrijvingen, maar Google AI gaat ook het mogelijk maken om afbeeldingen te genereren op basis van de input die wordt opgegeven.

performance max en ai

AI is tijdens het event waarschijnlijk tientallen keer genoemd. AI staat ook bij deze nieuwe tool ook centraal, want met Google Product Studio is het mogelijk om productafbeeldingen te optimaliseren met behulp van Google AI.

Voorbeelden die werden gegeven waren bijvoorbeeld gericht op het verwijderen van niet passende achtergronden bij een productafbeelding of juist door middel van AI juist een passende achtergrond laten genereren op basis van input die wordt opgegeven.

Door de gewenste output duidelijk te omschrijven, creëert Google AI vervolgens de gewenste achtergrond.
De productafbeelding werd tijdens het event verbeterd met behulp van Google AI waarbij de description als volgt was: “A tube of exfoliating scrub on a stone platform, surrounded by peaches, with tropical plants in the background”.

google product studio - generate scene

De uitkomst van deze omschrijving van de gewenste output kwam als volgt naar voren:

generate scene output voorbeeld

Volgens Google komt deze tool binnen enkele maanden beschikbaar voor adverteerders vanuit de Verenigde Staten binnen het Google Merchant Center Next platform. Deze tool biedt naar ons idee veel interessante mogelijkheden, maar hopelijk zal de toegang voor o.a. Nederland sneller volgen.

  • Google Search Generative Experience: Het was al aangekondigd tijdens Google I/O, maar Google gaat experimenteren in de US met Search Generative Experience. Met andere woorden, het experiment houdt in dat er getest wordt met generatieve AI om te zien of op basis van AI de zoekresultaten aangevuld kunnen worden met relevante antwoorden. 
  • Google Merchant Center Next: Het duurt nog even, maar in 2024 wordt het Google Merchant Center vervangen door Google Merchant Center Next. Google belooft een verbeterde interface en het zou in de vernieuwde opzet ook mogelijk zijn om automatisch productinformatie op te halen vanuit de website.
  • Nieuwe optimalisatiedoelen voor Performance Max: Google zal ook in bèta gaan testen met twee nieuwe optimalisatiedoelen. Het gaat om de volgende twee nieuwe optimalisatiedoelen ‘Hoger bieden op nieuwe klanten met een hoge lifetime value’ en ‘Een optimalisatiedoel waarbij geoptimaliseerd wordt op het opnieuw bereiken van bestaande klanten om retentie te verbeteren.’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of neem vrijblijvend contact met ons op.

Content

Kom meer te over Google ai

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *