Building for the Future of Marketing
Afgelopen 27 mei was het weer zover; het jaarlijkse Google Marketing Live event! SDIM was er – dit keer digitaal – live bij en daar hoort natuurlijk een uitgebreid blog bij waarbij dieper wordt ingegaan op de verschillende ontwikkelingen en nieuwe features. Wij zetten de belangrijkste punten voor je op een rijtje.
Privacy, measurement en automation
Tijdens de livestream van het Google Marketing Live 2021 event kwam in vrijwel ieder onderdeel het kernwoord ‘privacy’ naar voren. Met het verdwijnen van ’third-party cookies’ eind van het jaar is het dan ook niet gek dat dit onderwerp veelvuldig wordt behandeld. SDIM heeft hier een tijdje terug al eens een blog over geschreven.
Zodra third-party cookies zijn uitgefaseerd, beweert Google dat het geen alternatieve identificatiemiddelen zal bouwen om gebruikers te volgen op het internet. In plaats daarvan zullen adverteerders deze 3 richtlijnen moeten volgen voor een overgang naar een wereld zonder cookies:
- Maak op de juiste manier gebruik van first-party cookies, waarvoor toestemming is gegeven door de gebruiker.
- Wees vooruitziend en voorspellend, met behulp van automatisering en machine learning tools die je helpen patronen en trends te identificeren.
- Maak gebruik van nieuwe technologieën die de privacy beschermen, zoals de Privacy Sandbox van Google Chrome.
Na privacy gaat het voornamelijk over ‘measurement’ en ‘automation’. Twee gebieden waar natuurlijk al jaren de nadruk op wordt gelegd binnen het search engine advertising landschap.
Samenwerken met een zeer
ervaren Google Premier Partner?
Wat is er nieuw binnen Google Ads?
Hier is een kort overzicht van alle productaankondigingen:
- Beeldextensies zijn per direct beschikbaar voor alle Google Ads adverteerders.
- Campagnes voor maximale prestaties zullen in bèta worden vrijgegeven aan duizenden adverteerders, met een volledige uitrol later dit jaar.
- Er worden 3 nieuwe ‘inzichten’ toegevoegd aan de Inzichten-pagina, waarbij veranderingen in zoekgedrag voor de komende 90 dagen worden voorspeld.
- Customer match is voor iedereen beschikbaar. Met deze advertentietool kun je gerichter adverteren op een manier die de privacy waarborgt.
- Local Inventory Ads zullen retail producten markeren die beschikbaar zijn om direct in de winkel af te halen, af te halen of op een later tijdstip af te halen. Deze nieuwe feature is door Google geïntroduceerd vanwege het sterk veranderende winkelgedrag van consumenten door de coronacrisis.
- De doel-ROAS biedstrategie is nu ook beschikbaar voor Discovery- en videocampagnes.
- Verbeterde attributierapporten; naast Search en Shopping worden contactpunten uit Display- en YouTube-advertenties binnenkort ook opgenomen in alle attributiemodellen, waaronder data-driven-attributie.
- Ondersteuning voor productfeeds is nu algemeen beschikbaar voor Video Action-campagnes. Ondersteuning voor deze feeds is ook beschikbaar voor Discovery Ads als een open bèta. Met deze update kunnen adverteerders hun bestaande productafbeeldingen en -video’s inzetten om de vindbaarheid te vergroten en aankopen nog meer te stimuleren.
- Nieuwe eCommerce integraties. Een tijdje terug werd een nieuwe Shopify integratie aangekondigd. Tijdens het Livestream event heeft Google aangekondigd dat retailers op WooCommerce, GoDaddy en Square in staat zullen zijn om gemakkelijk en gratis te integreren met Google. Google hoopt dat dit open ecosysteem ervoor zorgt dat webshop eigenaren makkelijker en sneller hun producten live krijgen in Google.
- Retail tags. Deze nieuwe feature introduceert Google omdat studies aantonen dat consumenten liever kopen bij bedrijven met gelijkgestemde waarden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ‘Black-owned tag’ die inspeelt op de ‘Black Lives Matter’ beweging, welke natuurlijk zeer actueel is.
Reacties (0)