Reviews verzamelen en doorplaatsen
Reviews zijn cruciaal online. Voor je doelgroep zijn het namelijk belangrijke indicatoren om je bedrijf of product op te beoordelen. Een onderzoek van Trustpilot geeft weer dat 89% van de consumenten online reviews raadpleegt voor het doen van een aankoop. Met een goede review strategie kun je je imago online optimaliseren en een reputatie op- of uitbouwen.
Bedrijfsreviews
Wat zijn bedrijfsreviews en waar zijn ze zichtbaar?
Bedrijfsreviews zijn beoordelingen over de ervaring met een bedrijf. Dit kan gaan over bijvoorbeeld levering, klantenservice of algemene ervaring. Bedrijfsreviews kunnen getoond worden op de website óf op externe websites, denk hierbij aan:
- Marktplaatsen zoals Bol.com
- Zoeknetwerken zoals Google Ads en YouTube
- Vacaturewebsites zoals Indeed en Glassdoor
Voorbeelden van bedrijfsreviews:
Eigen website:
Bol.com:
Winkelbeoordelingen op Google Search
Winkelbeoordelingen bestaan uit een sterbeoordeling en het aantal reviews. Winkelbeoordelingen kunnen op de volgende plaatsen worden weergegeven:
- De organische zoekresultaten in Google
- De advertenties in Google
- Google Shopping
- Google Maps
- Google Bedrijfsprofiel
Winkelbeoordelingen moeten aan een aantal vereisten voldoen, voordat deze worden weergegeven:
- In de afgelopen 24 maanden minimaal 100 geschikte reviews via Google Klantenreviews of ondersteunende reviewpartners.
- De site is onderzocht en beoordeeld
- Een gemiddelde beoordeling van 3,5 ster
- Zichtbare URL-domein van de advertentie moet overeenkomen met het domein
Wil je weten of je winkelbeoordelingen hebt? Vervang in de volgende URL het gedeelte {jouwwebsite} door de URL van je homepage: https://www.google.com/shopping/ratings/account/lookup?q={jouwwebsite}
Google Bedrijfsprofiel
Hier kunnen zowel Google Klantenreviews getoond worden als reviews van derden uit verschillende bronnen. Deze reviews worden getoond om zo volledig en relevant mogelijke informatie over bedrijven te tonen.
Indeed
Productreviews
Wat zijn productreviews en waar zijn ze zichtbaar?
Productreviews zijn reviews die bij artikelen geplaatst worden. Ze gaan specifiek over de ervaring met een product. Productreviews kunnen vertoond worden op de website óf op marktplaatsen of vergelijkingssites zoals Vergelijk. Hieronder voorbeelden van reviews.
E-commerce website:
Vergelijk.nl
Verzamelen reviews
Er zijn verschillende manieren om reviews te verzamelen.
Betaalde tools
- The Feedback Company (NL)
- Trustpilot
- Kiyoh
- Ekomi
- Feefo
- ResellerRatings
- TurnTo
- Yotpo
- Call2Know
Deze tools verzamelen reviews over producten én bedrijven. Deze reviews kun je vervolgens op je eigen website plaatsen.
Gratis tool
Google Klantenreviews is een gratis service die Google aanbiedt om reviews van je klanten te verzamelen. Zodra de klant op de betaalpagina is beland, kunnen zij zich aanmelden om deel te nemen aan een enquête. Vervolgens ontvangen zij op of rond de afleverdatum van het product een e-mail, waarin zij hun ervaringen kunnen delen.
Zijn er dan geen andere aanbieders van deze service? Jawel, er zijn er genoeg. Google is de meest gebruikte zoekmachine van Nederland, een van de weinige die deze service gratis aanbiedt en Google linkt de beoordelingen gelijk aan andere Google services. Erg handig dus!
Om Google Klantenreviews te implementeren heb je een Google Merchant Center account nodig. Er dient daarnaast een stuk code toegevoegd te worden op de bevestigingspagina voor bestellingen voor zowel de desktop site als de mobiele site. Google heeft een support pagina opgesteld om te ondersteunen bij de implementatie van het benodigde stukje code. Daar word je stap voor stap door het proces heen geleid. Heeft dit je interesse gewekt? Ga er vooral mee aan de slag en creëer nog meer vertrouwen bij je consument!
Heb je vragen of hulp nodig op dit gebied, neem dan gerust contact op met één van de specialisten van SDIM.
Hulp nodig met reviews?
Reacties (0)