30 maart 2021 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Reguliere expressies gebruiken voor productfeed optimalisatie

4 minuten lezen
RegEx

Het is een lastige klus om alle relevante productinformatie uit een database te halen. Feedmanagement tools bieden in veel gevallen uitkomst, maar zijn in sommige gevallen niet toereikend. Bijvoorbeeld als je zeer specifieke en variabele informatie, zoals productattributen, uit een groter geheel van informatie wil halen. Reguliere expressies helpen door patronen te herkennen en per product de juiste waarden van attributen door te schieten.

Een reguliere expressie is een volgorde van karakters waarmee softwarematig, op basis van patronen, tekenreeksen worden herkend. Een tekenreeks is bijvoorbeeld een tekst op een website of een database in een spreadsheet. Men denkt wel eens dat reguliere expressies, of kortweg RegEx, een programmeertaal is, maar dat is niet het geval. Desalniettemin heeft RegEx sinds 1968, toen het voor het eerst werd geïmplementeerd in een tekstverwerker, binnen veel softwaretoepassingen uitkomst geboden bij tal van problemen. Dat geldt ook voor online marketingoplossingen, zoals data analytics applicaties en feedmanagement tools.

Door de jaren heen is er veel gestandaardiseerd aan het gebruik van RegEx. Tegenwoordig is er een set van expressies die ‘kijkt’ of een tekenreeks voldoet aan bepaalde criteria. Stel dat je een database hebt met telefoonnummers, en je wilt alle telefoonnummers weergeven behalve die met het netnummer 010. De reguliere expressie [^010] filtert alle telefoonnummers met het netnummer 010 eruit.

De onderstaande voorbeelden geven een beter idee over het gebruik van RegEx.

  • abc{2} komt overeen met de tekenreeks (ook wel string genoemd) ab gevolgd door twee keer c: abcc.
  • ab{2,5} komt overeen met de string ab, gevolgd door twee tot 5 keer c: abcc, abccc, abcccc en abccccc.
  • a{b|c} komt overeen met de string ab, gevolgd door een b of een c: ab of ac.
  • v(?=l) komt overeen met de letter v, maar alleen als de letter v gevolgd wordt door de letter l: vuurvliegje

Er is veel informatie beschikbaar over RegEx. Zo leer je RegEx toepassen door middel van vrij eenvoudige oefeningen.

Het uiteindelijke doel van productfeed-optimalisatie is producten vertonen aan een zo relevant mogelijk publiek, zodat de kans op een verkoop stijgt. Het materiaal waarvan een schoen gemaakt is, wil je bijvoorbeeld aan je producttitel toevoegen, omdat je wilt dat je product vertoond wordt aan mensen die zoeken op ‘leren schoen’. De kans op een vertoning bij een relevante zoekopdracht is groter als de productinformatie past bij de zoekintentie.

Belangrijke productinformatie staat soms ‘verstopt’ in teksten, URL’s of andere datavelden. Met een feedmanagement tool zet je de juiste informatie op de juiste plek. Bij een goede feedmanagementtool zoals Channable, zijn de mogelijkheden uitgebreid en kom je vaak een heel eind zonder RegEx te hoeven gebruiken.

Soms zijn de mogelijkheden binnen de feedmanagement tool niet toereikend. Bijvoorbeeld als je een tekst wil opsplitsen en wilt zoeken naar een stukje in de tekst. In het volgende voorbeeld wordt het percentage katoen waaruit een kledingstuk bestaat met RegEx uit het veld ‘description’ gehaald:

RegEx regels

Door gebruik te maken van RegEx wordt de hoeveelheid katoen uit de productomschrijving gehaald en in een apart veld geplaatst genaamd ‘katoen’. Dit veld kan vervolgens weer gebruikt worden voor optimalisaties.

Deze regel zoekt niet alleen naar het woord ‘cotton’, maar ook naar het percentage katoen dat voor het woord ‘cotton’ staat. Omdat dit percentage per product verschilt, gebruik je een reguliere expressie die het getal voor het woord ‘cotton’ uit het veld ‘description’ haalt, ongeacht welk getal dit is. In dit specifieke voorbeeld kijkt de reguliere expressie ‘\d+’ naar het getal. De rest van de reguliere expressie zorgt dat er rekening gehouden wordt met spaties en tekens zoals ‘%’.

Vaak is met de regels in een feedmanagement tool hetzelfde resultaat te bereiken als met regels in combinatie met RegEx. Neem bijvoorbeeld de volgende twee regels.

RegEx voorbeeld

Beide regels doen hetzelfde, maar de regel met RegEx is meer foutgevoelig.

Het nadeel van RegEx doet zich voor bij een veranderende productfeed. Als een webshop manager de productpagina update, kan het zijn dat de reguliere expressies die zijn gemaakt niet meer werken. De best-practice is daarom om zo veel als mogelijk de backend van de website te gebruiken voor feed optimalisatie. Gebruik RegEx pas als je de mogelijkheden voor het optimaliseren van de feed in de backend hebt benut en regels geen uitkomst meer bieden. Maak afspraken met de contentbeheerder van de webshop zodat de kans op problemen met reguliere expressies tot een minimum beperkt blijft.

De concurrentie op online marktplaatsen is groot. In elke e-commerce omgeving is feed optimalisatie onmisbaar om je productinformatie zo accuraat en uitgebreid mogelijk over te brengen naar het verkoopplatform. Alleen op die manier worden je producten aan een zo relevant mogelijk publiek vertoond. Een kleine optimalisatie kan al het verschil maken ten opzichte van je concurrent.

De basis van feed optimalisatie is het optimaliseren van titels en producttypes met regels in een feedmanagement tool. Het gebruik van reguliere expressies kan in bepaalde gevallen een extra optimalisatie zijn. Met AI wordt er nog eens een extra laag toegevoegd aan het optimalisatieproces van productfeeds, om het beste rendement te halen.

RegEx

Hulp met feedmarketing?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *