Pubcon 2015: wearables en the future of search

pubcon foto 2015

Pubcon, een van de grootste online marketing conferenties ter wereld, vond van 5 oktober t/m 8 oktober plaats in Las Vegas. In 4 dagen tijd kwamen maar liefst 216 sprekers van over de hele wereld aan bod, waarbij ook industriegiganten als Will Reynolds, Rand Fishkin en sprekers van Google zich presenteerden.  Gezien het grote aantal keynotes heeft SDIM niet alle sessies kunnen volgen, desondanks geven wij hieronder een samenvatting van de opvallendste keynotes.

Met de opkomst van wearables, zoals smartwatches, verandert het search landschap. Consumenten zoeken steeds vaker (hyper) lokaal en zodoende wordt het belangrijk om als online marketeer in te spelen op deze technologieën.  Tevens zal de opkomst van the Internet of Things (IoT) ervoor zorgen dat consumenten anders zullen zoeken online. Denk o.a. aan Google Now, voice search en het gebruik van beacons, waarbij grote kansen liggen voor SEO, SEA en bijv. social media marketing.

pubcon foto 2015

Tijdens vrijwel alle presentaties werd dieper ingegaan op relevantie. Zoekmachines willen bezoekers het meest relevante zoekresultaat tonen en voor websites is het dus van belang om hierop in te spelen. Zorg ervoor dat een bezoeker antwoord kan vinden op zijn of haar vraag en schrijf content dus niet alleen voor zoekmachines! Will Reynolds gaf Pubcon één vraag: “If your content was removed from the web, would anyone miss it?” dus beantwoord zelf deze vraag. Op het gebied van advertenties werd voornamelijk gehamerd op het tonen van relevante advertenties. Consumenten gebruiken niet voor niets adblockers en zodoende is ook hier relevantie cruciaal.

Tip: controleer via bijv. Analytics welke pagina’s hoge bounce percentages vertonen en optimaliseer of verwijder deze content.

Meerdere presentaties gingen dieper in op de technische uitdagingen voor SEO’ers. Alhoewel “content is king” tegenwoordig vaak gehoord is, blijft technische SEO zeer belangrijk. Voor SEO is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zoekmachines zo efficiënt mogelijk door je website crawlen. Maak het zoekmachines niet lastiger dan het al is en verwijder alle belemmeringen die er kunnen zijn: “Don’t let search engines do the hard work”.

Tip: bekijk ons dienstenaanbod voor de aandachtspunten op het gebied van technische SEO.

Google heeft bekend gemaakt dat het aantal mobiele zoekopdrachten groter is dan desktop. Mobiel is mede door de aanwezigheid van micro-moments nog belangrijker.  Micro-moments zijn korte momenten waarop een consument een snelle zoekopdracht uitvoert zoals bijv. ‘Restaurant Amsterdam’. De gebruiker is slechts enkele minuten online en wil snel een restaurant vinden. Zoekopdrachten kunnen tevens informatief gericht zijn zoals ‘vaatwasmachine ontstoppen’ of gebaseerd op entertainment (onder andere video’s).

Tip: zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is en dat je zichtbaar bent in lokale zoekresultaten.

De zoekresultaten binnen Google (Search Engine Result Pages, SERPS) veranderen.  Producten zoals de knowledge graph, google flights, local pack en rich answers zorgen ervoor dat onbetaalde ‘organische’ resultaten steeds lager komen te staan. Voor SEO’ers is het dus zaak om zichtbaar te zijn op verschillende plaatsen binnen Google. Ook maakt dat debrug tussen andere online marketing disciplines zoals SEAwederom belangrijker.

Tip: zorg ervoor dat je zichtbaar bent binnen de verschillende producten van Google. Alleen organic (SEO) is in veel gevallen niet voldoende meer.

Als oprichter van Moz.com is Rand Fishkin wekelijks te zien tijdens whiteboard fridays. Tijdens Pubcon sprak Rand over een two algorithm world, wat betekent dat online marketeers steeds breder moeten inzetten. Tegenwoordig zijn onpage elementen zoals ‘time on site’ en ‘click through ratio’s’ belangrijke indicatoren van kwaliteit. Geeft je website geen volledig antwoord op hetgeen een bezoeker zoekt dan kan het zijn dat dit nadelige effecten heeft op je rankings. Rand Fishkin haalde een voorbeeld aan waarbij hij met behulp van zijn Twitter volgers ervoor zorgde dat een zoekresultaat van plek 5 naar plek 1 sprong. Het bleek dat Google de relevantie en populariteit van de website beloonde met een hogere positionering (nadat bezoekers stopten met klikken zakte de website ook weer). De gehele presentatie is hier te vinden.

Tip: zorg ervoor dat  de usability en user experience van je website aansluiten bij hetgeen een bezoeker verwacht. Ook hier geldt weer:de brug tussen SEO/SEA en onpage relevantie wordt steeds belangrijker!

pubcon afbeelding 2 rand fishkin

Met de opkomst van nieuwe technologieën, zoals smartwatches i.c.m. micro-moments zullen online marketeers nieuwe strategieën moeten gebruiken. Alhoewel huidige SEO technologieën nog steeds goed werken dient er rekening gehouden te worden met de toekomst. Relevantie wordt steeds belangrijker, omdat zoekmachines zo snel mogelijk consumenten willen helpen. Naast belangrijke zoekmachines zoals Google is het slechts een kwestie van tijd tot ook Amazon en Facebook marktaandeel gaan winnen.

Meer weten over the future of search? Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst van online marketing? Neem dan contact op met onze specialisten.

Zoekmachine

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *