19 februari 2021

Prijzen vergelijken in Google Shopping – zo werkt het

2 minuten lezen
A/B testen

Als je een Google Shopping campagne draait, kun je via het rapport Prijsconcurrentievermogen jouw prijzen vergelijken met die van de concurrentie. Het rapport biedt inzage in welke prijs andere verkopers (gemiddeld) vragen voor dezelfde producten. Aan de hand hiervan kun je bepalen of klikprijzen of productprijzen bijgesteld moeten worden.

Prijzen vergelijken van de producten in jouw Google Shopping campagne doet je in het Merchant Center. Het rapport vindt je aan de linkerzijde van het Merchant Center menu. Mogelijk wordt deze weergegeven in de Engelstalige benaming Price Competetiveness. Wanneer je de pagina voor het eerst bezoekt, dien je de voorwaarden te lezen en accepteren.

Screenshot prijsvergelijker Google Merchant Center

In het overzicht wordt in blokken weergegeven hoeveel producten boven, onder of op de benchmark (gemiddelde prijs) liggen. In de tabel daaronderzie je in één oogopslag hoeverre jouw prijzen zich verhouden ten opzichte van de concurrentie. Er zijn twee manieren om de gegevens te bekijken:

  • Per categorie, merk of producttype.  Zo kun je de prijzen breed analyseren.
  • Per product. In dit geval wordt over afzonderlijke producten een benchmarkstatistiek vertoond.
Prijsvergelijking benchmark Google Merchant Center met Google Shopping

Alle items worden geïdentificeerd aan de hand van een GTIN- of EAN-nummer. Als dat ontbreekt, wordt er geen benchmarkprijs vertoond.

U kunt de prijzen ook in het Google Shopping interface vergelijken. Hiervoor selecteer je de volgende kolommen:

  • Gemiddelde productprijs
  • Prijs benchmarkproduct
  • Prijsverschil benchmarkproduct

De kolom ‘Gemiddelde productprijs’ staat onder Shopping en de kolommen Prijs benchmarkproduct en Prijsverschil benchmarkproduct onder Concurrentiestatistieken.

Met de gegevens uit de prijsanalyse kun je biedingen in Google Shopping aanpassen. Stel biedingen hoger in voor producten waarvan de prijs concurrerend is, maar doe dat uiteraard alleen als de marge hoog genoeg is om de advertentiekosten te dekken. Anderzijds kun je juist biedingen verlagen voor producten waar de prijs niet concurrerend is.

De prijsvergelijking kan ook gebruikt worden om prijzen van producten bij te stellen. In veel gevallen kun je meer verkopen behalen als je de productprijs met een paar cent verlaagt. Let ook hier weer op de marges van de producten.

Zoek je een marketingbureau dat nauwkeurig de prijsverschillen in jouw markt analyseert? SDIM neemt de analyse volledig uit handen en past de inzichten toe op de Google Shopping campagnes. Zodoende zorgen we voor maximale efficiënte in de marketingstrategie. Neem gerust contact op om de mogelijkheden van een samenwerking te bespreken.

Content
Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *