Is het PPA model van Indeed voor adverteerders een zegen of vloek?
Indeed is wereldwijd de nummer 1 vacaturesite, aldus Indeed, op basis van hun totale aantal bezoeken in september 2021. De afgelopen jaren heeft Indeed al diverse belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Zo stopte het platform met Third Party Tracking per 1 oktober 2021, dit zorgde ervoor dat werkgevers op het platform overbleven met 2 opties.
- Een werkgever had de keuze om kandidaten naar haar website te sturen om daar vervolgens te solliciteren.
- Een werkgever kon er ook voor kiezen om kandidaten binnen Indeed te laten solliciteren, ook wel Indeed Apply genoemd.
Uiteraard heeft de laatste optie altijd al de voorkeur gehad van Indeed. Als werkgevers, kandidaten laten solliciteren binnen Indeed zorgt dat ervoor dat Indeed alle data van begin tot sollicitatie bezit. Het nieuwste product van Indeed, welke nog in testfase zit, lijkt hierop voort te borduren.
Nieuwste ontwikkeling
Indeed introduceerde bij ongeveer 20% van haar klanten in Amerika het PPA model, ook wel pay per applicant model. Hierbij betaalt de adverteerder niet voor het openklikken van een vacature maar voor een sollicitant. Dit is uiteraard alleen mogelijk bij adverteerders die gebruik maken van de Indeed Apply optie waar de kandidaat binnen Indeed solliciteert. Steeds meer vacaturesites stappen over op het PPA model, het lijkt logischer om voor een sollicitant te betalen dan voor een klik. De sollicitant is het uiteindelijke doel van de werkgever. De vraag blijft dan ook of het pay per click model blijft bestaan zodra deze nieuwe manier van betalen is uitgerold.
Als we Indeed moeten geloven is dit nieuwe PPA model goed nieuws voor adverteerders. De adverteerder betaalt alleen nog voor kandidaten en de prijs van de kandidaat zal worden afgestemd op de markt. De adverteerder hoeft niet meer te betalen voor klikken van irrelevante kandidaten. Daarbij heeft Indeed aangegeven van tevoren een inschatting te maken van de kosten per sollicitant.
Uitdagingen in eerste testfase Amerika
De eerste testfase is afgerond en dit betekent voor Indeed terug naar de tekentafel. Er zijn twee grote uitdagingen waar zowel Indeed als de adverteerders tegenaan lopen.
De adverteerder claimt teveel te betalen per sollicitant. Deze geluiden kwamen vooral vanuit MKB bedrijven, zij gaven aan dat ze te maken kregen met een fikse stijging in kosten.
Indeed loopt tegen een andere uitdaging aan. Zij heeft adverteerders de optie gegeven om geld terug te vragen als de sollicitant niet kwalitatief genoeg was. Hier wordt veel misbruik van gemaakt.
Ondanks dat Indeed nog steeds gelooft in het PPA model zal dit, vanwege de feedback vanuit adverteerders, nog geen verplichting zijn en zullen adverteerders voorlopig nog kunnen kiezen tussen het PPC en het PPA model.
SDIM is gematigd enthousiast door de eerste reacties vanuit Amerika. Echter kijken wij ernaar uit om te testen met het nieuwe PPA model. Het model biedt namelijk kansen voor klanten die op dit moment veel geld uitgeven aan klikken, maar hier geen tot weinig sollicitanten voor terugkrijgen.
Uitrol in Nederland
Er is officieel nog niks bekend gemaakt over de uitrol in Nederland, maar SDIM verwacht dat eind dit jaar de eerste adverteerders in Nederland ook gaan testen met dit product. Laten we hopen dat alle flaws dan inmiddels uit het product zijn door de testen in Amerika!
Reacties (0)