Pixelbeheer in Shopify verandert: voorkom meetproblemen en behoud controle
Gebruik je Shopify om je webwinkel te beheren en maak je gebruik van een Google Analytics-pixel of Meta-pixel? Let dan op: als je vóór 2 februari 2025 geen actie onderneemt, loop je het risico dat je metingen worden onderbroken, met als gevolg het verlies van cruciale data. Lees verder om te ontdekken wat je kunt doen en waarom wij de standaardmethode van Shopify niet aanbevelen.
Zo controleer je of de wijziging impact heeft op jouw shop
Tot nu toe werden de pixels van Google Analytics en Meta beheerd in het menu Voorkeuren binnen Shopify. Door nieuwe regels van de Payment Card Industry Data Security Standards (PCI SSC) verplaatst Shopify het beheer van pixels naar de apps van Google en Meta.
Om te controleren of de wijzigingen van invloed zijn op jouw webwinkel, ga je in Shopify naar de pagina Online Store > Voorkeuren. Als je daar een of meerdere pixel-ID’s ziet en een melding om de Google- of Meta-app te installeren, heeft deze wijziging invloed op jouw metingen.
De pagina Voorkeuren waar de app voor Facebook & Instagram (Meta) nog niet is geïnstalleerd.
Shopify’s stappenplan voor de pixelmigratie
Shopify heeft een blog geschreven met instructies hoe je je voorbereidt op de wijziging. Samengevat komt het erop neer dat je de pixels van de Voorkeuren-pagina moet migreren naar de bovengenoemde apps van Google en Meta.
Waarom raden wij de standaard Shopify-migratie af?
Vanuit SDIM raden we het gebruik van de apps af om enkele redenen:
- Afhankelijkheid van derde partijen: Apps van derden kunnen verouderd raken, waardoor je webanalytics kwetsbaar wordt.
- Risico op cookieplaatsing zonder toestemming: De apps kunnen ervoor zorgen dat cookies worden geplaatst zonder toestemming van de gebruiker.
- Beperkte controle over scripts: Minder grip op scripts kan leiden tot foutieve bronherkenning van bezoekers.
HULP NODIG BIJ WEBANALYTICS?
Onze aanbevolen oplossing: Server Side Tagging
Bij SDIM maken we gebruik van tag management systemen zodat we zelf kunnen bepalen welke metingen worden uitgevoerd en op welk moment. Hierdoor blijven onze klanten volledig in controle over de verzameling van data. Bovendien zorgen tag management systemen voor onafhankelijkheid van derde partijen, zoals in dit geval externe Shopify-apps.
Daarnaast zijn we van mening dat vrijwel elke marketeer server-side Google Tag Manager (sGTM) zou moeten gebruiken. SGTM biedt diverse voordelen voor online marketing, zoals uitgebreidere dataregistratie, de mogelijkheid om first-party cookies in te stellen, betere controle over meetprocessen en een snellere laadtijd van je website. Met sGTM stuur je algoritmes effectiever aan, krijg je waardevolle inzichten, en zorg je ervoor dat je hogere funnel-campagnes optimaal presteren.
Wat gebeurt er als je niets doet?
Als de wijziging impact op jou heeft en je de pixels niet migreert, worden ze automatisch omgezet naar aangepaste pixels en is de kans groot dat je metingen niet (correct) meer werken. Dit kan leiden tot gegevensverlies, problemen met belangrijke functies zoals enhanced e-commerce tracking en cross-domain tracking, en het verlies van aangepaste JavaScript-instellingen.
Laat SDIM je helpen
Voorkom dat je metingen uitvallen of je data verliest. Of je nu wil overstappen naar sGTM of andere vragen hebt over webanalytics, SDIM staat voor je klaar. Laat ons je helpen en blijf in volledige controle over je data. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Reacties (0)