Het is inmiddels geen nieuws meer, Universal Analytics zal gaan uitfaseren op 1 juli 2023 en de verzamelde data zal verdwijnen op 1 januari 2024. De grootste drijfveer voor deze verandering is de druk die op Google werd gelegd vanuit de Europese Unie en de GDPR om de zorgen rondom privacy aan te kaarten en te drukken. Deze waren voornamelijk afkomstig vanuit de manier waarop Universal Analytics data verzamelde en verwerkte. Het antwoord van Google op deze zorgen was een nieuw analytics platform, namelijk Google Analytics 4 (GA4).
Op het moment dat Universal Analytics stopt met werken zal dit de voor de meesten een aannemelijke keuze zijn om naartoe te migreren, maar is dit de beste optie voor jou? Welke andere platformen zijn er? Wat raden wij binnen SDIM aan? In dit artikel behandelen wij de twee Analytics platformen die wij binnen SDIM aanraden, namelijk Google Analytics 4 en Piwik PRO.
Wat is Piwik PRO?
Allereerst de vraag, waarom Piwik PRO? Wij hebben verschillende redenen dat we hebben gekozen voor deze specifieke tooling, maar de voornaamste drie zijn:
- Het is een Europees product. De servers zijn gelokaliseerd in Duitsland en data verlaat de Europese Unie dus niet, in tegenstelling tot Google Analytics 4.
- Omdat het Europees is wordt het ontwikkeld met de GDPR in gedachten, met meerdere manieren om naast de GDPR ook aan lokale wetten te voldoen van verschillende lidstaten.
- Het is een compleet platform met een Analytics, Tag Manager en Consent Manager (inclusief cookiemuur) interface in één programma.
Uiteraard zal je het je afvragen welke meer geschikt is voor jouw situatie, en om dit makkelijker te maken hebben wij vanuit SDIM een tabel opgesteld met de meest noemenswaardige verschillen tussen de twee opties.
Google Analytics of Piwik PRO?
Onderstaand is de tabel die verschillende voor- en nadelen tegen elkaar afweegt tussen de twee platformen. Voordelen zijn gemarkeerd met een ‘+’ en de nadelen met een ‘-‘.
Welke keuze is het beste voor mij?
Het zijn geen kleine verschillen tussen de twee platformen, mede omdat Piwik PRO opereert vanuit de GDPR optiek en Google Analytics 4 uit die van Google. Waar de één meer zal conflicteren met wetgevingen zal de ander hier minder snel tegenaan lopen, terwijl het vice versa kan zijn als het aankomt op universaliteit. Uiteraard zijn er ook meerdere gelijkheden tussen de twee platformen, waaronder:
- Beide bieden veel custom mogelijkheden zoals dimensies, statistieken en Piwik PRO zelfs attributiemodellen.
- Beide platformen ondersteunen web en app tracking.
- Beide bieden de mogelijkheid om eigen rapporten te bouwen. In Piwik PRO kun je zelfs dashboards inrichten, terwijl Google Analytics 4 de nieuwe functie Verkennen aanbiedt.
- Beide platformen zijn gratis en betaald beschikbaar.
In conclusie, het antwoord op de vraag welk platform beter is, is subjectief. Beide platformen bieden unieke pluspunten, maar kampen tegelijkertijd ook met hun eigen minpunten. Mocht privacy en/of de GDPR een zorg zijn, dan is het aan te raden om te kijken naar Piwik PRO, maar is dit geen zorg dan zou je bij Google Analytics 4 kunnen blijven. Hetgeen wat wij vanuit SDIM wel willen benadrukken is dat de toekomst van Google Analytics 4 binnen Nederland nog niet vast staat. Het is een mogelijkheid dat deze tooling gelimiteerd zal worden en er strengere maatregelen komen qua wat er verzameld mag worden. Wil je helemaal voorbereid zijn, laat ze dan tegelijkertijd draaien. Zo kun je direct zien welke van de twee beter in de smaak valt. De uiteindelijke keuze kan dan altijd nog gemaakt worden, maar zo bouw je alvast een fundering aan data in beide gevallen.
Hebben jullie nog geen Google Analytics 4 property of heeft dit artikel een interesse in Piwik PRO opgewekt? Neem contact met ons op!
Hulp van een data expert?
Reacties (0)