
Wat is Pinterest SEO?
Als we het hebben over SEO, denken de meeste mensen direct aan Google. Maar tegenwoordig zijn er zoveel meer zoekmachines, waaronder Pinterest. Pinterest is een visuele zoekmachine waar bezoekers vooral op zoek zijn naar inspiratie, producten en diensten.
Is Pinterst geschikt voor mijn bedrijf?
Met ruim 4,5 miljoen gebruikers staat Pinterest op de 6e plaats van de meest gebruikte socialmediakanalen in Nederland. Dit maakt Pinterest een interessant platform voor bedrijven die hun zichtbaarheid en het verkeer naar hun website willen vergroten.
Als we kijken naar een aantal cijfers van Pinterest, biedt dit waardevolle inzichten in de mogelijkheden en potentie van jouw doelgroep. Maar liefst 96% van de zoekopdrachten op Pinterest zijn non-branded, wat betekent dat gebruikers vooral op zoek zijn naar nieuwe ideeën en inspiratie in plaats van specifieke merken. Heb jij een bedrijf in mode, woninginrichting, recepten, schoonheid, doe-het-zelf of kunst? Dan is Pinterest een platform om jouw merk te laten groeien en meer zichtbaar te maken!
In Nederland is het platform vooral populair onder verschillende leeftijdsgroepen: zo bereikt Pinterest 48% van de mensen tussen de 18 en 24 jaar, 31% van de mensen tussen de 25 en 34 jaar en 39% van de mensen tussen de 35 en 44 jaar. Dit maakt Pinterest een krachtig kanaal om een breed publiek te inspireren en te bereiken met visuele content.
Maar hoe zorg je ervoor dat jouw pins goed gevonden worden? Hoe werkt het algoritme en hoe speel je hier goed op in? In deze blog leer je hoe je Pinterest SEO optimaal inzet om jouw zichtbaarheid in deze visuele zoekmachine te vergroten!
Hoe werkt Pinterest SEO?
Pinterest SEO als visuele zoekmachine
Pinterest is, net als Google, een krachtige zoekmachine, maar dan met een visuele insteek. Dit maakt het platform geschikt voor een full-funnel marketingaanpak, vooral hoger in de funnel. Gebruikers komen vaak op Pinterest om inspiratie op te doen. Dit betekent dat je met sfeerbeelden en creatieve visuals vroeg in de klantreis zichtbaar kunt zijn.
Maar Pinterest biedt meer dan alleen ideeën: je kunt ook producten uitlichten, informatieve content delen en met video’s en afbeeldingen je merkverhaal of productinformatie versterken. Door gebruik te maken van zoekwoorden en aantrekkelijke visuals, kun je zowel oriënterende als aankoopgerichte gebruikers bereiken.
Algoritme van Pinterest
Het algoritme van Pinterest bepaalt welke pins aan jou getoond worden, maar hoe doet het dat? Het kijkt naar relevantie, engagement en gebruikersgedrag. Deze factoren hebben invloed op hoe jouw persoonlijke pin-overzicht eruitziet.
Relevantie: Pinterest wil een zo goed mogelijk antwoord geven op jouw zoekopdracht. Met welke content ben jij geholpen? Daarom wordt er goed gekeken naar de zoekintentie van de gebruiker. Dit wordt beoordeeld door de pin titel, beschrijving, altteksten en borden om te bepalen waar de content over gaat. Cluster daarnaast je pins op goed georganiseerde borden. Met een beschrijving kun je extra informatie toevoegen. Daarnaast kan Pinterest zelf ook goed beelden analyseren op objecten, kleuren en stijlen.
Engagement: Hoe meer engagement, hoe beter de beoordeling. Pinterest wil populaire content tonen. Er zijn verschillende mogelijkheden om deze engagement te beoordelen. Bijvoorbeeld:
- Het opslaan van een pin.
- Doorklikken naar de website.
- Reacties en interactie op je pin.
Consistentie: accounts die actief zijn op het platform worden beloond. Dagelijkse uploads van pins, veel nieuwe content toevoegen en zelf ook de interactie opzoeken helpt je bereik te vergroten.
Contenttypes: ook Pinterest speelt graag in op nieuwe trends. Pinterest blijft een social media kanaal waar je vergelijkbare functies terug ziet. Maak je gebruik van deze trends dan kan dit een positieve boost geven. Denk hierbij aan de volgende type pins:
- Idea pins, deze zijn vergelijkbaar met Instagram Stories.
- Video pins, deze helpen bereik te vergroten omdat ze de aandacht langer vasthouden.
- E-commerce pins, producten kunnen direct gekocht worden.
Gebruikersgedrag: Om alle pins te kunnen zien moet je een account hebben en inloggen. Hierdoor kunnen ze goed zien en bijhouden waar je eerder op gezocht hebt, zoekgeschiedenis wordt daarom ook gebruikt om te bepalen wat de gebruiker mogelijk ook interessant vind. Hoe meer interactie gebruikers hebben met een bepaald onderwerp, hoe meer deze content getoond wordt.
Hoe is het Pinterest algoritme anders dan de Google zoekmachine?
Pinterest en Google hebben hetzelfde doel: de meest relevante content tonen. Toch zijn er verschillen:
Gericht op tekst en zoekresultaten | Gericht op visuele content |
Geeft directe antwoorden | Wordt gebruikt voor inspiratie (langere gebruikerstijd) |
Rankingfactoren zijn breder (techniek, backlinks, autoriteit) | Ranking is meer gebaseerd op engagement binnen Pinterest |
Toont uitgebreide blogs, artikelen en video’s | Toont een enkele afbeelding met een korte omschrijving |
Wanneer beginnen met Pinterest SEO?
Gebruik Pinterest SEO als je:
- Verkeer wil genereren met visuele content
- Producten, diensten of inspiratie wilt delen
- Je doelgroep actief is op Pinterest en visueel georiënteerd zoekt
Een zakelijk Pinterest-account is vereist om te starten met Pinterest SEO voor jouw bedrijf.
Aan de slag met Pinterest?
Aan de slag met Pinterest SEO, waar begin je?
Zoekwoorden onderzoek voor Pinterest
Wil je dat jouw pins zo goed mogelijk vindbaar zijn wanneer de bezoeker zoekt? Dan moet je je richten op de juiste zoekwoorden. Zoekwoorden kun je op verschillende plekken kwijt in jouw profiel. De zoekwoorden zijn belangrijk in de volgende elementen voor Pinterest:
- Profiel en bio
- Bordtitels en -beschrijvingen
- Pin-titels, beschrijvingen en alt-tekst
Maar hoe vind je nou de juiste keyword?
Auto complete: Net als Google geeft Pinterest zelf al goeie suggesties voor zoektermen en bijbehorende zoektermen. Wanneer je begint met het intypen van je zoekterm vult pinterest je zoekterm aan. Dit noemen we auto-complete. Op deze manier krijg je wat inzichten in zoektermen, gerelateerde vragen en zoektermcombinaties. Deze sugessties kan jij goed gebruiken voor jouw eigen zoektermenonderzoek voor Pinterest.
Guided search: Daarnaast heb je nog een andere manier om jouw zoektermenonderzoek uit te breiden: guided search. Met deze vorm van zoeken kijk je naar de zoekresultaten van je zoekterm. Vervolgens zie voorgestelde categorieën en bijbehorende termen die weer nieuwe inzichten geven en je zoekopdracht verfijnen.Al deze suggesties zijn bruikbaar voor jouw eigen zoektermenonderzoek.
Zoektermenonderzoek voor zoekmachines en Pinterest verschillen dus niet zo veel van elkaar. Op beide manieren kan je waardevolle inzichten verzamelen zonder het gebruik van tools. Het nadeel van deze methodes van zoektermenonderzoek is het ontbreken van zoekvolumes en trends.
Maak gebruik van Pinterest Predicts
Pinterest Predicts is een jaarlijkse trendanalyse waarin Pinterest voorspelt welke onderwerpen en zoekopdrachten populair zullen worden in het komende jaar. Deze voorspellingen zijn gebaseerd op uitgebreid gebruikersgedrag en zoektrends op het platform. Omdat 80% van de Pinterest-voorspellingen in voorgaande jaren ook daadwerkelijk is uitgekomen, biedt deze tool waardevolle inzichten voor marketeers. Door je content en zoekwoordenstrategie af te stemmen op deze trends, kun je inspelen op groeiende interesses en je bereik vergroten. Pinterest Predicts helpt je dus niet alleen om beter gevonden te worden, maar ook om relevant te blijven met innovatieve content.
Onze tips voor SEO zoektermenonderzoek
Wil jij het maximale uit jouw Pinterest SEO halen, dan zijn zoekvolumes, trends en inzichten in zoektermen essentieel voor het bepalen van jouw strategie en potentie. Er bestaan meerdere tools die je helpen om deze inzichten te vergaren. Pinterest heeft eigen tools zoals Pinterest Trends en Pinterest Ads Manager. Zoekvolumes en data vanuit deze trends kunnen dus als meest betrouwbaar beoordeeld worden. Daarnaast heb je ook andere (betaalde) tools om inzichte te krijgen. Ahrefs, KeywordTool en Ubersuggest bieden ook mogelijkhedne om Pinterest data te laten zien. Het zijn wel tools die een schatting maken van het verkeer en volumes.
Optimaliseren van pins en borden
Als je alle inzichten in keywords hebt verzameld kun je jouw Pins gaan maken. Pins zijn de individuele foto’s die je kan categoriseren op borden. Om zo veel mogelijk te halen uit jouw Pins hebben we een aantal best practices voor Pins en Borden op een rij gezet:
Onze tips voor het maken van SEO vriendelijke Pins:
Tip 1: Gebruik de juiste afmetingen en design
Een visueel aantrekkelijke stijl is erg belangrijk. Jouw Pin valt op (of niet) door het design. Zorg er daarom voor dat je tekst leesbaar en duidelijk is. Je kan afbeeldingen opmaken met tools zoals Canva of Photoshop. Houd ook rekening met de ideale grootte van de afbeeldingen. Dit is 1000 x 1500 (2:3 ratio) zodat je Pins op mobiel goed getoond kunnen worden.
Tip 2: Clickable en aantrekkelijke titels
Zorg ervoor dat de titels zoektermen bevatten maar ook aantrekkelijk blijven. Je schrijft voor de bezoeker en niet alleen voor de zoekmachine. Probeer dus je zoekterm zo natuurlijk mogelijk te verwerken. Daarnaats werken krachtige woorden zoals beste, gratis, tips en gidsen werken goed om op te vallen. Kan je hierbij ook nog een oplossing bieden voor jouw bezoeker? Helemaal goed bezig! Denk aan titels zoals: “5 stappen om jouw Pinterest SEO naar het volgende niveau te tillen!”
Tip 3: Gebruik van zoekwoorden in de beschrijving
Zorg ervoor dat zoektermen benoemd worden in een beschrijving. Houd hierbij wel je bezoeker in het oog, maak een duidelijke beschrijving met de juiste informatie zodat in 2-3 zinnen alles duidelijk wordt. De beschrijving is ook een mooie plek om aanverwante en long-tail zoektermen kwijt te kunnen. Ook kan je hier gebruik maken van relevante hashtags.
Tip 4: Call-to-Actions toevoegen
Zoals eerder uitgelegd is engagement, doorklikken en interactie belangrijk om jouw Pins zo goed mogelijk te laten presteren. Het gebruik van call to actions is daarom erg belangijk. Zorg ervoor dat je CTA’s toevoegd die bijdragen aan het doel van jouw pin: “bewaar deze pin voor later” of “Klik om alle tips te ontdekken”
Tip 5: Voeg je website URL toe
Pins kunnen visueel de aandacht trekken van de bezoeker, zorg ervoor dat ze via een link op jouw website terecht komen bij een relevante blogpost, productpagina of landingspagina.
Tip 6: Gebruik altteksten bij het uploaden van je Pins
Zoekmachines kunnen in het algemeen afbeeldingen minder snel beoordelen, textuele elementen zoals titels, beschrijvingen geven aan waar het bericht over gaat. Wil je duidelijk maken waar de afbeelding over gaat, voeg dan een alt-tekst toe. Die helpt Pinterest begrijpen wat te zien is op de afbeelding. Gebruik hiervoor een korte maar duidelijke omschrijving met je hoofdzoekwoord.
PRO tip: gebruik Rich Pins
Rich pins zijn speciale Pins uitgebreide informatie over je webiste tonen. Door gebruik te maken van rich pins, heb je meer ruimte om meta data toe te voegen, zorgen voor wat meer context en een betere zichtbaarheid. Een bijkomend voordeel is dat wanneer er iets veranderd op jouw webiste, deze Pin automatisch wordt bijgewerkt. Er zijn verschillende Rich Pins om producten, diensten of blogs uit te lichten:
- Product Pin
- Artikel Pin
- Recept Pin
Tips voor het categoriseren van jouw Pins op Borden
Tip 1: Gebruik je zoektermen in je bordnaam en beschrijving
Borden kunnen gebruikt worden om pins te structureren en categoriseren. Bij het doen van je onderzoek heb je waarschijnlijk overeenkomende zoektermen gezien die je samen in een groep kan plaatsen. Gebruik deze input voor je titel en beschrijving voor het bord zodat je werkt aan een logische structuur en focus kan leggen op longtail zoektermen.
Tip 2: Een pakkende omslagfoto
Kies voor een pakkende omslagfoto zodat de inhoud van het bord in een oogopslag duidelijk is. Verwerk ook een merk en logo op deze afbeelding. Zo zorg je voor herkenbaarheid en consistentie op je pagina.
Tip 3: Plan je thema en relevante categorieën
Met je zoektermenonderzoek heb je goed inzicht van wat potentiele bezoekers allemaal zoeken. Al deze temen kunnen invalshoeken zijn om nieuwe borden te maken. Probeer daarom ook vooral goed na te denken over hoofdcategorieën en bijbehorende subcategorieën. Zo zorg je ervoor dat je hier lang van kan blijven profiteren en uit kan breiden.
Tip 4: Grote categorieën opdelen met subborden
Sommige categorieën zijn zo groot dat je hier nog verder in moet en kan categoriseren. Borden kan je ook verder opdelen met subborden om zo een relevant mogelijke categorie te creëren voor iedere zoekterm.
Conclusie
Pinterest SEO biedt een effectieve manier om via visuele content meer zichtbaarheid en websiteverkeer te genereren. Door het algoritme te begrijpen en te optimaliseren met zoekwoorden, aantrekkelijke visuals en strategisch georganiseerde borden, kunnen bedrijven hun prestaties op het platform aanzienlijk verbeteren. Het succes op Pinterest vereist consistentie, creativiteit en interactie, waardoor het een krachtig kanaal is voor branding en conversie.
Reacties (0)