Vanuit SDIM proberen wij altijd de laatste snufjes en innovaties in de gaten te houden. Vanuit de markt is er ook steeds meer een roep voor alternatieven van Google Analytics. Vandaar dat wij naast ons Piwik Pro partnerschap nu ook partner zijn geworden van Piano Analytics. Waarom Piano Analytics en voor wie dit een goed alternatief is, lees je hieronder verder in dit artikel.
Google Analytics alternatief
SDIM is al jarenlang een gecertificeerde Google Analytics partner. We kennen de ins en outs van Google Analytics als geen ander en helpen onze klanten met het optimaliseren van hun websitebezoek en conversie. Echter, we zijn altijd op zoek naar alternatieven die onze klanten beter passen bij hun unieke vraagstuk. We geloven dat Piano Analytics één van die alternatieven is.
Piano Analytics is een privacy-gefocuste analytics tool die krachtige inzichten biedt van jouw websitebezoekers. Het werkt net wat anders dan Google Analytics en heeft echt meer mogelijkheden voor segmenteren en analyses dan de standaard Google Analytics 4 zonder Google BigQuery en dashboards.
De voordelen van Piano Analytics
- Privacy-georiënteerd: Piano Analytics is een Franse partij. Geen zorgen dus rondom AVG in gedachten en alle mogelijkheden voor verschillende methodes om privacy te garanderen van bezoekers
- Redelijk eenvoudig te gebruiken in de basis: De tool is gebruiksvriendelijk en biedt een overzichtelijke interface waar veel bezoekers die ooit met Universal Analytics hebben gewerkt redelijk bekend mee zouden zijn. Al is onze mening dat Piwik Pro een nóg gemakkelijkere interface heeft.
- Geavanceerde inzichten: Piano Analytics biedt diepgaande analyses die je helpen om je website te optimaliseren. Hierin loopt het echt voor ten opzichte van Google Analytics of Piwik Pro op gebieden van visualisaties en segmentaties.
- Nagenoeg real-time monitoren van je data. De data is binnen enkele minuten verwerkt en te gebruiken voor analyse. Dat is een groot verschil ten opzichte van bijvoorbeeld GA4 waarop je een dag moet wachten op je data.
- Flexibele integratie: Piano Analytics kan goed geïntegreerd worden via Google Tag Manager en Server Side Google Tag Manager, oftewel hoe we vanuit SDIM graag werken. Immers, zou nagenoeg elke marketeer Server Side Google Tag Manager moeten gebruiken, in onze ogen.
De nadelen van Piano Analytics
Zoals altijd het eerlijke verhaal vanuit ons: er zijn ook nadelen aan Piano Analytics:
- Achterkant interface chaotisch: De basis van de interface is relatief goed te gebruiken voor de standaard marketeer, maar de achterkant met de vele opties en menu’s en submenu’s is niet altijd even duidelijk. Het is een stuk meer uitzoeken waar je nu ook alweer moet zijn als je een nieuwe dimensie wil aanmaken.
- Franse tekst: Zoals gezegd is Piano Analytics een Frans bedrijf en bij sommige plekken kom je af en toe ineens Franse teksten of hulp tegen. Dat kan verwarrend zijn.
- Piano Analytics is een betaald programma wat start vanaf enkele duizenden euro’s per maand. Dat valt natuurlijk in het niet bij de prijzen voor Google Analytics 360, maar is uiteraard altijd prijziger dan de gratis versie van Google Analytics 4 die sommige bedrijven gebruiken.
Meer weten over Piano Analytics?
Piano Analytics is een interessante tool voor organisaties die:
- Privacy hoog in het vaandel hebben: Piano Analytics is volledig AVG-compliant en respecteert de privacy van websitebezoekers.
- Geavanceerde inzichten willen: Piano Analytics biedt diepgaande analyses die je helpen om je website te optimaliseren.
- Diepgaande segmentatie willen van hun bezoekers: Piano Analytics maakt het mogelijk om gedetailleerde profielen van je websitebezoekers te creëren en te gebruiken voor segmentatie en filtering.
Vandaar dat wij denken dat Piano Analytics met name interessant is voor:
- B2B-partijen: B2B heeft vaak te maken met gevoelige informatie en langlopende trajecten. Piano Analytics kan bijdragen om dit goed in kaart te brengen.
- Banken: Banken zijn wettelijk verplicht om de privacy van hun klanten te beschermen en zitten daarom extra op privacy. Dat in combinatie met het goed omgaan van gebruikersprofielen en verschillende devices met een uitstekende nagenoeg real time interface maakt Piano Analytics een goede fit.
- Publishers: Goede inzichten op real-time niveau, uitgebreide mogelijkheden voor ingebouwde dashboards, koppelingen met hun eigen paywall en het goed kunnen segmenteren en opbouwen van gebruikersprofielen maakt Piano Analytics een goede fit voor publishers.
- Verzekeraars: Verzekeraars verzamelen vaak gevoelige informatie over hun klanten. Piano Analytics helpt hen om deze informatie te beschermen en tegelijkertijd de risico’s te beperken. Wederom de goede gebruikersprofielen en segmentatie mogelijkheden helpen hier zeker bij.
Dit hierboven is een lijst die wij voor ons zien voor Piano Analytics, maar is niet exclusief alleen mogelijk. Zo kunnen e-commerce of B2C websites ook prima draaien met Piano Analytics. Zolang het belangrijk is om echt te duiken in die diepgaande segmentatie en gebruikersprofielen is het echt een groot voordeel ten opzichte van Google Analytics 4, wat hierop toch een beetje achterblijft.
Benieuwd naar de mogelijkheden van Piano Analytics voor jouw organisatie?
Benieuwd geworden wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie of wil je gewoon eens een keer een kijkje nemen in de interface? Neem dan gerust contact op met SDIM! We laten je uiteraard graag zien hoe Piano Analytics eruit ziet, of het de best match is ook voor jouw website en uiteraard kunnen we helpen met de implementatie en analyse.
Reacties (0)