Verrijk de contentstrategie met augmented reality
Iedereen kent de iconische gezichtsfilters op Instagram, TikTok, Snapchat en Facebook. Wist je dat je met een branded social media filter je merkbeleving op unieke wijze versterkt? In deze blog lees je de kansen van AR social media filters en ontdek je hoe je er zelf een maakt.
Augmented reality betekenis
Augmented reality (AR), zet een digitale laag over de omgeving van de ‘echte’ wereld. De directe vertaling van AR is in het Nederlands ‘toegevoegde realiteit’. Dankzij deze techniek zien we al jaren de opstelling van een voetbalwedstrijd inclusief de pasfoto’s van spelers op het speelveld verschijnen. Ook hebben we allemaal weleens een selfie met bloemenkrans gespot.
Hoe werkt dat technisch gezien? Bij filters op social media wordt er direct een laag over het camerabeeld geprojecteerd. Doordat je AR ‘live’ ziet, beweegt een filter mee met je gezicht. Of je ziet direct een object in je woonkamer verschijnen, omdat je wil weten of een bank bij je interieur past.
Het verschil tussen AR en VR
Augmented Reality is niet hetzelfde als virtual reality (VR). Bij VR bekijk je een geheel nieuwe 3D wereld via een VR bril, of een app die een virtuele omgeving laat zien. Bij AR worden er virtuele elementen als laag aan een bestaand beeld toegevoegd.
Augmented reality toepassen op je marketing
AR filters bieden interessante marketing kansen voor je social media. Je kan in vrij korte tijd een AR lens creëren en op je social media kanalen publiceren. Het is op dit moment laagdrempeliger dan virtual reality (VR), omdat je hier een speciale bril of app nodig hebt. Iedereen heeft een smartphone in zijn broekzak om de wereld van AR te ontdekken.
1. Merkbeleving
Augmented reality verbetert de merkbeleving van je klanten. Het doel is niet direct conversie, maar het prikkelen van de zintuigen. Dit staat lijnrecht tegenover de vluchtige interacties die mensen online hebben. Een snelle like of chat laat minder snel een herinnering achter. Ter illustratie: Als iemand een filter van je bedrijf uitprobeert, betekent dit dat je potentiële klant meer dan vijftien seconden betrokken is bij je brand. Dat is online veel waard.
Bekijk in de video hieronder hoe KLM je helpt om te checken of je koffer mee mag in het ruim. Handig!
2. Opvallen met AR
Op televisie wordt AR al jaren toegepast. Het is niet nieuw dat de racewagen van Max Verstappen de tv-studio binnenrijdt. AR toevoegen aan de social media strategie wordt alleen nog niet massaal gedaan. Het biedt dus een kans om echt op te vallen tussen de grote hoeveelheid content die mensen dagelijks zien. Genoeg merken zijn al eens viral gegaan met een AR campagne. Kennen nog weinig mensen je bedrijf? Dan is AR zeker een interessante techniek om dit te veranderen.
3. Augmented reality en e-commerce
Bij de verkoop van producten wordt het steeds gebruikelijker dat mensen via de techniek van AR, nieuwe producten bekijken en uitproberen. Via de app van Ikea kan je zien hoe een bank in de woonkamer staat. Veel cosmetica en fashionmerken maken ook al dankbaar gebruik van deze techniek. Je voegt dus een uniek element toe aan je e-commerce strategie, omdat de content in je funnel op creatieve wijze wordt verrijkt.
Meta heeft gewerkt aan de ‘Try it on functie’ voor Facebook en Instagram Shopping. De paskamer van een kledingwinkel past hiermee in de broekzak van een groot aantal potentiële klanten.
Bekijk in de video hieronder hoe Ikea het aanpakt.
Mooie augmented reality voorbeelden
Grote merken als Nike, Dior, Prada en Fanta hebben AR op social media al eigen gemaakt. Kijk maar eens op de website Lenslist.co. Hier staan de mooiste branded AR filters van Instagram, Facebook, TikTok en Snapchat. De mogelijkheden zijn eindeloos, ook als je marketingbudget beperkt is.
Augmented reality apps
Voor het maken van AR filters zijn Meta, TikTok en Snapchat druk bezig geweest met het lanceren van desktop apps. Hiermee kan iedereen gratis branded AR filters maken. De bedrijven bieden ook de mogelijkheid om de filters middels budget te boosten. Het wordt op die manier dus een extra advertentiemogelijkheid binnen je online marketing strategie.
Augmented reality maken voor je onderneming
Wil je een eigen AR lens maken? Dan zijn er verschillende mogelijkheden:
- Een filter voor het gezicht en/of lichaam. Hiermee haak je in op producten als brillen, kleding en cosmetica. Mensen bekijken dit filter via de camera op de voorkant van hun smartphone.
- Product placement filters. Hiermee plaats je een laag over de omgeving van je klanten, waardoor je op een unieke manier interieur artikelen promoot. Dit filter werkt via de camera op de achterkant van een smartphone.
- GEO filters. Het filter is alleen beschikbaar in een bepaalde stad of regio. Dit is handig om een evenement een extra laag branding te geven. Ook werkt het goed bij city marketing.
Voor ieder social media kanaal heb je een andere ontwerptool nodig. Daarom is het handig om te kiezen voor een tool die bruikbaar is voor alle kanalen. Een voorbeeld hiervan is de software van Blender. De gekozen software onder de knie krijgen, kost wel veel tijd. SDIM heeft inmiddels alle kennis in huis om een lens te maken voor Instagram, Facebook, TikTok en Snapchat. We kunnen je helpen bij het bedenken van het concept, het opstellen van de strategie, de creatie, livegang en het monitoren van de campagne.
Reacties (0)