25 april 2023

Optimaliseer jouw Pinterest content in 5 stappen 

4 minuten lezen
Pinterest

Door Pinterest in te zetten, vergroot je de naamsbekendheid van je onderneming en de traffic naar de website. In dit blog lees je hoe je volgens de laatste trends de beste Pinterest content maakt. 

Pinterest is een online prikbord dat erg bruikbaar is voor het verhogen van relevant websiteverkeer. Op dit moment zijn 4,6 miljoen gebruikers in Nederland via het platform op zoek naar inspiratie en bereid om aankopen te doen. Zij zoeken op onderwerpen als:

  • Interieur
  • Kleding
  • Sport
  • Bruiloft 
  • Reizen
  • Informatie en educatie

Pinterest is dus de perfecte visuele zoekmachine tijdens de awareness fase: de inspiratie ligt hoog en het percentage niet merk-gerelateerde zoekopdrachten is 97%. Het is dus tijd om gebruikers via dit platform kennis te laten maken met jouw merk!

Een goed ingericht Pinterest account is een mooi begin. Met onderstaande checklist maak je jouw account vandaag nog compleet. Dit moet je niet vergeten: 

  • Het logo van je merk
  • Een mooie omslagfoto die aansluit op jouw huisstijl
  • Diverse borden die betrekking hebben tot jouw bedrijf en producten
  • Een duidelijke omschrijving in je profiel en een link naar je website 
  • Zet je account om in een bedrijfsprofiel zodat je statistieken kan inzien
  • Volg relevante accounts om je eerste volgers te verzamelen 

Voordat je begint met het optimaliseren van je content, is het goed om de verschillende contentvormen van Pinterest te begrijpen. Net als Instagram heeft Pinterest er in de afgelopen jaren een aantal nieuwe contentvormen geïntroduceerd. Er is nu een keuze uit: 

  • Pins: voor foto’s, quotes en infographics
  • Video: om korte video’s te delen, denk aan de reels op Instagram 
  • Idea pins: interessant voor storytelling, denk aan Instagram Stories

Terug naar de tekentafel! Optimaliseer jouw content op Pinterest volgens de volgende stappen: 

Maak borden van alle onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw merk en gebruik hierbij belangrijke zoektermen. Weet je niet wat jouw belangrijkste zoektermen zijn? Doe dan eerst een zoektermenonderzoek.

Zorg dat alle borden regelmatig worden aangevuld met nieuwe content en maak de indeling visueel overzichtelijk door mooie omslagfoto’s te gebruiken. 

Houd de tekst tussen de 180-200 tekens en sluit af met een call-to-action. Maak ook hier gebruik van belangrijke zoektermen. Voeg een ALT tekst toe om duidelijk te maken waar je afbeelding over gaat. Gebruik in alle teksten de belangrijkste termen die op de pagina staan waar de URL naartoe gaat. 

Hashtags invoegen: do or don’t? 

Hashtags hebben in Pinterest geen duidelijke functie, omdat de gebruiker deze niet kan aanklikken. Bovendien werkt Pinterest als een zoekmachine, waardoor gebruikers zoektermen intypen. Relevante hashtags voor jouw merk kan je dus beter bewaren voor Twitter en Instagram.

Het kiezen van URL’s 

Verwijs in je content naar URL’s op je website en link vaker naar pagina’s die veel clicks genereren op Pinterest. Zo ziet het algoritme jouw content als succesvol. 

Op Pinterest vertel je het merkverhaal met sterke visuele content. Dit zijn vaak foto’s, maar het kunnen ook beelden met teksten zijn. Denk aan quotes of interessante statistieken in een infographic. 

Houd altijd het formaat van Pinterest aan: 2:3 aspect ratio. Geef context in je beelden, zodat mensen begrijpen waarom een campagne of onderwerp bij hen past. Voeg ook jouw logo toe en eventueel tekstoverlays. 

Wil je weten of jouw inspanningen succesvol zijn? Houd dan een dashboard bij en meet maandelijks de statistieken en stuur jouw content waar nodig maandelijks bij. 

Plaats je Pinterest content regelmatig en test met verschillende tijden. Op Pinterest kan je alle pins tot twee weken vooruit inplannen. Dit helpt je om de consistentie vol te houden. 

Als je jezelf of jouw team meer wil leren over Pinterest, dan kan je bij ons terecht. Wij leggen je graag meer uit over dit social media platform en zijn altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Ook is het mogelijk om de content creatie van jouw pins bij ons uit handen te geven. 

Het is sinds 2019 mogelijk om ook op Pinterest te adverteren. Dat werkt enorm goed, want Pinterest biedt zo de mogelijkheid om je product of merk uit te lichten in een omgeving waar mensen veel inspiratie opdoen. En het platform staat niet stil: Pinterest lanceerde onlangs vier nieuwe ad formats. Wil je leren hoe Pinterest Advertising werkt of wil je het aan ons uitbesteden? Neem dan contact met ons op. 

Hulp nodig van een Pinterest specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *