De ontwikkelingen in AI gaan razendsnel. Daarom heeft SDIM een aantal interessante ontwikkelingen op een rij gezet.
GPT-bot te blokkeren met robots.txt
ChatGPT wordt getraind met teksten van het internet. Dit proces heeft de nodige kritische geluiden gewekt, omdat site-eigenaren niet voor het gebruik van deze content worden gecompenseerd. OpenAI heeft afgelopen maand bekendgemaakt dat zijn webcrawler (GPTBot) de instructies van robots.txt zal respecteren en geen content zal crawlen als dit niet is toegestaan. Dit werkt echter niet met terugwerkende kracht. De gegevens die al zijn gebruikt om de modellen te trainen blijven hier onderdeel van.
Vermoed je dat ChatGPT of welk taalmodel dan ook jouw content gebruikt en wil je dit blokkeren? Neem dan contact op met onze SEO-specialisten.
GPT-modellen tweaken met je eigen data
OpenAI heeft aangekondigd dat het nu mogelijk is om custom modellen te trainen op basis van eigen data. De testen die OpenAI zelf heeft uitgevoerd, laten zien dat een custom getweakt GPT-3.5 model betere resultaten kan opleveren dan een standaard GPT-4 model. Zo zag OpenAI dat instructies beter door het taalmodel werden opgevolgd, de opmaak en tone-of-voice van de gegeven antwoorden consistent waren. Het tweaken van de modellen is direct mogelijk met GPT-3.5 en vanaf deze herfst is het ook mogelijk met GPT-4.
ChatGPT Enterprise
Een nieuw abonnement gericht op de zakelijke markt. OpenAI speelt hierbij in op de zorgen rondom dataveiligheid en privacy. Met het Enterprise abonnement krijgen gebruikers onbeperkt toegang tot GPT-4 en de garantie dat OpenAI de gesprekken en aangeleverde data niet gebruikt om hun modellen te trainen. Verder is ChatGPT Enterprise ingericht om te voldoen aan SOC2 gegevens- en privacybeveiliging standaard en worden alle gesprekken voorzien van encryptie.
Nu.nl gaat experimenteren met AI-samenvattingen
Nu.nl zal bij een aantal artikelen tekstblokken toevoegen waarin het nieuws wordt samengevat. Het doel van dit experiment is om te bepalen wat de impact van AI is op de leeservaring. De AI-gegenereerde samenvattingen worden altijd gecheckt door een journalist, voordat het gepubliceerd wordt.
Google introduceert AI-gedreven ondersteuning voor advertentie creativiteit
Hiermee wil Google adverteerders ondersteunen of de best-practises worden opgevolgd door video’s te analyseren op de volgende elementen:
- merklogo
- voiceover
- videolengte
- aspect ratio
Mocht de video één of meerdere best-practises missen, dan zal Google ook een aanbeveling geven hoe dit kan worden opgelost. Zo geeft Google aan dat in de asset library en de video creatie tool al voiceovers beschikbaar zijn in 15 verschillende talen.
Project IDX – een web- en app development omgeving in een browser
Met dit experiment streeft Google ernaar om de totale development workflow efficiënter te maken. Project IDX wordt aangedreven door PaLM 2 en Codey modellen met als doel om developers in staat te stellen om sneller en betere codes te schrijven. Op dit moment heeft Project IDX de mogelijkheid om een code aan te vullen, heeft het een chatbot assistent, kan het ‘comments’ toevoegen en een code uitleggen.
Meta lanceert SeamlessM4T. Een alternatief voor Google Translate?
Een nieuw vertaalmodel voor tekst en spraak. Het model kan automatisch spraak herkennen in bijna 100 verschillende talen en deze ook in 35 verschillende talen als spraak vertalen.
Een demo voor onderzoeksdoeleinden kan hier worden getest.
Midjourney gaat het gevecht aan met Photoshop
Een van de meest bekende generative AI-tooling biedt nu ook de mogelijkheid om specifieke elementen toe te voegen aan afbeeldingen met behulp van AI. Een vereiste hierbij is dat er gebruik wordt gemaakt van de meest recente Discord versie. Daarnaast is het alleen mogelijk om deze feature te gebruiken bij afbeeldingen die met Midjourney zijn gecreëerd.
Snapchat lanceert AI-gegenereerde selfies
Snapchat lanceerde in 2015 de optie om selfies met lenzen aan te passen. De volgende stap is nu dat gebruikers selfies kunnen maken op basis van AI. Deze functie heet Dreams. Gebruikers creëren een eigen gepersonaliseerd generatief AI-model door een aantal eigen selfies te uploaden.
US Copyright Office wilt weten wat het publiek denkt over AI en auteursrecht
De US Copyright Office is een Amerikaans overheidsorgaan en heeft onder andere als taak om bij te houden wie het auteursrecht heeft. Om beter om te gaan met het vraagstuk rondom AI en auteursrecht, mag het publiek input hierover leveren. Schriftelijke reacties kunnen tot en met 18 oktober worden ingediend.
neem contact met ons op
Reacties (0)