Online in Nederland groter dan andere reclamevormen samen. Search heeft nog steeds het grootste aandeel
De online advertentiemarkt is in 2016 met 11,3% explosief gegroeid naar een omzet van 1,6 miljard euro. Digital advertising liet hiermee traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich. De toename in digitale advertentie-uitgaven vindt plaats over de hele breedte van de markt. En zowel display- als search advertising groeiden met dubbele cijfers in 2016.
Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study die IAB Nederland, de brancheorganisatie voor marketinginnovatie en digitaal adverteren en waar SDIM uiteraard lid van is, vandaag publiceerde. SDIM heeft voor je de belangrijkste bevindingen uit het rapport op een rij gezet.
Digital advertising in 2017 groter dan alle andere mediatypen samen
Met de huidige groeicijfers (11,3% ten opzichte van 8% in 2015) zal online advertising naar verwachting in 2017 goed zijn voor een marktaandeel dat groter is dan alle andere mediakanalen tezamen. De voorspelling voor het jaar 2017 laat zien dat online reclame in het nu lopende jaar groter wordt dan alle andere mediavormen bij elkaar.
Search heeft nog steeds het grootste aandeel
Van alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 12% en krijgt daarmee een marktaandeel van 45% (€ 755 miljoen). Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising. Search wordt echter op de voet gevolgd door display advertising met een marktaandeel van 41% (€ 683 miljoen). De overige 14% is voor classifieds (vergelijkingssites en rubrieksadvertenties) met een omzet van € 245 miljoen.
Native advertising opvallende nieuwkomer
Dit jaar heeft de Online Ad Spend Study native advertising, ofwel contentmarketing, voor de eerste keer als aparte categorie binnen display in het onderzoek opgenomen. Met een groei van 31% ten opzichte van 2015 is native advertising goed voor € 51 miljoen omzet.
Online video en social media verdubbelen in cijfers
De social media-uitgaven zijn in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld van € 95 miljoen in 2014 naar € 203 miljoen in 2016. Ook online video heeft zijn indrukwekkende groei behouden. Zo steeg de markt voor online video advertising in 2016 met 25% naar maar liefst € 120 miljoen. Een verdubbeling van cijfers in drie jaar, aangezien online video in 2013 nog goed was voor € 57 miljoen omzet.
Programmatic en mobiel
Het Ad Spend-rapport laat behalve een algemeen beeld en wat voorspellingen ook zien hoe programmatic en mobiel zich op de adverteerdersmarkt ontwikkelen. Mobiel is nu bijvoorbeeld goed voor 35 procent van alle uitgaven aan display (256 miljoen euro) en 42 procent van alle uitgaven aan videoreclame (48 miljoen euro). En, stellen de onderzoekers, de groei bij Search is grotendeels toe te wijzen aan uitgaven aan mobiele zoekreclame bij Google Shopping. Naar verwachting groeien de mobiele reclamebudgetten in 2017 met 42 procent.
Download de IAB Online Ad Spend Study
Alle resultaten en conclusies over de digitale advertentiemarkt in 2016 kunt je downloaden op www.iab.nl.
Voor meer informatie
Reacties (0)