31 juli 2018

Online adverteren in de zomer, doen of niet?

3 minuten lezen
Advertentie

SDIM krijgt geregeld vragen over adverteren in de zomer. Is het nou wel verstandig om door te gaan met adverteren online in de vakantieperiode? De redenering achter de vraag is simpel: in de zomer zijn mensen met vakantie en is het daarom niet verstandiger om te stoppen. Voor het gemak gaan we er in dit artikel overigens vanuit dat je geen zomerproduct verkoopt. Dan is de zomer uiteraard je belangrijkste periode en speelt deze vraag natuurlijk niet.

Er kunnen natuurlijk altijd puur praktische redenen zijn om een campagne in juli en augustus te onderbreken. Je verkoopafdeling is met vakantie en kan leads niet opvolgen. Geen heel goede bedrijfsvoering, maar evengoed wel een legitieme reden om even niet te adverteren.

Het is echter onverstandig om gedurende de zomer vakantieperiode te stoppen omdat je denkt dat resultaat dan zal dalen. Dat is namelijk niet het geval. Hieronder lees je de uitleg.

In de zomer zullen inderdaad minder mensen online actief zijn. Dat betekent simpelweg dat er minder advertentievolume en clicks beschikbaar zijn. Je betaalt echter alleen voor daadwerkelijke vertoningen of clicks, dus jes pendeert in de zomer vanzelf minder budget. Je haalt verhoudingsgewijs echter wel hetzelfde, of zelfs beter, resultaat. Uiteraard alleen als je vanuit een concrete doelstelling werkt, zoals: zoveel mogelijk verkoop realiseren, zolang de kosten niet meer bedragen dan bijv. 10% van de gerealiseerde omzet.

Zoals je ongetwijfeld weet zijn de belangrijkste online advertising kanalen gebaseerd op een veilingsysteem. Je biedt de gewenste prijs voor clicks of vertoningen. Sommige (veel?) adverteerders stoppen echter wel in de zomer. Dat zorgt er voor dat de gemiddelde prijs die wordt geboden daalt in de zomer. Dat betekent voor u, de slimme adverteerder, dat je tegen dezelfde relatieve kosten een groter marktaandeel kunt pakken. Er is wel minder volume beschikbaar, maar daar pak je wel een groter deel van. Concurrentievoordeel dus!

Om de zomer in je voordeel te laten werken moet je wel correct budgetteren. Vooral als je gewend bent met een vast maandelijks budget te werken kan dat lastig zijn. Er is minder advertentievolume beschikbaar en dus moet je het budget evenredig mee laten dalen. Het is  moeilijk om vooraf te schatten met welk vast lager budget je gedurende de zomer moet werken. Je kunt dit als volgt oplossen: kijk naar de resultaten van (bijvoorbeeld) de maand juni en bekijk uw:

  • Kosten per 1.000 vertoningen
  • Kosten per click
  • Kosten per conversie

Als je die weet kun je de campagne gedurende de zomer zodanig bijsturen dat je dezelfde kosten per click, vertoning en/of conversie maakt. Aangezien er minder volume is zal je gespendeerde budget verhoudingsgewijs precies correct, lager, uitvallen, maar met gelijke kosten per conversie, click of vertoning.

Zomer

In de zomer daalt het volume algemeen, echter er gebeurt meer. Mensen gebruiken andere devices. Vaak zul je toenemend mobiel gebruik zien. Ook verandert de locatie van het internetgebruik. Vaker in het buitenland. Dat zorgt ook voor veranderende resultaten. Als je niets doet met je campagne-instelling kan dat tegen je werken. Echter biedt dat tegelijkertijd ook kansen. Als je door de optimale campagne locatie-instellingen ook je doelgroep die in het buitenland op mobiel aan het internetten is weet te bereiken, i.t.t. je concurrentie, kun je daar significant voordeel uit halen.

In de praktijk zien we dat in de zomer clicks verhoudingsgewijs soms minder goed converteren naar bijvoorbeeld een verkoop/conversie. De clicks blijken meer oriënterend. Dat kun je, of je bureau, echter gemakkelijk compenseren door iets lager te bieden dan normaal. Daarnaast zijn oriënterende clicks niet waardeloos: je legt daarmee de basis voor verkoop op een later moment.

Vraag SDIM gerust om advies. We helpen je graag en kosteloos aan het antwoord op je vragen, of  kunnen je verder helpen met de optimalisatie van je doorlopende campagne.

Content

Hulp met online adverteren?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *