Afkeuring van artikelen als gevolg van onjuiste prijzen in Google Shopping

Google Shopping

De titel van deze pagina is één van de meest voorkomende foutmeldingen in Merchant Center accounts voor Google Shopping adverteerders. Wanneer deze melding in je Merchant Center account verschijnt, betekent dat dat Google de prijzen van de items in je feed (real-time) heeft vergeleken met de prijzen die worden vermeld op de productpagina op de site. Wanneer deze prijzen ook maar 1 cent verschillen, wordt het product in het Merchant Center afgekeurd. Vele adverteerders kenden hier al problemen mee door een verschil in afronding tussen Google en de systemen die de output-feed genereerden.

Voor veel E-tailers is prijs een belangrijk middel. Steeds vaker is de verkoopprijs ook een middel dat via tooling dynamisch kan worden aangepast. Via deze tooling kunnen prijzen bijvoorbeeld automatisch worden aangepast op basis van:

  • Prijzen van concurrenten -> altijd nét even goedkoper dan de grootste concurrent willen zijn?;
  • Vraag -> automatisch de prijs aanpassen op basis van zoekvolumes en bezoeken;
  • Aanbod -> Voorraad die op moet? -> Verlaag automatisch de prijzen;
  • Klantspecifieke waarden -> regelmatig terugkerende klanten kortingen voorschotelen, of andere prijzen op basis van de locatie van de bezoeker.

Frankwatching heeft in dit blogartikel uitgebreid uiteengezet hoe dynamic pricing kan worden gebruikt. Mediamarkt past dynamic pricing zelfs al toe op hun prijzen in de winkel.

Dynamic pricing is vaak real-time (productpagina’s en feeds worden dynamisch aangepast), en Google shopping kan een feed slechts één keer per dag automatisch ophalen. Dit zorgde voor veel frustratie omdat prijzen op de site daarom vaak niet overeen kwamen met de waarden in de shopping feed. Dynamic pricing kan er namelijk voor zorgen dat de prijs van een bepaald product meerdere keren per dag wijzigt.

Met de feature Automatische artikelupdates heeft Google hier een oplossing voor. Via microdata van schema.org worden de prijzen en voorraad automatisch geüpdatet in Google shopping zodra deze worden aangepast op de site. In onderstaand voorbeeld staat weergegeven hoe dit werkt, waarbij de prijzen boven de pijl de daadwerkelijke prijswijzigingen op de site zijn, de groene waarden de prijzen in de feed, en de blauwe waarden de prijzen op Google shopping. De gebruiker krijgt dus altijd de juiste verkoopprijs te zien bij Google shopping, en de producten zullen niet worden afgekeurd door onjuiste waarden in de feed. Bij een correcte implementatie zal het probleem van de prijsverschillen in de feed ten opzichte van de site zich dus niet meer voordoen, en zal de feed bij een prijswijziging de volgende dag worden bijgewerkt met de nieuwe waarden. Het is dus feitelijk een koppeling tussen website en merchant center, om de feed heen.

automatische artikelupdates

Google begrijpt dat het één keer per dag updaten van data in het merchant center tegenwoordig niet werkbaar is voor E-tailers die hun prijzen meerdere keren per dag aanpassen op hun site en in hun exportfeeds. Via Google’s Content API kun je op een vergelijkbare manier als de automatische artikelupdates zorgen dat de prijzen in de feed up-to-date zijn en overeen komen met die op de site. Het verschil tussen de content API en automatische artikelupdates is dat Content API kan zorgen dat de feed zelf meerdere keren per dag bij het merchant center kan worden aangeboden, terwijl de automatische productupdates als het ware om de feed heen werken.

De setup van de Content API is vele malen complexer dan het instellen van automatische artikelupdates. Google heeft aangegeven geen support te kunnen geven bij de setup of wanneer er problemen bij de werking van de content API zijn, maar gelukkig is de handleiding in Google’s developers-omgeving vrij uitgebreid opgezet.

Google Shopping Ads Certified Partner

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *