29 juni 2017

Omzet programmatic advertising in 2016 met 20% gegroeid

Programmatic

Programmatic Advertising is in 2016 met 20% sterk gegroeid, naar een omzet van 225 miljoen euro in Nederland. Programmatic video laat een omzetstijging zien van 95% en heeft daardoor nu een 15% omzetaandeel binnen programmatic advertising. Ook mobile inventory blijft groeien. 35% van de exchange omzet komt uit mobiel of tablet.

Dit en meer blijkt uit de Programmatic Advertising Study 2016 die IAB Nederland, de brancheorganisatie voor marketinginnovatie en digitaal adverteren en waar SDIM uiteraard lid van is, vandaag publiceerde. SDIM heeft zelf ook aan het onderzoek bijgedragen door haar cijfers met onderzoeksbureau Deloitte te delen.

SDIM heeft voor je de belangrijkste bevindingen uit het rapport op een rij gezet.

Het aantal verkochte impressies op de programmatic exchange steeg met 18%. De toename komt met name door extra mobiele impressies die worden aangeboden op de exchange. De eCPM prijzen zijn op alle devices gegroeid. Doordat mobiele impressies iets lager zijn geprijsd dan die van laptop/desktop is de gemiddelde eCPM prijs op de exchange licht gestegen met 2%.

Gemiddeld betaalde een adverteerder in 2016 11,68 euro (+e1,43) om zijn videocommercial duizend keer online te vertonen. Deze zogeheten eCPM lag bij banners op precies 62 cent, dertien cent minder dan het jaar ervoor.

Programmatic onderzoek cijfers 2016

Binnen het aanbod van formaten op de exchange springt online video er uit. De omzet van programmatic video is bijna verdubbeld met een toename van 95%. Video advertising heeft nu een omzetaandeel van 15% binnen programmatic advertising.

De respondenten van het onderzoek verwachten dat 2017 het jaar wordt waarbij er serieus geëxperimenteerd wordt met headerbidding. Bij headerbidding wordt een impressie op meerdere exchanges tegelijk aangeboden, waardoor meer partijen tegelijk kunnen bieden op dezelfde impressie. Voor 2017 wordt een omzet verwacht van 5% uit headerbidding.

Header bidding

Dat transparantie een trending topic is zien we ook terug in de resultaten van de Programmatic Advertising Study. Steeds meer URL informatie van de aangeboden impressie wordt vrijgegeven binnen de exchange. Waarbij in 2012 van alle ingekochte impressies 15% werden ingekocht zonder te weten waar deze zou worden geuit, is “blind” inkopen nu vrijwel volledig verdwenen.

Content

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *