Afgelopen zomer was er veel ophef rondom Google Shopping, het vergelijkingsplatform van Google. Diverse Europese prijsvergelijkers hadden bezwaar aangetekend bij de Europese Commissie omdat Google voorrang zou geven aan zijn eigen vergelijkingsplatform. Daardoor zouden resultaten van prijsvergelijkers als Beslist.nl en Vergelijk.nl minder vaak worden getoond en zouden zij hierdoor cruciale omzet mislopen.
Google laat Google Shopping los
Na een langdurig proces heeft de Europese Commissie de klagers in het gelijk gesteld en heeft Google, na het betalen van een forse boete, wijzigingen doorgevoerd in de wijze waarop Product Listing Ads (PLA) getoond worden in de zoekresultaten. En dat is goed nieuws voor andere prijsvergelijkers. Want nu Google zich heeft afgescheiden van Google Shopping is het platform ook geopend voor andere adverteerders. Binnen Nederland heeft Vergelijk.nl als eerste vergelijkingsplatform toegang gekregen tot Google Shopping, waardoor consumenten nu ook advertenties van Vergelijk.nl in Google Shopping te zien krijgen. De verwachting is dat Google geleidelijk steeds meer nieuwe vergelijkers gaat toelaten.
Wat zijn de gevolgen voor de adverteerder?
Korte termijn
Aangezien de wijziging pas recent is doorgevoerd verwacht SDIM dat op korte termijn niet veel adverteerders die gebruikmaken van Google Shopping, plotseling een daling zullen zien in het aantal vertoningen. In principe wordt namelijk het hele aanbod van Vergelijk.nl naar Google Shopping doorgezet, maar factoren als relevantie en kwaliteit blijven vooralsnog bepalend voor hoe Google producten toont. Het redelijk strenge beleid van Google ten aanzien van feedspecificaties, vooral sinds de EAN-codes verplicht zijn gesteld, zal namelijk niet veranderen. Mede hierdoor kan het zijn dat er zelden Product Listing Ads van bijvoorbeeld Vergelijk.nl worden getoond.
Lange termijn
Maar op lange termijn, nadat er meerdere prijsvergelijkers op Google Shopping zijn toegelaten, is het mogelijk dat adverteerders een daling in het volume gaan zien en dat CPC’s stijgen. Een adverteerder die tot die tijd alleen gebruikmaakt van Google Shopping zal hier waarschijnlijk de meeste hinder van ondervinden. SDIM adviseert adverteerders op wie dit van toepassing is, om hun strategie te herzien en nieuwe prijsvergelijkers om aan te sluiten om zodoende meer veilingen te winnen en hierdoor vaker getoond te worden. Het aansluiten van nieuwe kanalen gaat eenvoudig met feedmanagementtools als Channable, mits de kwaliteit van de feed optimaal is.
Is er kans op overlap tussen Google Shopping en andere prijsvergelijkers?
Het is niet ongewoon dat een adverteerder die gebruikmaakt van zowel Google Shopping als Vergelijk.nl hinder van de nieuwe situatie gaat ondervinden. Als namelijk de kwaliteit van beide feeds optimaal is, bestaat de kans dat je als adverteerder in Google Shopping twee keer wordt getoond met hetzelfde product. Hierdoor is men in feite met zichzelf aan het concurreren en dit kan tot onnodig hoge CPC’s leiden. Om dit te voorkomen biedt het Google Merchant Center de mogelijkheid om eigen producten, die getoond worden op andere vergelijkingsplatformen, uit te sluiten in Google Shopping.
Vraag of opmerking over Google Shopping?
SDIM houdt alle ontwikkelingen rondom Google Shopping nauwlettend in de gaten. Heb je vragen over je eigen Google Shopping campagne, en eventueel die op andere vergelijkingssites, neem dan contact op met je accountmanager.
Hulp van een specialist?
Reacties (0)