Wat is een nofollow-link?
Een nofollow-link is een verwijzing op de website die niet gevolgd hoeft te worden door zoekmachines. Gebruik de nofollow-waarde wanneer je liever niet wilt dat Google jouw website associeert met de gelinkte pagina of deze crawlt.
Hoe ziet een nofollow-link eruit?
Wanneer het nofollow-attribuut ontbreekt bij een verwijzing is dit een volgbare link. Een manier om deze verwijzing aan te geven is door de link (HTML a tag) aan te vullen met het rel=”nofollow”-attribuut.
Een andere manier om een nofollow in te stellen is in de robots meta tag of X-Robots-Tag HTTP header van de pagina. Op deze manier geef je aan dat er geen enkele link op de betreffende pagina gevolgd hoeft te worden door crawlers van zoekmachines.
Nofollow-attribuut
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
(…)
</head>
<body>
<a href=”https://www.sdim.nl” rel=”nofollow”>ankertekst</a>
</body>
</html>
Robots meta tag
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta name=”robots” content=”nofollow” />
(…)
</head>
<body>
(…)
</body>
</html>
X-Robots-Tag HTTP header
HTTP/1.1 200 OK
Date: Tue, 23 Aug 2022 07:43:33 GMT
(…)
X-Robots-Tag: nofollow
(…)
Verschil volgbare link en nofollow-link
Wanneer je een link naar een andere website plaatst geef je in principe aan dat je het voor de gebruiker de moeite waard vindt om deze link te volgen. Google begrijpt dit. Bij een normale follow-link wordt hierbij dan ook autoriteit doorgegeven. Wanneer een relevante website met een hoge autoriteit naar jouw site verwijst, is dit mogelijk een meerwaarde voor de vindbaarheid van jouw site. Bij een nofollow-link wordt het signaal dat de content interessant is niet meegenomen. Maar waarom zou je dan een link een nofollow-attribuut meegeven?
Het nut van een nofollow
Het lijkt niet waardevol om een link te krijgen met een nofollow-attribuut. Er wordt immers geen waarde meegegeven. Toch levert een link met een nofollow-attribuut naar jouw website wel verkeer op en kan het bijdragen aan het behalen van je doelen. Ook geven nofollow-links van domeinen met een hoge autoriteit, zoals bijvoorbeeld Wikipedia, aan dat jouw website de juiste informatie bevat, wat aangeeft dat jij een expert bent op dat gebied. En Google hecht veel waarde aan expertise. Expertise is namelijk een prominent onderdeel van E-A-T, een belangrijke graadmeter voor websitekwaliteit.
Wanneer een nofollow plaatsen?
In principe hoef je bijna nooit een nofollow te plaatsen. Het plaatsen van een ‘normale’ volgbare link is juist nuttig. Op deze manier help je de zoekmachine om de context van je pagina te begrijpen. Toch is het in sommige gevallen wél handig om een nofollow-attribuut in te stellen, bijvoorbeeld wanneer je linkt naar een website waarvan je niet wil dat de zoekmachine die bezoekt, bijvoorbeeld bij een concurrent. Ook bij betaalde links is het volgens Google juist om een nofollow-attribuut in te stellen.
Reacties (0)