Vanaf 15 april zijn er verschillende functies en functionaliteiten gewijzigd binnen het advertentiekanaal van Youtube. Google heeft de bestaande video-advertentiecampagnes sinds 21 mei automatisch ge-upgrade. Geen zorgen, huidige biedingen van bestaande YouTube advertentiecampagnes, budget en prestatiegegevens uit het verleden zijn niet gewijzigd. Onderstaand geven we een samenvatting van wat er wel veranderd is.
In dit artikel zal aandacht worden geven aan de twee belangrijkste upgrades binnen het adverteren op YouTube; ‘advertentie indelingen’ en ‘netwerk keuze’. Het complete overzicht van de aanpassingen vind je op het overzicht van Google. Tot slot zullen we beargumenteren waarom het überhaupt interessant is om te adverteren op dit kanaal.
1. Advertentie indelingen YouTube Campagnes
Voor de upgrade was er keuze uit 3 advertentie indelingen; ‘In-stream’, ‘In-display’ en in ‘In-search’. De advertentie-indeling ‘In-search’ is na de upgrade onderdeel geworden van de advertentie-indeling ‘In-display’. Dit betekent dat alleen de advertentie-indelingen ‘In-display’ en ‘InStream’ nu nog beschikbaar zijn. Google wil met deze wijziging het adverteren op YouTube vereenvoudigen.
2. Hoe kies je nu een netwerk in je YouTube campagnes?
Voorheen moest er op advertentiegroep niveau een netwerk worden geselecteerd. Je kunt je voorstellen dat dit niet overzichtelijk werkt en voor onnodig veel handelingen zorgde. Dit is nu gewijzigd naar een instelling op campagne niveau. De netwerk keuze geldt dus nu voor al de videoadvertenties in desbetreffende campagne.
Waarom op het YouTube kanaal adverteren?
Mocht bovenstaand of het adverteren op YouTube je nog vaag in de oren klinken, dat is helemaal niet erg. We leggen graag uit wat voor jou de meerwaarde kan zijn van het adverteren op dit kanaal.
Adverteren via YouTube moet voornamelijk worden gezien als branding mogelijkheid. Het is goed voor de naamsbekendheid van je merk/bedrijf en ter ondersteuning van bijvoorbeeld jouw bestaande Google ads campagne of tv-commercial. YouTube heeft in Nederland 6 miljoen impressies op een dag en dit kanaal wordt veelal op tablets en mobiele devices gebruikt. Wat fijn zo is bij het adverteren op dit kanaal is, dat je alleen betaalt als een bezoeker kiest om jouw advertentie te bekijken.
Ook is er breed scala aan targeting mogelijkheden; demografische gegevens, affiniteit/interesses, onderwerpen, zoekwoorden en specifieke kanalen. Ook remarketing is een optie binnen dit kanaal, je kunt heel gemakkelijk remarketing lijsten aanmaken en data verzamelen van bezoekers die je in de toekomst graag zou willen remarketen. Verder kun je naast het adverteren, ook een eigen kanaal bouwen met abonnees. Deze abonnees kunnen fungeren als ambassadeurs. Wanneer deze ambassadeurs jouw filmpjes gaan delen, krijg je steeds meer abonnees en creëer je een heel sterk marketingkanaal voor jouw bedrijf/merk.
Waaraan moet je denken wanneer je een eigen campagne op YouTube begint?
Wat je in het achterhoofd moet houden is dat jouw advertentie interessant genoeg moet zijn om te bekijken. Daarnaast is het belangrijk dat de voornaamste boodschap in de eerste vijf seconden duidelijk wordt, aangezien het publiek pas na 5 seconden de video weg kan klikt. Uiteraard wil je dat advertentie helemaal bekeken wordt en daarom is het belangrijk dat je hen direct triggert. Er zijn nog een aantal specificaties waaraan een advertentie moet voldoen.
Kwaliteit van advertentie campagnes op YouTube
Omdat adverteren op het YouTube kanaal vrij complex is, merken zoekmachinemarketing bureaus zoals SDIM, dat bedrijven dit graag uitbesteden. Zoals je misschien wel weet heeft Google kwaliteit van hun diensten hoog in het vaandel staan. Daarom heeft Google ook voor dit kanaal een speciale certificering in het leven geroepen. Sinds 30 juni 2014 bestaat de mogelijkheid voor bureaus om een certificering te behalen voor YouTube advertising. Terwijl je dit leest hebben alle medewerkers van SDIM die certificering inmiddels behaald.
Voor ieder bedrijf is een passende strategie nodig om te adverteren op YouTube. Wil je weten welke strategie het beste bij jouw bedrijf past. Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat dit kanaal voor jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust even contact met ons op.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)