21 oktober 2020

Nieuwe ontwikkeling in YouTube Attributie

2 minuten lezen
Youtube

YouTube is altijd een upper funnel kanaal geweest waarbij bereik de hoofddoelstelling was. Daar kwam met de komst van YouTube for Action verandering in. Dit format draait op een conversie gerichte automatische biedstrategie en vormt een aanvulling op performance kanalen. Hierdoor is attributie binnen YouTube een belangrijk onderwerp geworden. Het toekennen van de juiste waarde aan YouTube is echter een uitdaging. Voor video geldt altijd het last-click attributiemodel; ook al is dit in het account gewijzigd naar lineair of positiegebaseerd. Ongeacht het attributiemodel zal een conversie aan Search worden toegeschreven als dat de laatste interactie is geweest in het account. Dit wordt duidelijk in onderstaande afbeelding.

AankoopVisit 1Visit 2Toewijzing conversie waarbij alle campagnes in 1 Google Ads account staanTotaal aantal conversies
1SearchSearchSearch1
2YouTubeYouTube1
3SearchYouTubeYouTube1
4YouTubeSearchSearch1

Om de volledige waarde van de YouTube campagnes inzichtelijk te krijgen wordt daarom geadviseerd om YouTube campagnes in een dedicated Google Ads account te draaien. Zie onderstaand voorbeeld voor de toewijzing van de conversies. Belangrijke kanttekening van deze aanpak is het feit dat conversies in beide accounts worden gemeten. Voor het totaal van conversies welke zijn gerealiseerd is het niet mogelijk om beide Google Ads accounts bij elkaar op te tellen, dit zou leiden tot dubbele conversies.

AankoopVisit 1Visit 2Toewijzing conversie in Google Ads SearchToewijzing conversie in Google Ads YouTubeTotaal aantal conversies
1SearchSearchSearch1
2YouTubeYouTube1
3SearchYouTubeSearchYouTube2
4YouTubeSearchSearchYouTube2

Google heeft op 12 oktober 2020 een open bèta “cross-network attribution reporting” geïntroduceerd waarbij Google inzicht gaat geven in de waarde van YouTube als deze wordt gedraaid in hetzelfde Google Ads account als de Search campagnes. In het Google Ads account zijn onder  “toeschrijving” in het tools en facturering menu diverse rapporten te bekijken. De beta zorgt ervoor dat YouTube klikken en video engagement in de rapporten “toppaden, “padstatistieken” en “ondersteunende conversies” is terug te zien. Hierdoor is de waarde van de YouTube campagne beter in te schatten.

Zodra de eerste inzichten van deze bèta bekend zijn zal SDIM deze delen!

Google Video Ads Certified Partner

Hulp van een YouTube expert?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *