YouTube is altijd een upper funnel kanaal geweest waarbij bereik de hoofddoelstelling was. Daar kwam met de komst van YouTube for Action verandering in. Dit format draait op een conversie gerichte automatische biedstrategie en vormt een aanvulling op performance kanalen. Hierdoor is attributie binnen YouTube een belangrijk onderwerp geworden. Het toekennen van de juiste waarde aan YouTube is echter een uitdaging. Voor video geldt altijd het last-click attributiemodel; ook al is dit in het account gewijzigd naar lineair of positiegebaseerd. Ongeacht het attributiemodel zal een conversie aan Search worden toegeschreven als dat de laatste interactie is geweest in het account. Dit wordt duidelijk in onderstaande afbeelding.
Aankoop | Visit 1 | Visit 2 | Toewijzing conversie waarbij alle campagnes in 1 Google Ads account staan | Totaal aantal conversies |
1 | Search | Search | Search | 1 |
2 | YouTube | YouTube | 1 | |
3 | Search | YouTube | YouTube | 1 |
4 | YouTube | Search | Search | 1 |
Om de volledige waarde van de YouTube campagnes inzichtelijk te krijgen wordt daarom geadviseerd om YouTube campagnes in een dedicated Google Ads account te draaien. Zie onderstaand voorbeeld voor de toewijzing van de conversies. Belangrijke kanttekening van deze aanpak is het feit dat conversies in beide accounts worden gemeten. Voor het totaal van conversies welke zijn gerealiseerd is het niet mogelijk om beide Google Ads accounts bij elkaar op te tellen, dit zou leiden tot dubbele conversies.
Aankoop | Visit 1 | Visit 2 | Toewijzing conversie in Google Ads Search | Toewijzing conversie in Google Ads YouTube | Totaal aantal conversies |
1 | Search | Search | Search | – | 1 |
2 | YouTube | – | YouTube | 1 | |
3 | Search | YouTube | Search | YouTube | 2 |
4 | YouTube | Search | Search | YouTube | 2 |
Google heeft op 12 oktober 2020 een open bèta “cross-network attribution reporting” geïntroduceerd waarbij Google inzicht gaat geven in de waarde van YouTube als deze wordt gedraaid in hetzelfde Google Ads account als de Search campagnes. In het Google Ads account zijn onder “toeschrijving” in het tools en facturering menu diverse rapporten te bekijken. De beta zorgt ervoor dat YouTube klikken en video engagement in de rapporten “toppaden, “padstatistieken” en “ondersteunende conversies” is terug te zien. Hierdoor is de waarde van de YouTube campagne beter in te schatten.
Zodra de eerste inzichten van deze bèta bekend zijn zal SDIM deze delen!
Hulp van een YouTube expert?
Reacties (0)