Speel in op de laatste relevante zoektrends
Nieuwe functie binnen Google Ads om meer inzicht in zoektrends te krijgen
Het is je waarschijnlijk al opgevallen dat er een nieuw segment is toegevoegd in de Google Ads interface; namelijk ‘Inzichten’. In deze blog leg ik je uit wat je kunt vinden binnen dit segment en wat je kunt doen met deze inzichten.
Google brengt de laatste tijd veel nieuwe features uit die het beheer en de analyse van campagnes makkelijker maakt. Zo schreef ik in januari 2020 al een blog over ‘verklaringen en belangrijke signalen‘. Deze 2 features maakten het makkelijker om de campagne-prestaties te analyseren. De nieuwe feature ‘inzichten‘ – welke momenteel nog in de bètafase zit – speelt in op de behoefte om meer inzicht in relevante zoektrends te krijgen.
Wat zijn deze inzichten?
De informatie die Google toont binnen het ‘Inzichten’ segment zijn zoektrends. Deze zoektrends zijn gebaseerd op jouw account-prestaties en zoekopdrachten waarvoor een advertentie is vertoond. De zoektrends worden dagelijks geüpdatet door Google en worden weergegeven in vergelijking met een vorige periode.
Wat kunt jij met deze inzichten?
Omdat de zoektrends binnen het inzichten segment toegespitst zijn voor jouw bedrijf of organisatie, biedt het relevante informatie om jouw campagnes te optimaliseren. Verder kun je ook dieper ingaan op elke trend om inzicht te krijgen in de zoekopdrachten die het snelst populair worden. Bovendien is het ook mogelijk om te bekijken welke zoektermen momenteel trending zijn en nog niet in jouw account zijn opgenomen. Dit overzicht biedt waardevolle informatie om jouw campagnes mee uit te breiden of zelfs nieuwe campagnes mee op te zetten.
Ook is er binnen het inzichten segment van Google Ads een tabje te vinden waarin ‘gerelateerde trends’ terug te vinden zijn. Binnen dit tabje wordt op basis van jouw aanbod een aantal trends voorgesteld die mogelijk interessant zijn voor jouw organisatie. Het is dus heel goed mogelijk dat je deze productcategorieën nog niet hebt opgenomen in jouw assortiment. Een schoenenwinkel kan bijvoorbeeld een gerelateerde trend als ‘schaatsen’ ontdekken. Dit kan tot ideeën voor promotie of productontwikkeling in de toekomst leiden.
Ook zien we dat er een integratie met het ‘aanbevelingen’ segment aan zit te komen. Zo worden er al aanbevelingen naast de zoektrends weergegeven, die bij implementatie een verhoging van de optiscore van de campagne realiseren. Zo hebben wij binnen onze klanten-accounts al aanbevelingen in de vorm van budgetverhogingen en het opnemen van zoekwoorden terug zien komen. De verwachting is dat er – naarmate de inzichten bèta wordt uitgebreid – andere typen inzichten worden toegevoegd aan het overzicht.
Waarom je deze inzichten mogelijk niet ziet
Het inzichten segment is niet voor elk account beschikbaar. Wij hebben een aantal veelvoorkomende redenen waarom je mogelijk inzichten ziet, voor je op een rijtje gezet:
- Je account heeft geen search- of shopping-campagnes.
- Je advertenties realiseren geen vertoningen.
- Google Ads heeft geen relevante categorieën voor jouw bedrijf gevonden die ’trending’ zijn.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)