18 februari 2021

Speel in op de laatste relevante zoektrends

Nieuwe functie binnen Google Ads om meer inzicht in zoektrends te krijgen

Het is je waarschijnlijk al opgevallen dat er een nieuw segment is toegevoegd in de Google Ads interface; namelijk ‘Inzichten’. In deze blog leg ik je uit wat je kunt vinden binnen dit segment en wat je kunt doen met deze inzichten.

3 minuten lezen
Google Ads Logo

Google brengt de laatste tijd veel nieuwe features uit die het beheer en de analyse van campagnes makkelijker maakt. Zo schreef ik in januari 2020 al een blog over ‘verklaringen en belangrijke signalen‘. Deze 2 features maakten het makkelijker om de campagne-prestaties te analyseren. De nieuwe feature ‘inzichten‘ – welke momenteel nog in de bètafase zit – speelt in op de behoefte om meer inzicht in relevante zoektrends te krijgen.

De informatie die Google toont binnen het ‘Inzichten’ segment zijn zoektrends. Deze zoektrends zijn gebaseerd op jouw account-prestaties en zoekopdrachten waarvoor een advertentie is vertoond. De zoektrends worden dagelijks geüpdatet door Google en worden weergegeven in vergelijking met een vorige periode.

Grafiek van Trending zoektermen die nog niet in het account zijn opgenomen

Voorbeeld van relevante zoektrends binnen het ‘inzichten’ segment

Omdat de zoektrends binnen het inzichten segment toegespitst zijn voor jouw bedrijf of organisatie, biedt het relevante informatie om jouw campagnes te optimaliseren. Verder kun je ook dieper ingaan op elke trend om inzicht te krijgen in de zoekopdrachten die het snelst populair worden. Bovendien is het ook mogelijk om te bekijken welke zoektermen momenteel trending zijn en nog niet in jouw account zijn opgenomen. Dit overzicht biedt waardevolle informatie om jouw campagnes mee uit te breiden of zelfs nieuwe campagnes mee op te zetten.

Grafiek van Zoektrends gerelateerd aan ‘schoenen’

Trending zoektermen die nog niet in het account zijn opgenomen

Ook is er binnen het inzichten segment van Google Ads een tabje te vinden waarin ‘gerelateerde trends’ terug te vinden zijn. Binnen dit tabje wordt op basis van jouw aanbod een aantal trends voorgesteld die mogelijk interessant zijn voor jouw organisatie. Het is dus heel goed mogelijk dat je deze productcategorieën nog niet hebt opgenomen in jouw assortiment. Een schoenenwinkel kan bijvoorbeeld een gerelateerde trend als ‘schaatsen’ ontdekken. Dit kan tot ideeën voor promotie of productontwikkeling in de toekomst leiden.

Grafiek van Aanbevelingen op basis van de inzichten binnen uw account

Zoektrends gerelateerd aan ‘schoenen’

Ook zien we dat er een integratie met het â€˜aanbevelingen’ segment aan zit te komen. Zo worden er al aanbevelingen naast de zoektrends weergegeven, die bij implementatie een verhoging van de optiscore van de campagne realiseren. Zo hebben wij binnen onze klanten-accounts al aanbevelingen in de vorm van budgetverhogingen en het opnemen van zoekwoorden terug zien komen. De verwachting is dat er – naarmate de inzichten bèta wordt uitgebreid – andere typen inzichten worden toegevoegd aan het overzicht.

Aanbevelingen op basis van de inzichten binnen uw account

Aanbevelingen op basis van de inzichten binnen uw account

Het inzichten segment is niet voor elk account beschikbaar. Wij hebben een aantal veelvoorkomende redenen waarom je mogelijk inzichten ziet, voor je op een rijtje gezet:

  • Je account heeft geen search- of shopping-campagnes.
  • Je advertenties realiseren geen vertoningen.
  • Google Ads heeft geen relevante categorieën voor jouw bedrijf gevonden die ’trending’ zijn.
Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 februari 2021

Koptekst

2 minuten lezen

Content hier

Content

bericht contact met ons

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *