12 november 2020

Nieuwe contentvorm: Google Web Stories

3 minuten lezen
Google Web Stories

Google komt met een nieuwe functie: Google Web Stories. Deze content zie je straks overal terug in de zoekresultaten van Google. SDIM vertelt wat de tool inhoudt en welke voordelen het biedt.

Web Stories van Google

Stories of verhalen op Facebook, Instagram en Snapchat zijn enorm populair en dat heeft ook Google ingezien. Kort geleden introduceerde de Amerikaanse techgigant Google Web Stories. Het is een functie die we kunnen vergelijken met de Stories zoals we die kennen op Facebook en Instagram. Google Web Stories kunnen ingezet worden om korte content boodschappen te delen, specifiek gericht op mobiele gebruikers. Gebruikmaken van de tool draagt bij aan de vindbaarheid van je website. 

Met de Google Web Stories toon je gebruikers op een snelle manier content, van maximaal 30 slides. De content is altijd verticaal. Dit is het meest geschikte formaat voor smartphones. De Google Web Stories werken net zoals de stories op andere social media kanalen volgens een tikprincipe; door op de stories te tikken ga je naar de volgende story. Best practice is een story tussen de 10 en 20 slides. De ideale lengte voor video’s is minder dan 15 seconden. Zorg er in ieder geval voor dat de video’s niet langer zijn dan 60 seconden en dat ze ondertiteling bevatten. Om de korte visuele verhalen vorm te geven kan er onder andere gebruik gemaakt worden van foto’s, video’s, tekst, audio, animatie en gifjes. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Google Web Stories

Een Google Web Story kan worden weergegeven in Google Search, Google Afbeeldingen, Google Discover en in de Google app. In tegenstelling tot de stories op andere social media platformen verdwijnen de Google Web Stories niet na 24 uur, maar blijven ze beschikbaar. 

  • Groot voordeel van de Google Web Stories is dat je met deze snack-size contentvorm mobiele bezoekers op een snelle manier kunt triggeren om de langere stukken content op je website te gaan lezen. De stories kunnen namelijk een call to action of een link naar een webpagina bevatten. 
  • De stories zijn goed indexeerbaar en dragen bij aan een snelle ranking in de zoekresultaten.
  • De stories werken op AMP-technologie, waardoor ze op smartphones enorm snel laden.
  • De URL in de story is te embedden en daardoor te gebruiken op meerdere webpagina’s. Dit kan je website helpen om meer verkeer te genereren.
  • De content is makkelijk behapbaar en voldoet perfect aan de trend om snel antwoord te kunnen geven op vragen.
  • Nu nog weinig bedrijven gebruik maken van de Google Web Stories, is dit het uitgelezen moment om ermee te starten. Zo ben je een van de eerste gebruikers en is er nog weinig concurrentie waardoor je beter zichtbaar zult zijn.

Google maakt het voor WordPress websites mogelijk om met de publieke bèta-plugin Web Stories te creëren. De plugin is te downloaden via deze link. Uiteindelijk zijn er voor elk type CMS mogelijkheden om aan de slag te gaan met deze visuele verhalen. 

SDIM is ervan overtuigd dat we Google Web Stories straks veel terugzien in de zoekresultaten. Wil je meer weten over Google Web Stories of aan de slag met Google Web Stories? SDIM helpt je graag verder! 

Content

Hulp met contentstrategie of creatie?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *