Google kondigde op 8 augustus op hun blog aan dat Google je ook kan helpen met het vinden van de juiste prijs voor je vlucht. Lees hier hoe deze vluchtvergelijker van Google precies werkt.
Gedetailleerde prijsinformatie
Google gaf al informatie over de prijs van een vlucht en in hoeverre deze prijs “hoog”, “laag” of “gemiddeld” is. Nu biedt Google ook de mogelijkheid aan om de details voor jouw exacte vlucht te bekijken en voor bepaalde vluchten zelfs de prijsontwikkeling in de afgelopen maanden. Google kijkt hiervoor 12 maanden terug en houdt rekening met verschillende variabelen die de prijs kunnen beïnvloeden, zoals: het seizoen, het aantal tussenstops, de luchtvaartmaatschappij, de reisduur, plaats van vertrek en bestemming, de reisklasse en het moment van vertrek en aankomst.
Voorspelde prijsontwikkeling
Google gaat zover dat er ook een verwachting wordt gemaakt hoe de prijs zich gaat ontwikkelen. Voor consumenten kan dit meer zekerheid bieden in hun besluitvormingsproces of zij een vlucht nu moeten boeken of beter nog even kunnen wachten. Door de continue prijsoptimalisatie die luchtvaartmaatschappijen uitvoeren betaalt iedereen altijd een andere prijs betalen voor dezelfde stoel(klasse) voor dezelfde vlucht.
Google is er zo sterk van overtuigd dat hun algoritme de prijsontwikkeling goed in kaart brengt, dat het zelfs een “geld-terug-garantie” durft aan te bieden. Als je in de periode tussen 13 augustus t/m 2 september een vlucht met Google boekt en de prijs daalt, dan krijgt de koper het verschil terug. Deze garantie is wel alleen beschikbaar voor specifieke vluchten in de US.
Klantenbinding vs ‘Walled Gardens’
Met deze ontwikkeling vormt Google een (nog grotere) bedreiging voor het bestaan van huidige prijsvergelijkers. Bedrijven die actief zijn in de travel, denk hierbij bijvoorbeeld aan luchtvaartmaatschappijen en hotels, zij zullen meer moeite hebben om klanten blijvend aan zich te binden zodra deze hun boeking volledig binnen het platform van Google kunnen beheren. In plaats van aparte accounts per luchtvaartmaatschappij en hotel voor elke reis biedt Google met het dashboard één centraal overzicht (google.com/travel). Op deze manier houdt Google de gebruiker binnen het platform en verzamelt het waardevolle data over de volledige checkout journey van gebruikers die vluchten boeken. Deze ontwikkeling die vaak onder de noemer ‘walled garden’ wordt geschaald, zien we steeds vaker bij grote tech-reuzen. Hoewel dit grote voordelen kan hebben voor gebruikers, kan het voor adverteerders juist moeilijker worden om gerbuikers naar hun eigen platform te krijgen. SDIM houdt de effecten en ontwikkelingen nauwkeurig voor je in de gaten. Wil je op de hoogte blijven, volg ons dan op de SDIM social kanalen of abonneer je op de nieuwsbrief.
Hulp met Google ads?
Reacties (0)