Wat is Mouse tracking?
De muisbewegingen op een scherm komen in grote mate overeen met waar de bezoeker op dat moment naar kijkt. Dat maakt mouse tracking een goedkope versie van eye-tracking. Waar bij eyetracking de bezoeker heel goed weet dat je onderzoek doet naar wat hij of zij doet bij jou op de website is dat bij mouse tracking niet het geval. Je ziet dus natuurlijk gedrag van de bezoekers zonder dat ze direct ervaren deel te nemen aan een onderzoek.
Wanneer er een bezoeker op jouw website terecht komt, dan wordt er een opname gemaakt van het bezoek. Elke opname is daarbij als een video te bekijken. Je kunt daarbij precies zien wat een bezoeker op een pagina heeft gedaan. Dit bevat onder meer de volgende interacties op een pagina:
- Muisbewegingen
- Klikken
- Scrollen
- Lezen van de pagina
- Selecteren van content
- Invullen van formulieren
- Doorlopen van een checkout
Use cases
Er zijn veel verschillende scenario’s denkbaar waarvoor je mouse tracking in kunt zetten. Denk hierbij aan de volgende situaties:
- Knelpunten in de checkout in kaart brengen: Heb je een webshop? Dan is het interessant om te weten hoe de gebruikers de checkout doorlopen en om in kaart te brengen of er knelpunten in het proces zitten. Wellicht lopen bezoekers ergens vast in het proces bij het invoeren van hun adresgegevens of lukt het niet om een couponcode toe te voegen. Door gericht dit proces te analyseren kom je daar achter.
- Flow op de homepage verbeteren: Is het bouncepercentage op de homepage aan de hoge kant? Dan kan het waardevol zijn om specifiek deze pagina onder de loep te nemen. Mogelijk is het menu niet duidelijk of staan de belangrijkste CTA buttons onder de vouw van de pagina. Mouse tracking kan hier antwoord op geven.
- Contactformulier analyseren: Merk je uit de data dat veel bezoekers een contactformulier bekijken op de website, maar deze niet invullen? Mouse tracking kan helpen om erachter te komen waarom bezoekers het formulier niet (volledig) invullen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een specifieke stap voor een grote drempel zorgt of dat er technische oorzaken op de pagina zijn waardoor een bezoeker het formulier niet kan versturen.
Naast deze voorbeelden zijn er nog vele scenario’s denkbaar waar je mouse tracking voor kunt inzetten om het resultaat van de website te verbeteren.
Heatmaps
Het bekijken van alle opnamen van de bezoekers op jouw website is vaak erg tijdrovend en onbegonnen werk. Gelukkig is het in de meeste tools mogelijk om de opnamen over elkaar heen te leggen waarbij je een heatmap kunt genereren. Een heatmap is er daarbij in verschillende varianten:
- Heatmap van muisbewegingen: Op deze heatmap zie je precies (door middel van gekleurde vlekken over jouw website) waar bezoekers met hun muis naar toe bewegen. Hoe roder en donkerder de vlek, hoe meer bezoekers met hun muis die kant op bewegen binnen de pagina. Is een gebied blauw of nauwelijks gekleurd, dan wordt de muis hier niet of weinig naar toe bewogen.
- Heatmap van klikken: Een heatmap van klikken laat zien waar op een pagina bezoekers klikken. Dit helpt je in kaart te brengen op welke elementen binnen een pagina bezoekers het vaakst en het minst vaak op klikken.
- Heatmap van scrollgedrag: Een heatmap van scrollgedrag laat zien hoe ver bezoekers gemiddeld scrollen op een pagina. Dit geeft onder meer aan hoeveel procent van de bezoekers de content onder de vouw te zien krijgen.
Beschikbare tools
Er zijn veel tools op de markt gericht op mouse tracking. Een aantal bekende oplossingen zijn:
Zelf aan de slag met mouse tracking!
Mouse tracking kan een relatief goedkope oplossing zijn om kwalitatief onderzoek uit te voeren onder bezoekers op jouw website. Wacht daarom niet langer en ga vandaag nog aan de slag met mouse tracking! Weet je niet waar je moet beginnen, heb je hulp nodig of wil je sparren over de mogelijkheden? Schroom dan zeker niet om contact op te nemen met ons!
Vragen over mouse tracking?
Reacties (0)