Na 1.5 jaar testen en monitoren van diverse websites in verschillende branches, is het zo ver. Google is officieel gestart met het migreren van websites naar de “Mobile-first indexing”. Eind 2016 deed collega Bart in zijn blog al een boekje open over deze aankomende verandering. Mobiele sites zullen voortaan eerst worden geïndexeerd i.p.v. de desktop versie.
Kort samengevat betekent dit dat Google de mobiele versie van je website gaat gebruiken voor het indexeren en rangschikken van je website in de zoekresultaten. Voorheen is jarenlang de desktop versie als primaire versie beschouwd, maar naarmate het mobiele gebruik toe is genomen, geeft Google nu een hogere prioriteit aan het indexeren van je mobiele versie van de website. Google wil hiermee bereiken dat mobiele gebruikers sneller kwalitatieve zoekresultaten krijgen wanneer men via ‘mobile search’ zoekt.
Wat is de Mobile-first index?
Het betekent letterlijk dat Google de mobiele versie van je website als startpunt van de zoekmachine-index gebruikt. Dit betekent niet dat er één index wordt aangehouden voor het weergeven van alle zoekresultaten. Het indexeren van mobiele zoekresultaten is nu onderdeel van de hoofdindex. Vroeger werden de desktop zoekresultaten als primaire index gebruikt en nu gaat Google de content van de mobiele zoekresultaten als belangrijker beschouwen en gebruiken bij het weergeven van de zoekresultaten.
Zo geeft Google ook aan;
We continue to have one single index that we use for serving search results. We do not have a “mobile-first index” that’s separate from our main index. Historically, the desktop version was indexed, but increasingly, we will be using the mobile versions of content.
Wanneer er geen mobiele versie van je website beschikbaar is, zal de desktop-versie nog steeds in de mobiele zoekresultaten worden weergegeven.
Bron: https://moz.com/blog/mobile-first-indexing-seo
Hoe beoordeelt Google de mobiele weergave van een website?
Voor een verbeterde weergave van je website in de mobiele zoekresultaten is het belangrijk om rekening te houden met een paar belangrijke punten waar Google meer waarde aan hecht. Deze punten zijn:
- Zorg voor een goed werkende responsive website
Test dit bijvoorbeeld via de “mobile friendly test tool van Google“.
Naast deze test kun je ook in Google Search Console de verbeterpunten op ‘mobiele bruikbaarheid’ inzien;
Pagespeed! Een mobiele website presteert beter wanneer de content snel wordt ingeladen voor gebruikers. Tevens is dit een ranking factor.
Test dit bijvoorbeeld via de “PageSpeed Insights tool van Google”.- Voor sites met AMP- en niet-AMP-pagina’s geeft Google de voorkeur aan indexering van de mobiele versie van de niet-AMP-pagina.
AMP is met name geschikt voor nieuws- en artikelwebsites. - Zorg voor zichtbare content. Het gebeurt nog steeds erg vaak dat content wel zichtbaar is op de desktop-versie en niet op de mobiele versie. We raden aan de belangrijkste content ook altijd zichtbaar te maken op de mobiele versie, zodat Google dit goed en snel kan indexeren.
- Interne linkstructuur: denk goed na over een logische menustructuur op de mobiele versie van je website. Geef aandacht door de belangrijkste pagina’s in het ‘hamburger menu’ terug te laten komen. Link naar dieperliggende pagina’s om linkwaarde door te geven en gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te laten navigeren. Plaats belangrijke interne links prominent in de pagina. Bijvoorbeeld buttons met een duidelijke titel. Vermijd te veel interne links bij elkaar, waardoor klikbare elementen te dicht op elkaar zitten.
- Progressive Web Apps (PWA) zijn websites gebouwd met webtechnologie die zich gedragen als een app. Dat brengt diverse voordelen met zich mee voor zoekmachines als Google. Er hoeven namelijk minder URL’s te worden geïndexeerd en dit is efficiënter voor zoekmachines.
Wanneer je geen mobiele versie van de website heeft, wil het niet zeggen dat de website niet meer wordt geïndexeerd door Google. De Mobile-first index zorgt er puur voor dat de mobiele variant beter wordt geïndexeerd, het gaat niet om een rigoureuze wijziging in de rankings van de mobiele zoekresultaten.
Waarom wordt de Mobile-first index door Google uitgerold?
Het aantal mobiele gebruikers heeft inmiddels een groter aandeel dan het aantal desktop gebruikers*. De verwachting is dat dit alleen maar meer gaat worden. Logisch dat Google zich meer gaat richten op de grootste doelgroep van gebruikers.
*Sinds 2015 wordt er wereldwijd meer op mobiel gebruik gemaakt van Google dan op desktop.
Bron: http://gs.statcounter.com/
Alleen Mobile first?
Of dit het begin is van een uitloop naar “Only Mobile first” durven we geen uitspraak over te doen. Op dit moment gaat Google de mobiele versies van je website eerder indexeren dan de desktop-versie. Nogmaals willen we benadrukken dat de Mobile-first index nu nog geen invloed heeft op de ranking factoren t.o.v. een website met alleen een desktop-versie. In de toekomst kunnen we dit wellicht wel gaan verwachten van Google.
Search Console bericht over Mobile-first indexing ingeschakeld voor jouw website
Wij hebben nog geen melding ontvangen, maar Google gaat een bericht versturen via Search Console wanneer je website is ingeschakeld voor de Mobile-first index.
Je website klaar maken voor de Mobile-first indexing?
Heb je vragen over hoe je jouw website klaar kunt stomen voor Mobile-first indexing? Wil je zorgen dat de mobiele versie van je website sneller en beter wordt geïndexeerd? Neem dan contact op met onze SEO en CRO specialisten en ontdek de voordelen van onze aanpak!
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)